Hallo,
Zoals de titel al zegt valt de loc stil op het hartstuk bij lage snelheid, geen kortsluiting.
De loc rijdt zonder problemen over het driewegwissel met hoge snelheid.
Het wissel wordt bediend met de magneet spoelen 2x Roco 40296.
Ik gebruik Traincontroller 9 Gold, en de Z21 centrale van Roco.
De blokken zijn aangesloten op de Digikeijs DR 4088 RB
De wissels worden bediend met de Digikeijs DR 4018
Alles werkt naar behoren.
PS,
Een normaal wissel links en rechts gepolariseerd werkt prima.
Een engels wissel gepolariseerd waarbij de draden A en C zijn verwisseld werkt ook prima
Hopelijk is er iemand die een oplossing heeft.
Gr,
Aart
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid
Deze vraag heb je ook gesteld op BNLS. Daar heb je een tip gekregen en uitgevoerd. Wat was nu de oplossing/resultaat?
Met vriendelijke groet,
Cor
Cor
Heren,
Probleem is opgelost, met dank aan denobis.
Als voorbeeld heb ik een plaatje gevonden van een normaal wissel. Zo zijn alle wissels 34 stuks aangesloten in mijn baan. Bij sommige wissels heb ik de polarisatie draden aangesloten.
De rode streepjes in de rails zijn railonderbrekers.
Bij het driewegwissel is de railonderbreker aan de ingaande kant verwijderd. (bij blok 1)
Er zijn geen polarisatie draden aangesloten.
Aan de drie uitgaande sporen zit een railonderbreker, en die noem ik maar blok 2, 3 en 4.
De rode + draad naar de Z21 centrale zit er nu ook niet aan.
Dus het drieweg wissel zit nu in het blok, dus het wissel hoort bij blok 1 volgens het plaatje.
PS,
Dit had ik dus zelf nooit op kunnen lossen.
Gr,
Aart
Probleem is opgelost, met dank aan denobis.
Als voorbeeld heb ik een plaatje gevonden van een normaal wissel. Zo zijn alle wissels 34 stuks aangesloten in mijn baan. Bij sommige wissels heb ik de polarisatie draden aangesloten.
De rode streepjes in de rails zijn railonderbrekers.
Bij het driewegwissel is de railonderbreker aan de ingaande kant verwijderd. (bij blok 1)
Er zijn geen polarisatie draden aangesloten.
Aan de drie uitgaande sporen zit een railonderbreker, en die noem ik maar blok 2, 3 en 4.
De rode + draad naar de Z21 centrale zit er nu ook niet aan.
Dus het drieweg wissel zit nu in het blok, dus het wissel hoort bij blok 1 volgens het plaatje.
PS,
Dit had ik dus zelf nooit op kunnen lossen.
Gr,
Aart
- Bijlagen
-
- Aansluiting wissels.JPG (103.79 KiB) 565 keer bekeken
Ik weet niet of dit de correcte manier is van oplossen. Normaal neem je een wissel niet op in een blok voor zover ik weet. Dit in analogie met het grootbedrijf.
Hoort een wissel niet een eigen baanstroom aansluiting te hebben? lijkt mij logisch, maar ik ben echt een leek op dit gebied. Vandaar ook mijn interesse.
Hoort een wissel niet een eigen baanstroom aansluiting te hebben? lijkt mij logisch, maar ik ben echt een leek op dit gebied. Vandaar ook mijn interesse.
Met vriendelijke groet,
Cor
Cor
Hoi Cor,
Je hebt gelijk, toen ik een beginneling was met een digitale treinbaan heb ik geleerd dat een wissel nooit in een blok mag zitten.
Ik had dit ook nooit zelf op kunnen lossen.
Maar het werkt wel, en dat is belangrijk.
Gr,
Aart
Je hebt gelijk, toen ik een beginneling was met een digitale treinbaan heb ik geleerd dat een wissel nooit in een blok mag zitten.
Ik had dit ook nooit zelf op kunnen lossen.
Maar het werkt wel, en dat is belangrijk.
Gr,
Aart
Een wissel moet je wel degelijk met de scherpe kant fysiek in een blok opnemen.
Immers anders krijgt de wissel geen baanspanning.
Software matig mag je hem niet in een blok opnemen.
Ergo het blok heeft een lengte van de railen waaruit het bestaat zonder de wissel.
En wat bnls betreft daar kunnen ze alleen maar elkaar afzeiken.
Heb daar al 2 jaar geleden met veel gezeik mijn account late verwijderen.
Immers anders krijgt de wissel geen baanspanning.
Software matig mag je hem niet in een blok opnemen.
Ergo het blok heeft een lengte van de railen waaruit het bestaat zonder de wissel.
En wat bnls betreft daar kunnen ze alleen maar elkaar afzeiken.
Heb daar al 2 jaar geleden met veel gezeik mijn account late verwijderen.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.
Groeten Hans
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.
Groeten Hans
Nope, je hoeft een wissel niet fysiek uit een blok te voeden. Liever niet zelfs, de software detecteert de loc dan ook al rijd hij nog op de wissel.
Het beste is deze te voeden uit een vrije melder (ook bij Dinamo). Bij iTrain kan je de melder tevens gebruiken als wisselmelder.
Ik denk dat je de nuance erin kunt leggen dat een wissel altijd aan de scherpe kant wordt gevoed. Het deel blok mag je weglaten.
Verstuurd vanaf mijn SM-S936B met Tapatalk
Het beste is deze te voeden uit een vrije melder (ook bij Dinamo). Bij iTrain kan je de melder tevens gebruiken als wisselmelder.
Ik denk dat je de nuance erin kunt leggen dat een wissel altijd aan de scherpe kant wordt gevoed. Het deel blok mag je weglaten.
Verstuurd vanaf mijn SM-S936B met Tapatalk
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet
Domburg Train Support | Digitale Infodagen 2025
Domburg Train Support | Digitale Infodagen 2025
-
Ben Spoorman
- Berichten: 272
- Lid geworden op: 08 dec 2023, 13:01
- Locatie: Uden
@Martin
Als ik een vrije melder gebruik dan neem ik de wissel toch in het blok op , Immers de melder behoort toch fysiek aan het blok.
Als ik een vrije melder gebruik dan neem ik de wissel toch in het blok op , Immers de melder behoort toch fysiek aan het blok.
Als je met Dinamo rijd dan klopt dat.denobis schreef:[mention]Martin
Als ik een vrije melder gebruik dan neem ik de wissel toch in het blok op , Immers de melder behoort toch fysiek aan het blok.
In dit draadje rijd men niet met Dinamo.
Verstuurd vanaf mijn SM-S936B met Tapatalk
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet
Domburg Train Support | Digitale Infodagen 2025
Domburg Train Support | Digitale Infodagen 2025
