Handbesturen?
Ook een radiocontroller is te automatiseren hoor.
Maar zover zijn we hier nog lang niet.
Topaka bridge
M.v.g. Frits.
Spoorbaan is in ontwerp, maar is nog lang niet klaar.

Ja dit bedoelde ik ook precies
Met vriendelijke groet, Clemens
Mac OS X, iTrain Plus, Roco Z21, Uhlenbrock Power 4
H0: 3-rail met Digikeijs DR4088LN-OPTO, 2-rail met DR4088LN-CS, wissels met servo's en DR4024 via SPROG IIv4
H0e: Busch met Busch lichtsluizen
KPF-Zeller rollenbank
Mac OS X, iTrain Plus, Roco Z21, Uhlenbrock Power 4
H0: 3-rail met Digikeijs DR4088LN-OPTO, 2-rail met DR4088LN-CS, wissels met servo's en DR4024 via SPROG IIv4
H0e: Busch met Busch lichtsluizen
KPF-Zeller rollenbank
Het werk gaat verder.
Als kind wilde ik al mijn eigen wagons bouwen, maar had toen niet het benodigde gereedschap en kennis (tekeningen bestonden er wel) om het voor elkaar te krijgen.
Nu ligt dat anders. Je kunt in 3D-CAD tekenen en ik heb 3D printers die veel kunnen maken.
De meeste wagons zijn straks open 'Hopper' kolenwagons. Dus eerst die getekend. Zo eenvoudig mogelijk, want het wordt 'massaproductie'.
Na wat proefmodellen te hebben gemaakt, wilde ik eerst de wagon als bouwpakket maken, maar dat was toch te veel en te lastig werk en ik heb een hekel aan lijmen.
Het stinkt en plakt altijd heel goed aan je vingers en dingen die niet gelijmd hoeven te worden, maar het model valt regelmatig na enige tijd weer uit elkaar.
Uit 1 stuk printen was ook geen succes, omdat dat dan veel tijd en filament vreet en je meer support weggooit dan de wagon weegt.
Uiteindelijk kwam er een oplossing uit de bus van 2 stukken. Namelijk de bodemplaat en wanden inclusief de trapjes.
Dat vergt veel minder support en in 90 minuten ramt de printer er nu een complete wagon uit.

De draaistellen wilde ik sowieso niet printen en net als de koppelingen komen die uit China.
Dan moet dat wel aan elkaar gezet worden. Dus ik tekende een koppelbalk.

Die past op het draaistel en wordt met een schroef 'vast' gezet.
Het is een priegelwerkje om de koppeling in de houder te zetten en het dekseltje er op te klemmen. Doe ik als ik even niks anders kan doen.
Dan ziet de wagon er voorlopig zo uit.

Nu nog met decals een nummer er op en een bedrijfslogo.
Als ik veel zin en tijd heb ga ik ze nog weatheren.
Nog zo'n ruime tweehonderd te gaan.
Dit wagonnetje kost mij alles inbegrepen ongeveer 5 euro. Dat lijkt weinig, maar bij 200 stuks ga je wel over de 1000 euro.
En met alleen wagons ben je er nog niet.
Als kind wilde ik al mijn eigen wagons bouwen, maar had toen niet het benodigde gereedschap en kennis (tekeningen bestonden er wel) om het voor elkaar te krijgen.
Nu ligt dat anders. Je kunt in 3D-CAD tekenen en ik heb 3D printers die veel kunnen maken.
De meeste wagons zijn straks open 'Hopper' kolenwagons. Dus eerst die getekend. Zo eenvoudig mogelijk, want het wordt 'massaproductie'.
Na wat proefmodellen te hebben gemaakt, wilde ik eerst de wagon als bouwpakket maken, maar dat was toch te veel en te lastig werk en ik heb een hekel aan lijmen.
Het stinkt en plakt altijd heel goed aan je vingers en dingen die niet gelijmd hoeven te worden, maar het model valt regelmatig na enige tijd weer uit elkaar.

Uit 1 stuk printen was ook geen succes, omdat dat dan veel tijd en filament vreet en je meer support weggooit dan de wagon weegt.
Uiteindelijk kwam er een oplossing uit de bus van 2 stukken. Namelijk de bodemplaat en wanden inclusief de trapjes.
Dat vergt veel minder support en in 90 minuten ramt de printer er nu een complete wagon uit.

De draaistellen wilde ik sowieso niet printen en net als de koppelingen komen die uit China.
Dan moet dat wel aan elkaar gezet worden. Dus ik tekende een koppelbalk.

Die past op het draaistel en wordt met een schroef 'vast' gezet.
Het is een priegelwerkje om de koppeling in de houder te zetten en het dekseltje er op te klemmen. Doe ik als ik even niks anders kan doen.
Dan ziet de wagon er voorlopig zo uit.

Nu nog met decals een nummer er op en een bedrijfslogo.
Als ik veel zin en tijd heb ga ik ze nog weatheren.
Nog zo'n ruime tweehonderd te gaan.

Dit wagonnetje kost mij alles inbegrepen ongeveer 5 euro. Dat lijkt weinig, maar bij 200 stuks ga je wel over de 1000 euro.

En met alleen wagons ben je er nog niet.
M.v.g. Frits.

Hallo Frits ,
vraagje waar haal jij die draaistellen vandaag .
Ben zelf ook wagons aan het printen , maar draaistellen lukt nog niet echt.
Gr Jan
vraagje waar haal jij die draaistellen vandaag .
Ben zelf ook wagons aan het printen , maar draaistellen lukt nog niet echt.
Gr Jan
Hallo Jan,
Die draaistellen koop ik bij Ali.
https://nl.aliexpress.com/item/10050019 ... pt=glo2nld
Je kunt kiezen voor 33" of 36" wielen.
Die draaistellen koop ik bij Ali.
https://nl.aliexpress.com/item/10050019 ... pt=glo2nld
Je kunt kiezen voor 33" of 36" wielen.
M.v.g. Frits.