Erik's baantje van 165 x 85

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

3 weken later.
Na de afbraak, het opschuiven van de isolatie, het achteruit plaatsen van het front, het terug leggen van de sporen.
Met het verplaatsen van het front moest er een stukje weg. Daar komt de stop van de tafel in de kast. Dus moest het front 4cm ingekort worden.
Afbeelding
Tevens heb ik aan de zijkanten maar ineens een valpreventie aangebracht. Ook aan de voorkant bij het ijk-test/programmeer spoor.
Afbeelding
Ook de val-preventie aan de helix.

Afbeelding
Klaar om terug de DCC voeding draadjes aan te brengen.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.4, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Belangrijke dag !!; ik ben terug, zelfde toestand als op 20-04. Alles terug geplaatst en alles terug voorzien van draadjes. Ook wat val preventie erbij. Nu de juiste adressen van de melders invoeren in iTrain.
Dan baan testen en hopelijk ben ik niets vergeten, heb geen kortsluiting aan wissels, zijn er geen ontsporingen en vallen er geen loc’s meer op de grond.

Afbeelding

Afbeelding
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.4, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Eindelijk, nog even tijd, vandaag begonnen aan de aansluiting van de servo’s. Zowel mechanisch als electronisch.
Daarvoor heb ik de Ecu even losgemaakt van de onderkant van de tafel. Zo kan ik ineens kijken wat de servo’s en de wissels doen als ik begin met inregelen.
Afbeelding
Bovenaan W3 = S3 en W4 = S4, onderaan links W2 = S2 en rechts W1 = S1.

Afbeelding

Eerste vaststelling die draadjes van die servo’s zijn te kort. Daar moet nu en voor later een oplossing gezocht worden om die te kunnen verlengen. Ofwel via Kleine pcb’tjes en solderen of de draden verlengen met verlengsnoeren met connectors ? Moet je wel weer een speciale tang hebben om die pinnen vast te knijpen op de draad.

De servo’s zelf heb ik met een servo-toestel gezet op de middelstand = 1,5ms puls.
Afbeelding

Dan de switch pilot nagekeken op de instellingen voor servo-1 tot servo-4. Staan op fabrieksinstelling.
Even de rijspanning op de switch-pilots gezet. De eerste servo aangesloten.
Ik kies voor pos-a de stand rechtdoor, dus pos-b is afslaan.
De instellingen gebeuren via de schakelaars. Ik heb geen programmer en ik geloof niet dat de ingebouwde programmer in iTrain dit kan.
Adressering van switch-pilot goed gezet. Dan naar de instelling eerste servo. Begint die ineens nogal lawaai te maken. De fabrieksinstellingen zijn veel te groot. Vooral de pos-b = 40 is veel te hoog.

Dan servo -2 instellen.
Hier de tweede vaststelling.
Wissel 1 en wissel 2 zijn beiden een rechtse wissel, de servo’s staan ook aan dezelfde zijde van de wissel.
De arm wijst beiden naar beneden.
Toch is de instelling juist tegenovergesteld.

S1 pos-a = 23, pos-b = 30
S2 pos-a = 33, pos-b = 26

Dit kan ik niet begrijpen, waarom reageert de eerste servo juist omgekeerd als de tweede?
Ergens een instelling die ik over het hoofd zie ?

Terwijl servo 3 ook aan een rechtse wissel ligt , doch hier staat de servo aan de andere kant.
S3 pos-a = 27, pos-b = 19
Grtz Erik

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Nu ik er over nadenk; ik ga gewoon mijn servo draden doorknippen, ze verlengen door ze aan elkaar te solderen en te voorzien van krimpkous.
geen gedoe met een tang, pinnetjes , draad die te lang is , connectors die slecht contact kunnen geven of uit elkaar komen als je later nog draden bij trekt.

Ik ga maar snel een 10 -15 meter draad bijkopen bij DTS. :D
Grtz Erik

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Whow; eerste test, eerste keer spanning op de baan met wissels en servo aandrijving.
Grote prijs in de loterij.... kortsluiting alom. :lol: :lol: :geek: :mrgreen:
Als ik de puntstuk connectors van de switch-pilot losmaak, is het prima.
Ben er dus in geslaagd om bij de vier wissels, ondanks *.tig nadenken, tekeningen maken, nog eens goed kijken, de draadjes toch verkeerd te hebben aangesloten.
Heb ze alle vier op de switcxh-pilot omgedraaid. nu blijft tenminste, volgens de voltmeter, de spanning op de baan en gaat er niets in protectie.

Hou er voor vandaag mee op. :oops: :lol:

Ps moet toch eens leren om die handleidingen goed te interpreteren. was er van overtuigd dat ik het juist aangesloten had volgens de docu. :oops: :twisted: :ugeek: :lol: :lol:
Grtz Erik

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

ik krijg dat spul niet in werking. :oops: :mrgreen:

Heb al lang spijt dat ik in corona tijd beslist heb om met scheepsmodelbouw te stoppen en iets te gaan doen wat in-huis is.
Kwam goed uit met de thuiszorg voor de echtgenote, moest ik niet weg en was altijd beschikbaar in huis.

Spijt dat ik geluisterd heb naar een "expert" en als rail systeem dus peco heb genomen met alle problemen van wissels met servo besturing etc.

Spijt dat ik nergens toch een support gevonden heb, buiten die fora, die me kon helpen of die mij wegwijs hielp.

Ik ga nu een weekje naar een conferentie over "CNC & Java" . Daarna wil ik nog één poging wagen om die treintjes te laten rijden. Lukt het niet, wie wil mag alles komen halen, aan een aannemelijk bod.
Grtz Erik

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Nog een poging, voor het vertrek.
Ik heb er een schema van gemaakt. Dan is het gemakkelijk volgen.
Afbeelding

De wissel is een peco -55 SL-E391F.
De wissel is volledig geïsoleerd van de aanliggende blokken.
De wisseltong op de baan staan in rechtuit. Zoals ook in het schema.
Ik gebruik een bezetmelder als diode-brug om wissels te voeden.( word niet gemeld-gebruikt in iTrain.)
De ESU is zo ingesteld dat het relais pas omschakelt als de tong halfweg is.
De bedrading loopt zoals op schema is getekend.

Als ik het goed begrepen heb, is de stand ‘I’ op de ESU de NC.
Terwijl de stand ‘II’ moet beschouwd worden als NO.

Zodra ik de Groene draad aansluit op de com van de relais-uitgang van de switch-pilot krijg ik een joekel van een kortsluiting en schakel echt alles af.

Koppel ik alle draden los van de toestellen en ga dan meten, vind ik nergens eenkortsluiting op die groen draad.
Wat is er mis :?: wat doe ik mis :?: of heb ik een instelling van de ESU verkeerd :?: :idea:
Grtz Erik

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Ik denk dat de twee voedende draden vanaf de waaco verkeerd om zitten. Ik combineer ze daarom ook nooit onder de klemmen maar soldeer de voeding rechtstreeks aan de wissel. Als het dan werkt zonder polarisatie is dat geen mogelijke oorzaak meer.

Heb je in de esu de relais functie bij de servo op on staan?
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Martin, de relais functie staat op delayed on. Draden zijn aan de wissel gesoldeerd. Die soldeer ik eraan vòòr ik de wissel vastleg.
Vanuit centraal punt kom ik met 0.5 mm^2 draad tot aan de waaco's. Die staan vlak naast de ESU. en daar verdeel ik de 0.14 mm^2 draad naar de relais uitgangen.

Weer een stukje verder in het foutzoeken.
Ik heb nu op de baan 4 wissels; twee ervan zijn aan elkaar gekoppeld. De twee anderen staan los van elkaar.
Als ik nu de 4 draadjes die naar de puntstukken gaan, loskoppel , heb ik geen kortsluitingen meer. !! Dat is iets om verder op te zoeken, later.
De puntstukken worden nu nog gevoed doordat de tongen tegen de rails aandrukken. Dat wil zeggen dat de voeding naar de wissels goed is .
Ik kan er nu met wat loc’s over de wissels rijden.

Ergens is wel iets aan de instellingen, of ben ik het?
- Twee wissels heb ik iTrain moeten ompolen. Als de fysieke wissel op recht staat, stond hij aangeduid in iTrain als gebogen. Verder kwam ik ook tot de ontdekking dat er een stukje isolatie los ligt en daardoor ligt de rail ook los in mijn helix. Daar heb ik lijm onder gedaan en dat staat nu te drogen.
Ik kan dus nu, in manueel” mijn verschillende loc’s eindelijk eens over de baan laten rijden en kijken of alle raillassen en isolatielassen( trackswell) zonder problemen kunnen bereden worden.

Ps ik ga de handleiding van iTrain maar meenemen. Heb toch genoeg uren-vlucht of vrije tijd de volgende dagen. Eerst een 1/2 dag CNC/java meeting/congres en aansluitend de lunch. Verder er even tussenuit, uit de thuiszorg.
Grtz Erik

Marksintpancras
Site Admin

Bericht door Marksintpancras »

Hey Erik,

Ik heb hier ook van die klote wisselstraten liggen, ook wel eens wat kortsluitingsproblemen gehad. Maar gewoon even uitteken vanaf de 1ste wissel, scherpe kant en logisch alles noteren, ook de schakelaar (NO en NC) Gegeven moment gaat het lichtje :idea: branden en kan jij jezelf voor jouw kop slaan dat je dat het over het hoofd heb gezien. :lol:
Met vriendelijke groet, Mark

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”