Erik's baantje van 165 x 85

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Weer wat bijgeleerd .

A) Voor vandaag even een win-pc kunnen lenen.
Die aangesloten aan de Z21 via patch kabel. Dat werkte —> Joupie !! :D :D :D
Dan de spanning in de Z21, volgens tutorial van Martin, op 16000mv gezet. :idea: (stond nog op 18000mV)
Railcom, heb ik niet, meteen ook uitgezet.
Andere instelingen ??? meeste opties heb ik niet. Enkel R-bus en daar is niets bij in te stellen.
Kortsluitbeveiliging heb ik op normaal laten staan.
Win-pc terug ingepakt.—> klaar voor teruggave. ( Met dank aan de lener)

B) Op de ESU de voeding veranderd en de input is nu de 12V voeding.( volgens rechtse prentje, iets hoger)
Kijken later of dat iets help met die kortsluitingen :?:

C) Proefopstelling gemaakt met de sprog3.
Afbeelding
Ook dat werkt. Zelfs op een RB-4 ;) :lol:

D) nu uitzoeken welke CV's overeenkomt met ???? Zodat ik dat ook kan instellen met de Sprog.
en tegelijkertijd ook even naar de servo's kan kijken wat het effect is.
Het geeft mij wat meer vertrouwen voor later. :) ;) :D

E) Leert mij ook dat ik voor de Sprog3 voeding best een permanente stekker aansluiting maak op de 12V.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.4, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Hoeveel weken worstel ik al niet met die puntstuk isolatie en de daarbij horende kortsluitingen. :?: :twisted:

Vandaag heb ik de ESU terug van onder de baan geschroefd, alle draden verlengd.
Afbeelding

Ineens nergens kortsluiting. Kan met iTrain de wissels schakelen . En de Z21 gaat niet in kortsluit beveiliging.
Daar bouw ik een feestje op. ( hoeveel weken ben ik daar al mee bezig.? 4 wissels…)

Maar ik denk toch dat hier het foutje zat.
Afbeelding

Afzonderlijke voeding van de ESU’s niet via de DCC leiding.!!!
En wat ESU onder “kleine spoorbaan” verstaat , laat ik in het midden.

Ook een "Meanwell EPS 35-12" besteld. Voeding 12V 3A enkel voor de Rasp. kan die ook afgekoppeld worden van de andere 12V
Laatst gewijzigd door Erik-B op 12 jul 2025, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.4, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

hvdkooij
Contacteer:

Bericht door hvdkooij »

Zit net te bedenken. Als je ESU wissel decoder schakelt trekt die wellicht meer stroom uit je DCC baan en wellicht zoveel dat de Z21 het als kortsluiting ziet.
Dat is op zich vreemd want ik heb het op een z21 ook zonder issues werkend gehad op een test baan. Maar dat was met fleischman wissel aandrijvingen en die hebben voornamelijk een korte puls nodig. Wat eigenlijk veel vervelender is qua piek belasting.

Met een servo verwacht ik dergelijke issues niet.

Maar idealiter zou ik op een baan altijd zoveel mogelijk voeden buiten DCC om. Zodat het DCC vermogen volledig beschikbaar is voor het materieel OP de baan.
Fleischman z21 en YD7001 en DCC-EX centrales.
Mobiele baan 2x 100x50 cm met YD7001, DR4018, DR4088 en DCCNext.
https://hugo.vanderkooij.org/modelspoor/

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

hvdkooij schreef: 12 jul 2025, 14:31 Zit net te bedenken. Als je ESU wissel decoder schakelt trekt die wellicht meer stroom uit je DCC baan en wellicht zoveel dat de Z21 het als kortsluiting ziet.
Dat was ook de gedachte op die andere website en dat is, achteraf bekeken, hier ook. Bij het opstarten van iTrain gaat die de wissels goedzetten en dan trekt die ESU waarschijnlijk te veel van de DCC spanning. Vandaar dat ik wel veel geklik hoorde doch dat de Z21 in het rood ging.

Soms is het dus wel moeilijk wat je nu moet doen. Wat zeggen die handleidingen? Wat moet je negeren? Wat moet je wel doen( geleerd uit ondervinding)
Al met al : het is wel een steile leercurve dat digitaal rijden. :oops: :geek:

21-April. -->
Ben Spoorman schreef: 21 apr 2025, 13:18 Ik ben bang dat je de materie nog niet helemaal door hebt. Dat bedoel ik niet onaardig maar da's wat ik lees.
Hierin heeft Ben 150% gelijk. Maar hoe leer je de materie en vooral waar ?

Daarom vind ik het belangrijk van in het begin, als je start als leek, een mentor te hebben.
Nu heb ik op die laatste 4 maanden heel veel tegenslag, mislukking gekend en dat fuikt aan je zelfvertrouwen.
Stond gisteren echt op het punt om alles, maar echt alles, rails, loc's, wagons, materiaal, Z21, ESU, draad enz... in de kliko te gooien. De doos stond al klaar. Vanmorgend was het de laatste poging. 8-)

- Moet je alles leren vanuit i..net ?? Kom je wel veel tegenstrijdigheden tegen en maak je dikwijls de verkeerde keuze.
en zoals nu, met die ESU, de handleiding was voor mij, misleidend. Zo zullen er nog wel *tig zaken nog voorkomen.
Grtz Erik

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”