Wie heeft er ook IR-detectie op zijn baan?
Ik ben van plan om een aantal IR detecties te plaatsen op de baan.
Daarvoor heb ik bij "Floodland" een aantal Pcb's besteld. Daarna moet ik ze nog bestukken. Het is dan wel nodig dat je weet welke methode van detectie je wil toepassen. Dit bepaald hoe je de IR-censor moet solderen op het printje.
Doch ik zie op internet verschillende werkwijze.
1) Men schildert de onderzijde van een deel van de loc ( v.b.) langs onder, wit
en zowel de IR-diode als de IR-detector zitten tussen de sporen.
2) Men plaats de IR diode boven de sporen. en aan de ander zijde de IR-detector.
3) Misschien zijn er nog *tig andere werkwijzen.
Zou dus graag jullie ervaring met IR detectie horen en welke methode u hebt toegepast.
IR-detectie
IR-detectie
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Voor een aantal blokken op mijn baan gebruik ik lichtsluisjes van Modelbouwled. Deze kunnen meer dan een meter overbruggen en ik gebruik ze voor dynamische blokken onder Koploper in mijn schaduwstation.
Mvg, Jos
Mvg, Jos
Ik krijg ook verschillende ervaringen door. De printen van Huib zijn heel fijn, heb ze ook vaak gebruikt.
Probeer het gewoon uit en kijk wat het meest betrouwbaarste werkt in jouw situatie.
Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk
Probeer het gewoon uit en kijk wat het meest betrouwbaarste werkt in jouw situatie.
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet
Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

eerste setup-test met de lichtsluis.
voor test's heb ik aan de uitgang van het relais een Led met voorschakel-weerstand gesoldeerd.
is de lichtsluis niet in werking brand de led.

een zijzicht
Wat ik dus wel vind is dat de IR-ontvanger nogal laag zit.
Hier is het een proefopstelling, zoals op mijn baan. Ondergrond, isolatie, rail
Als ik dus de print onder de scenery wil laten verdwijnen dan zit, volgens mijn mening, de IR ontvanger ter hoogte van de wielen van de wagons.

Daar moet iets op gevonden worden.
Ik zou de IR- op de zijkant van de print kunnen solderen, de print is daarvoor ook gemaakt, maar dan staat de print verticaal en zoveel ruimte onder de ondergrond heb ik niet.
Ander gedacht is om zowel de IR-diode alsook de IR-ontvanger te verbinden met draadjes naar de print. Dan kan ik de print op de bodemplaat van de baan vastzetten en de IR/zender en ontvanger plaatsen op gepaste plaats en hoogte.
voor test's heb ik aan de uitgang van het relais een Led met voorschakel-weerstand gesoldeerd.
is de lichtsluis niet in werking brand de led.

een zijzicht
Wat ik dus wel vind is dat de IR-ontvanger nogal laag zit.
Hier is het een proefopstelling, zoals op mijn baan. Ondergrond, isolatie, rail
Als ik dus de print onder de scenery wil laten verdwijnen dan zit, volgens mijn mening, de IR ontvanger ter hoogte van de wielen van de wagons.

Daar moet iets op gevonden worden.
Ik zou de IR- op de zijkant van de print kunnen solderen, de print is daarvoor ook gemaakt, maar dan staat de print verticaal en zoveel ruimte onder de ondergrond heb ik niet.
Ander gedacht is om zowel de IR-diode alsook de IR-ontvanger te verbinden met draadjes naar de print. Dan kan ik de print op de bodemplaat van de baan vastzetten en de IR/zender en ontvanger plaatsen op gepaste plaats en hoogte.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Grtz Erik
Grtz Erik
techneut , als ik ben, wou toch eens weten wat het verbruik is van deze lichtsluis.
dat viel verd*. goed mee,
Zonder relais ( transistor uitgang) is het verbruik 9 mA. op 12V
Met relais, niet belicht = 9 mA, belicht = 19 mA. op 12V
dat viel verd*. goed mee,

Zonder relais ( transistor uitgang) is het verbruik 9 mA. op 12V
Met relais, niet belicht = 9 mA, belicht = 19 mA. op 12V
Grtz Erik
Grtz Erik
-
Misschien heb je iets aan de volgende artikelen (wel in het Engels):
SMA23 – A New DCC & DC Car & Loco Detector – Differential Absolute Position Detector (DAPD) - https://forum.mrhmag.com/post/sma23-%E2 ... d-12203476
SMA26 Revised TwinT Block Detector for DC and DCC Train Detection - https://forum.mrhmag.com/post/sma26-rev ... n-12208276
Groeten,
Willem.
SMA23 – A New DCC & DC Car & Loco Detector – Differential Absolute Position Detector (DAPD) - https://forum.mrhmag.com/post/sma23-%E2 ... d-12203476
SMA26 Revised TwinT Block Detector for DC and DCC Train Detection - https://forum.mrhmag.com/post/sma26-rev ... n-12208276
Groeten,
Willem.
Willem.
---
Momenteel geen (N) baan i.v.m. aankomende verhuizing. Nog wel druk met ontwikkelen van de elektronica.
---
Momenteel geen (N) baan i.v.m. aankomende verhuizing. Nog wel druk met ontwikkelen van de elektronica.
Je hoeft de IR ontvanger niet op de print te solderen.
Als je wat draden eraan zet kan je de IR overal inbouwen en de draadjes aansluiten op de printplaat
Als je wat draden eraan zet kan je de IR overal inbouwen en de draadjes aansluiten op de printplaat

Tjongens ik wor oudDTS schreef: 21 aug 2022, 12:52 Als je wat draden eraan zet kan je de IR overal inbouwen en de draadjes aansluiten op de printplaat

Grtz Erik
Grtz Erik
Ik ken je gevoel 
Krimpkous hebben we in de werkplaats liggen.

Krimpkous hebben we in de werkplaats liggen.