Erik's baantje van 165 x 85

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Lang geleden dat ik nog iets gepost heb.
Ben ondertussen wel twee weekjes op verlof geweest, naar warmer oorden :D
Ondertussen toch wat meer inzicht gekregen wat de wisselwerking is tussen CV3 & CV4 en de inertie-vertraging en de reactie-vertraging in iTrain. Begin het een beetje te begrijpen : hoe de vork in de steel zit.

Ben voor de *tigste keer maar weer die loc's aan het inlezen. De Flm's dat gaat goed :) , de Minitrixen is een ander paar mouwen :cry:
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Tram 8x. is niks goed aan.
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac16.x, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

captainc

Bericht door captainc »

Erik,

Je triggert me met 'wisselwerking is tussen CV3 & CV4 en de inertie-vertraging en de reactie-vertraging in iTrain'.

Het heeft mij altijd verbaasd dat op het iTrain forum niet pontificaal staat beschreven hoe je de CV's en in iTrain de Opties van een Locomotief instelt. Ik denk ook dat er verschillende benaderingen zijn of smaken hoe iemand wil dat een trein afremt. CV3 en CV4 aanpassen heeft ook gevolgen voor de reactievertraging in iTrain, maar ik doe het altijd zo:

- als ik de snelheidsgrafiek van een loc ga inmeten, zet ik CV3 en CV4 op 1.
De waarde 0 schijnt slecht te zijn voor tandwielen.

- ik zet de waarde van CV5 op iets dat mij bevalt qua maximum snelheid.
Dat hangt af van je smaak, de lengte van je baan en welke max snelheid in grootspoor voor die loc gebruikelijk was.
Omdat mijn baan niet zo groot is, heb ik vaak 80 - 100 km/uur. Dit is experimenteren met de hoogste stap.

- dan doe ik de volledige metingen. Meestal in één richting behalve bij een loc die ook in pendeldiensten wordt ingezet.
De snelheidsgrafiek van achteruit- versus vooruit rijden is heus wel verschillend en altìjd meten in twee richtingen is vast beter,
maar afwijkingen met stoppen tgv warme of koude motor verschilt meestal al (h0 schaal) een 0.5 - 1 cm.
Bovendien is mijn ervaring dat rangeren met lage snelheden soms ook nogal eens verschilt tussen wat je in iTrain ziet en de werkelijke afstand in een blok.

- dan zet ik CV3 en CV4 terug, dwz voor locs met geluidsdecoders wordt aangeraden 4 respectievelijk 5,
maar ik heb ook wel locs die initieel al een hele hoge waarde hadden en dan durf ik niet te klein om geluidsfuncties niet te sterk te beïnvloeden bij optrekken en afremmen.

- in iTrain vul ik bij de Opties van de loc: de Traagheidssimulatie zet ik aan en op 500 ms en de Terugmelder-offset nauwkeurig door ook te meten wanneer exact de loc triggert.
De traagheidssimulatie zal meestal tussen de 100 ms en 1.5 sec liggen en daar moet je mee spelen tijdens afremtesten. Als die waarde seconden is om toch goed te stoppen, zit iets scheef.

- tenslotte meet ik als de loc moet stoppen of de afstand in het blok die ik meet overeenkomt met de afstand in het blok die iTrain denkt dat de loc heeft.
Je moet de Reactievertraging instellen:
- trein stopt te vroeg (moet verder door): lagere reactievertraging waarde.
- trein rijdt te ver door (moet eerder stoppen): hogere reactievertraging waarde.

Er zijn een paar kanttekeningen:

Theoretisch kun je berekenen met hoeveel tijd de loc nodig heeft om te stoppen en in hoeveel stappen, gezien de lengte waarover de loc moet afremmen tot stop.
Echter, soms heb je de luxe niet van een lang blok en wil je toch dat de loc tijdig stopt en de werkelijke positie in het blok overeenkomt met de positie die iTrain denkt.

Daarom beperk ik soms de snelheid van een loc, zodat deze niet te hard aankomt om nog te kunnen stoppen. Dat kan met de Snelheid opties van een blok of wissel.
Wanneer de loc direct aan het begin van een blok stopt, heb je te maken met een iTrain noodstop: iTrain heeft berekend dat de benodigde afstand al te groot is voor wat je in het blok hebt: rempositie tot stoppositie.

Idealiter hoef je alleen de Reactievertraging aan te passen. Soms moet je ook met de Traagheidssimulatie gaan spelen.

Als trein X in werkelijkheid op een andere positie stopt dan treinen Y en Z en de snelheidsgrafiek van X bij (in mijn ervaring) lage snelheden afwijkt, kun je twee dingen doen:
- opnieuw X inmeten, maar soms zie je niet een echt verschil met de oorspronkelijk gemeten grafiek
- in een Route voor X een andere Positie nemen om in dat blok te stoppen. Je kunt spelen met de Perron definitie, wel- of niet uitlijnen erlangs, een Ontkoppelaar, soms een perron of ontkoppelaar virtueel opnemen alleen maar om een extra stoppositie te hebben.
- een Actie gebruiken: als de positie in een blok Zoveel cm is en de Trein is X, dan Stop dan wel Noodstop. Bij lage snelheden valt een noodstop niet op en het werkt bijzonder nauwkeurig.
Laatst gewijzigd door captainc op 15 dec 2025, 11:23, 3 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet, Clemens
Mac OS X, iTrain Plus, Roco Z21, Uhlenbrock Power 4
H0: 3-rail met Digikeijs DR4088LN-OPTO, 2-rail met DR4088LN-CS, wissels met servo's en DR4024 via SPROG IIv4
H0e: Busch met Busch lichtsluizen
KPF-Zeller rollenbank

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

: uit een ander forum : je komt met 110 km/u binnen in B12, volgens de snelheidsmeting is dat met stap 28.
Het blok is 83 cm lang, je rempositie is op 35 cm, dus blijft er 48 cm over en daar snoep je nog eens 5 cm vanaf, er blijft de 43 cm over om van stap 28 naar stap 0 te gaan met 250 ms per stap. Hoe groot acht je de kans dat dat gaat lukken, ik denk dat je 0% kans heb, dus wat iTrain doet is een noodstop uitvoeren, dus gelijk naar stap 0, en dat zie ik ook duidelijk gebeuren in simulatie. --->Oplossing rempositie op NUL, afremmen op 100 ms-
© Wilempie
Daarop ben ik het probleem eens langs een ander kant gaan bekijken, na er een nachtje over slapen.
Niet in lange uitleg in woorden of lange paragrafen, maar in getallen.( voor mij toch meer begrijpbaar.)

Stel: een loc in real time van 90 km/hr max.
Op schaal N (1:160) word dan de schaalsnelheid =156,25 mm/sec

Case-a) Van 28 stappen naar 0 à 200ms/step duurt 5,6 sec. (inertia simu= 200ms)
Per waarde van CV4= 1 nog een supplement van 0,9 sec.
Totaal = 5,6. + 0.9 = 6.5 sec.
Om dus van 28 stappen naar 0 stappen te gaan heeft deze loc 6.5 sec nodig.
De afstand ervoor is dan 156 mm x 6.5 = 1015 mm.

Case-b) Van 28 stappen naar 0 à 100ms/step duurt 2,8 sec. (inertia simu= 100ms)
Per waarde van CV4= 1 nog een supplement van 0,9 sec.
Totaal = 2,8 + 0.9 = 3.7sec.
Om dus van 28 stappen naar 0 stappen te gaan heeft deze loc 3.7 sec nodig.
De afstand ervoor is dan 156 mm x 3.7 = 577.2 mm.
Dit laatste past in mijn gemiddelde lengte van mijn blokken van +/-750 mm.

Ik moet dus mijn traagheid simulatie op 100ms zetten en CV4=1.
Daarna gaan spelen met de reactie vertraging.
Ik sta nu met alles op 120 km/hr . Later is er dan nog de snelheidsregelingen algemeen en of de beperkingen in de blokken of wissels
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac16.x, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

captainc

Bericht door captainc »

Dit is de 'berekenings benadering' en natuurlijk prima. Maar het kan best zijn dat de benodigde vertraging te sterk is en niet natuurlijk. Dus dan kun je met de binnenkomende snelheid spelen.

En voor geluidsdecoders geldt dat bij een waarde van 1 in CV3 en CV4 en het geluid niet mooi overeenstemt met de snelheid van de loc. Dus je kunt dat niet altijd.
H0: 3-rail met Digikeijs DR4088LN-OPTO, 2-rail met DR4088LN-CS, wissels met servo's en DR4024 via SPROG IIv4
KPF-Zeller rollenbank

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

ander probleem.
Bij 7 lok's heb ik in iTrain de snelheidsmetingen kunnen doen en CV5 & CV2 kunnen aanpassen zodat de lok's op schaalsnelheid rijden.

Ik heb nu nog 3 Minitrix lok's waar ik de snelheid, via CV5, niet kan regelen.?? :oops:
De ander lok's waren Fleischmann lok's met Zimo decoders en eentje met een Keuhn. Daar heb ik helemaal geen problemen mee gehad voor de snelheidsmetingen in iTrain.

Doe eerst een reset via decoder-pro en de Spog3
Zet dan CV1 op gewenst adres
Ga naar iTrain en lees daar enkele CV in via programmeerspoor.
Begin dan met snelheidsmetingen in iTrain.

Zoals je in volgende meet tabels ziet is er geen verandering in snelheid als ik CV5 verander.
Ik heb niet alle waarden hier weergegeven maar je begrijpt wel wat ik bedoel.

Minitrix VT100 nr165122
Na reset CV8=8
CV8 = 131
Zet CV3=0 en CV4=0
CV5 = 127
Meet
CV5 Speed AV Speed AR
127 102.86 105.28
100 103.75 107.86
80 105.45 106.67

Minitrix. 218. Nr 16821
Na reset CV8=8
CV8 = 131
Zet CV3=0 en CV4=0
CV5 = 92
Meet
CV5 Speed AV Speed AR
92 156,52 156.54
80 170.00 170.78
70 180.xx 180.xx

Minitrix. E41. Nr 16146
Na reset CV8=8
CV8 = 131
Zet CV3=0 en CV4=0
CV5= 89
Meet
CV5 Speed AV Speed AR
89 163.64 180.28
70 171.43 171.68
50 180.xx 171.xx

Vraag: wat doe ik verkeerd. Moet ik de snelheid via andere CV’s regelen. Doch die staan niet in de handleiding die bij de loc zit.
Grtz Erik

captainc

Bericht door captainc »

Erik,

Ik heb geen ervaring met CV's wijzigen met iTrain: ik gebruik daar een SPROG voor met DecoderPro (gratis). Tegen de tabbladen met gebruikersvriendelijke UI om de specifieke mogelijkheden van een loc in te stellen kan één recht-voor-zijn-raap CV lijst echt niet op. DecoderPro kun je ook met je Z21 gebruiken.

Als het instellen van CV5 geen wijzigingen tot gevolg heeft, lijkt het of die 3 decoders überhaupt zich niet laten wijzigen oftewel dat programmeren vanuit iTrain niet werkt. Heb je al eens gekeken via het Maintenance tool van de Z21 of de centrale zo'n decoder wel kan lezen en/of schrijven? En hoe je een decoder naar fabrieksinstellingen reset verschilt soms, maar ik verwacht dat in een handleiding wordt beschreven.

'Moet ik de snelheid via andere CV’s regelen.': neen, daar heb ik nog niet eerder van gehoord. Het lijkt er eerder op dat ook al denk je dat je iets wegschrijft, die waarde niet wordt opgeslagen.

EDIT: de handleiding van de E41 geeft het ook keurig aan:
E41-Minitrix16146.png
E41-Minitrix16146.png (107.55 KiB) 368 keer bekeken
Een vraag: waarom stel je CV2 in? Zijn het locs waar (andere) decoders in zijn gebouwd? De waarde 'af fabriek' kom ik meestal niet aan: het is de minimale snelheid van een loc bij decoderstap 1 en tenzij kruipen niet wil, kom ik daar niet aan.
KPF-Zeller rollenbank

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”