Topaka bridge

Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 jul 2025, 13:52
Locatie: Hoogeveen

Topaka bridge

Bericht door Frits »

Mijn voorkeur ging vaak naar diesel treinen. Waarom? Ten eerste zijn diesel geluiden makkelijk te maken en betrouwbare Kadee koppelingen om te kunnen rangeren.
Ten tweede is de scenery ook eenvoudig te bouwen. En tenslotte hield ik wel van een beetje lange treinen.
Dat laatste was een groot probleem, als je zoals ik niet heel veel ruimte hebt. :shock:

Maar waar een wil is is een weg en ik heb er iets op gevonden.
Onder mijn toekomstige rangeerterrein bij een fabriek, bouw ik twee of eigenlijk zes helices. Drie dalende en drie stijgende. Ze zijn op het laagste punt met elkaar verbonden via drie sporen.
Op het hoogste punt komen de drie sporen bij elkaar en lopen dan aan de voorzijde van mijn baan (rechts op de foto) over een fraaie enkelsporige spoorbrug naar de andere helices terug.
Dat alles staat straks op twee gekoppelde tafels van 160 x 160 cm, dus mijn spoorbaan is 320x160 cm en die is verrijdbaar op hoge poten.

Voorlopig is het zover nog niet, maar de modulaire helices beginnen te groeien. Dit is nog niet eens de helft van alles. Helix 3 komt nog binnen deze twee.
Ik ben van plan zoveel mogelijk werk door de 3D printer te laten doen en koos daarom voor deze (LEGO-achtige) constructie.

Afbeelding

Met deze oplossing kan ik straks een geladen kolentrein, een lege kolentrein in de andere richting en een gemengde goederentrein van ieder ongeveer 100 :o wagons en meerdere locomotieven om beurten laten rondrijden. Dat heeft nog weinig met rangeren te maken, maar dat komt in een latere fase boven de helices.

Afbeelding

Verder details en vorderingen zal ik later plaatsen.
M.v.g. Frits.

Spoorbaan is in ontwerp, maar is nog lang niet klaar. :oops:

Ben Spoorman
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 dec 2023, 13:01
Locatie: Uden

Bericht door Ben Spoorman »

Bijzonder, treinen met 100 wagons. Ben benieuwd waar dit op uit draait, even volgen dus.

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”