Ik heb een Sprog3. En die word gevoed door een 'meanwell' voeding die op 12.35V staat.
Die sprog heeft geen beveiliging tegen omkeren van voedingsdraden.
Met de jaren , een mens word al ouder, merk ik dat ik meer en meer fouten maak. Gelukkig nog steeds op tijd gezien dat ik de draden verkeerd had ingestoken in de bussen.
Dus slimme jongen als ik ben: ik ga in die voedingdraden een diodebrug tussen solderen. Dan kan ik bij verkeerd aansluiten weer niet die Sprog3 opsmoren!!( ben al aan 3e exemplaar )
Nu ga ik enkel loc’s de decoders via “decodeerpro” inlezen. Bij de vierde loc kreeg ik melding dat er een kortsluiting zit op het programmeerspoor. Loc met de voltmeter nagemeten, ik meet geen kortsluiting. Loc opengedaan, decoder eruit = nog steeds geen kortsluiting. Andere decoder in de loc. meet geen kortsluiting. Terug aansluiten aan de sprog3 = nog steeds kortsluiting volgens 'DecoderPro'. Lokje even opzij en voortgaan met de volgende. Totdat ik een lokje eerop zet dat ik al verscheidene malen heb kunnen lezen zowel met de sprog3 als via iTrain. Weer kortsluiting.
Toen viel mijn €.
Voedingsdraden op de sprog vervangen door twee andere zonder diode brug. Zelfde loc’s terug inlezen. En Ja , nu wel geen kortsluiting.
Resultaat zonder diodebrug in de voeding heb ik 12.35V op de ingang van de sprog! Doch met diode brug is dat maar 11,21V. Wat dus bij sommige lok’s-decoders de melding “kortsluiting" geeft in Decoderpro.
Best dus dat ik zorg dat met een diode brug in de voedingsdraden ik mijn 12V voeding moet verhogen tot ???? om niet de melding" Kortsluiting te krijgen in 'Decoderpro'. Wou jullie maar verwittigen !!!