Erik's baantje van 165 x 85

Erik-B
Berichten: 291
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Tot slot: staat de kortsluit beveiliging van de Z21 niet te gevoelig? Ik ken het ding niet maar weet wel dat het instelbaar is.
Mogelijk dat dit instelbaar is, ik kan dat niet veranderen. Weer alléén een MS-Win app. :twisted: :roll: Feitelijk onbegrijpelijk, in deze tijd dat fabriKanten nog mono-OS app's maken en in vorige eeuw blijven plakken.
Overigens zou ik wel een scheiding in het spoor maken tussen wissel 3 en wissel 4, het is maar één railstaaf die doorgehaald moet worden

Dat was mij juist afgeraden, staat ook in Martin tutorials dat je alle wissels in een wisselstaat aan elkaar koppelt. :idea: :?:
Als de sparing in de railstaaf door het doorslijpen te groot is geworden vul je dat later op met een stukje hout en houtlijm en als het uitgehard is snij je het overtollige weg met een scherp mesje.
Dat noem ik nu een een tip. ;) :!: :lol:

Vandaag toch maar even die wissels W3 en W4 vergeten. !! zien we later wel weer.
Ik begin koppig te worden, die loc’s zullen rijden !!! :oops:

Toch begonnen met wat loc’s over en weer op de baan te laten rijden. Eén aansluiting, juist aan begin helix geeft aanleiding tot ontsporen als de loc’s dalende rijden.
Afbeelding

Verder was er ook één bezetmelder op een verkeerd adres aangesloten, dat was snel hersteld. De loc rijd over de 10 blokken en de bezetmelders werken goed in iTrain. wissel W1 en W2 werken goed, ook de puntstuk isolatie.

Dus terug de helix afbreken, want zo geraak ik niet goed aan die aansluiting.
Hierover nog een vraagje. De afstand tussen de lagen van de helix heb ik op 49 mm gehouden.
Afbeelding

Als ik nu die maat van 49 mm zou verkleinen naar 43 mm. Dan word de helling in mijn helix, zeker in de stijllijn < 3%. Kan dan wel niet met een loc met open pantograaf rijden en de ruimte voor mijn handen word ook weer wat kleiner. doen :?:

Kan dus ook beginnen met het ijken van de loc’s. Vorige maal is dat slecht afgelopen. Ik had geen valbescherming en één loc was op de grond gevallen. Die is na een 5 tal weken in herstelling gisteren mooi door postNL terugbezorgd.

Eens gaan zoeken of ik ook info vind over “lastregeling”.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.4, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Jannesvdijk
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 sep 2021, 11:16

Bericht door Jannesvdijk »

Ik zelf heb mijn helix afstand ook ok 50mm
Kleiner zou ik niet doen.
Ik vind 50mm al krap om met mijn handen er tussen te komen

Erik-B
Berichten: 291
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

eindelijk positief nieuws .... :D ;)
ik heb de trackswell terug kunnen solderen. en nu heb ik geen ontsporingen meer. De helix moest er ook niet voor afgebroken worden, enkel alle moeren los zodat ik het wat omhoog kon duwen. Nu terug die hoogtes afstellen , maar dat is voor morgen.
Toch een mooi excelletje gemaakt, zo heb ik enkel de hoogtemaat te nemen en de moertjes maar aan te draaien.

Afbeelding
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.4, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Ben Spoorman
Berichten: 203
Lid geworden op: 08 dec 2023, 13:01

Bericht door Ben Spoorman »

Erik-B schreef: 02 jul 2025, 19:56
Overigens zou ik wel een scheiding in het spoor maken tussen wissel 3 en wissel 4, het is maar één railstaaf die doorgehaald moet worden

Dat was mij juist afgeraden, staat ook in Martin tutorials dat je alle wissels in een wisselstaat aan elkaar koppelt. :idea: :?:
Het puntstuk moet kunnen variëren in polariteit, dat kan alleen als het geheel geïsoleerd is zodat je het kunt schakelen met de extension.

Ben Spoorman
Berichten: 203
Lid geworden op: 08 dec 2023, 13:01

Bericht door Ben Spoorman »

Nieuwsgierig naar de DTS tutorial waar staat dat wissels "aan elkaar moeten" heb ik deze pdf gevonden:

https://domburgtrainsupport.nl/wp-conte ... atie-1.pdf

Nergens lees ik dat, je geeft er dus je eigen interpretatie aan. Dringend advies als je echt de problemen aan wilt pakken is DOEN WAT ER STAAT!

Wat ik wel lees is dit (quote):

Wat mag wel, en wat mag niet
Veel gebruikers proberen draden te besparen, doe dit niet! Vaak nemen ze de rijspanning en verdelen
deze over de NO en NC aansluitingen van het relais.
De enige juiste manier is om elke wissel als een los object te beschouwen en daarom elke wissel te
voorzien van drie draden.
Dit voorkomt ellende en storingen!

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”