Oostenrijks-Zwitsers thema
Kleine update van de baan tot zover: draadjes en nog meer draadjes.
Ik kon hier echt geen mooier verhaal over schrijven behalve dat de soldeerkwaliteiten met het draadje verbeteren.
Er is echter wel het een en ander gedaan behalve alleen maar meter draden solderen en aansluiten. Ik heb de helix af (eigen ontwerp en gemaakt door Markenburg) en ook, hoe kan het anders, voorzien van draadjes
Nadat alle draden op zijn plek zaten, heb ik boven aan een rondje gemaakt om het schaduwstation te kunnen gaan testen. Dit is voor mij toch wel een milestone. Op deze manier kan ik eindelijk de fouten opsporen en hopelijk verbeteren.
Wat heb ik tot nu toe kunnen ontdekken:
- bepaalde locs stoppen nadat ze een wisselstraat verlaten en een opstelspoor opgaan (?)
- vermoedelijk heb ik een voedingsdraad van een blok in de helix verward met een andere voedingsdraad. Trein naar beneden in het laatste blok stopt (kortsluiting) als een andere trein helemaal bovenaan in een ander blok
zit.
- twee wissels moeten getweaked worden.
Thats it. Gelukkig valt het allemaal reuze mee met de baan en ben ik in mijn beleving eigenlijk niets noemenswaardig tegen gekomen. Ik ben er content mee. Hieronder een kleine sfeer impressie.





Nu twijfel ik echter of ik de vraag die ik nu ga stellen in mijn draadje moet doen of moet stellen in een ander topic. Ik probeer het hier en wellicht kan ik met de antwoorden een topic openen met de oplossing. Dat lijkt mij het handigst. (kennis moet je delen tenslotte).
Mijn probleem is het volgende: ik heb een Fl. ÖBB Rh1044 gedigitaliseerd (DH) af winkel aangeschaft. Bij het ijken merkte ik een rare snelheidscurve. Op zich niet heel raar maar bij het inregelen op de baan kreeg ik de waardes maar niet voor elkaar. Hele rare hoge reactievertragingen etc. om hem op tijd te laten stoppen. Dit resulteerde weer in het fenomeen dat de trein 2 blokken bezet hield want itrain zegt nog in blok 1 maar hij zat in blok 2. Wat opviel, was dat de trein fysiek eerder in een nieuw blok zat dan dat iTrain dacht dat hij er was.
Ik heb de DH-decoder vervangen voor een Zimo maar eigenlijk zonder resultaat. iTrain gaat nog steeds de mist in met de positie van de lok. Ik heb hier dan ook een foto van gemaakt.

Zoals te zien is, licht de eerste melder van het volgende blok op en zit de trein volgens iTrain nog in het vorige. De snelheden komen wel overeen en zijn beide 90 (wat daar ook gereden wordt).
Nu is de hamvraag: wie kan mij helpen met dit fenomeen?
Ik heb echt van alles geprobeerd: cv3/4 op 0, op 1, op 10, op 20. CV5 op 80, op 120. CV6 daarop aangepast. Telkens opnieuw snelheidsmeting gedaan (waarbij de curve niet noemenswaardig wijzigde behalve op snelheidsindicatie). Ik ben hier nu een paar dagen mee bezig en ben er wel achter dat het verschil tussen fysiek op de baan en waar iTrain zegt dat de trein is, een verschil is van bijna 12 seconden. Dat is met reactievertragingen niet op te vangen want dan komt de lok abrupt tot stilstand én hij houdt het vorige blok ook bezet.
Ik ben benieuwd of jullie tips voor mij hebben. Bedankt alvast hiervoor.
Ik kon hier echt geen mooier verhaal over schrijven behalve dat de soldeerkwaliteiten met het draadje verbeteren.
Er is echter wel het een en ander gedaan behalve alleen maar meter draden solderen en aansluiten. Ik heb de helix af (eigen ontwerp en gemaakt door Markenburg) en ook, hoe kan het anders, voorzien van draadjes

Nadat alle draden op zijn plek zaten, heb ik boven aan een rondje gemaakt om het schaduwstation te kunnen gaan testen. Dit is voor mij toch wel een milestone. Op deze manier kan ik eindelijk de fouten opsporen en hopelijk verbeteren.
Wat heb ik tot nu toe kunnen ontdekken:
- bepaalde locs stoppen nadat ze een wisselstraat verlaten en een opstelspoor opgaan (?)
- vermoedelijk heb ik een voedingsdraad van een blok in de helix verward met een andere voedingsdraad. Trein naar beneden in het laatste blok stopt (kortsluiting) als een andere trein helemaal bovenaan in een ander blok
zit.
- twee wissels moeten getweaked worden.
Thats it. Gelukkig valt het allemaal reuze mee met de baan en ben ik in mijn beleving eigenlijk niets noemenswaardig tegen gekomen. Ik ben er content mee. Hieronder een kleine sfeer impressie.





Nu twijfel ik echter of ik de vraag die ik nu ga stellen in mijn draadje moet doen of moet stellen in een ander topic. Ik probeer het hier en wellicht kan ik met de antwoorden een topic openen met de oplossing. Dat lijkt mij het handigst. (kennis moet je delen tenslotte).
Mijn probleem is het volgende: ik heb een Fl. ÖBB Rh1044 gedigitaliseerd (DH) af winkel aangeschaft. Bij het ijken merkte ik een rare snelheidscurve. Op zich niet heel raar maar bij het inregelen op de baan kreeg ik de waardes maar niet voor elkaar. Hele rare hoge reactievertragingen etc. om hem op tijd te laten stoppen. Dit resulteerde weer in het fenomeen dat de trein 2 blokken bezet hield want itrain zegt nog in blok 1 maar hij zat in blok 2. Wat opviel, was dat de trein fysiek eerder in een nieuw blok zat dan dat iTrain dacht dat hij er was.
Ik heb de DH-decoder vervangen voor een Zimo maar eigenlijk zonder resultaat. iTrain gaat nog steeds de mist in met de positie van de lok. Ik heb hier dan ook een foto van gemaakt.

Zoals te zien is, licht de eerste melder van het volgende blok op en zit de trein volgens iTrain nog in het vorige. De snelheden komen wel overeen en zijn beide 90 (wat daar ook gereden wordt).
Nu is de hamvraag: wie kan mij helpen met dit fenomeen?
Ik heb echt van alles geprobeerd: cv3/4 op 0, op 1, op 10, op 20. CV5 op 80, op 120. CV6 daarop aangepast. Telkens opnieuw snelheidsmeting gedaan (waarbij de curve niet noemenswaardig wijzigde behalve op snelheidsindicatie). Ik ben hier nu een paar dagen mee bezig en ben er wel achter dat het verschil tussen fysiek op de baan en waar iTrain zegt dat de trein is, een verschil is van bijna 12 seconden. Dat is met reactievertragingen niet op te vangen want dan komt de lok abrupt tot stilstand én hij houdt het vorige blok ook bezet.
Ik ben benieuwd of jullie tips voor mij hebben. Bedankt alvast hiervoor.
Dag Roel,
Ik heb met bewondering je verhaal / je reis zitten lezen.
Ik ben al een tijdje bezig na mijn verhuizing met het bouwen van een nieuwe baan, ik heb samen met Martin mijn schaduw station al ontworpen en moet nu echt wat gaan doen
C6 met het bouwen van je nieuwe baan !!!!
Gr,
Erik
Ik heb met bewondering je verhaal / je reis zitten lezen.
Ik ben al een tijdje bezig na mijn verhuizing met het bouwen van een nieuwe baan, ik heb samen met Martin mijn schaduw station al ontworpen en moet nu echt wat gaan doen

C6 met het bouwen van je nieuwe baan !!!!
Gr,
Erik
Zo....een jaartje verder. Tijd gaat snel
Na mijn laatste post ben ik de hele helix nagelopen en uiteraard wat kleine manco's gevonden en opgelost. Er moesten nog een paar lagen gebouwd worden dus daar ben ik, rustig, op mijn gemak mee verder gegaan.
Ook het schaduwstation moest nog van extra sporen worden voorzien. Verder heb ik alle analoge servo's vervangen door digitale en heb ik afgelopen tijd besteed aan: bedrading. Juist.
De huidige stand van zaken: alle sporen, zowel schaduwstation als helix, zijn gereed en worden momenteel uitvoerig getest.
Vandaag (dag 2 van testen) nog geen noemenswaardige zaken tegengekomen, wat op zich al heel wat is!
Hoe ziet het geheel er inmiddels uit? Onderstaand het baanplaan uit iTrain.

Samengevat zijn er 22 opstelsporen waarvan 7 kopsporen gemaakt. Dit geheel is via 37 wissels en 1 Engelse wissel verbonden. Zoals bekend, gebruik ik het Dinamo-systeem.
Ik heb geprobeerd om uiteraard niet alle componenten via 2 trafo's te voorzien van stroom maar lekker ruim opgezet. Ik ben tot heden zeer tevreden met Dinamo en kom geen hele gekke dingen tegen.
Er is 1 probleem wat ik niet opgelost krijg en dat komt vermoedelijk vanuit iTrain. Ik ben zo vrij geweest een paar screenshots te plaatsen om het probleem weer te geven. Het geval bevindt zich in mijn tijdelijke bocht terug de helix in. Alle detecties gaan prima, tot dat punt. iTrain blijft de trein weergeven in het blok van de bocht maar de trein is inmiddels al 2 melders verder. Uiteindelijk geeft het programma het blok vrij maar dan is de trein bij de derde melder in het volgende blok. Ik heb alles bekeken maar krijg de vinger er niet op. Wie weet kan iemand mij hiermee verder op weg helpen. Goed om te weten: ik heb recent een sein geplaatst (als symbool in datzelfde blok) en in offline deed iTrain precies hetzelfde. Het sein doet er verder niet toe: het was een probeersel die hier 0 invloed op heeft.
Waar praten we dan over:

Trein rijdt in tijdelijk blok

Trein bevindt zich in positie 1e blok melder 1 van de helix

Trein bevindt zich in positie 1e blok melder 2 van de helix

Tijdelijk blok wordt nu pas vrijgegeven als de trein zich in positie van melder 3 bevindt.
Het vervelende van dit probleempje is dat achteropkomende treinen zich kunnen "mengen" in de route van de voorgaande. Dit heeft nare gevolgen m.b.t. aansturing van de treinen. Zo is mij dit ook bij mij aan het licht gekomen.
Ik hoop dat iemand hier een illuster idee heeft.
Verder een paar shots van de baan tot heden. We kunnen wel stellen dat na meer dan een jaar opstelsporen en helix bouwen, we zover zijn dat we naar de bovenbaan kunnen gaan kijken. Ik ben zeer tevreden met hoe de zaken tot nu toe verlopen, ook al zou de boel wat sneller kunnen...

Overzicht schaduwstation

Nu met bezetting

Herkenbaar?


De helix



Het volgende staat op het programma voor dit jaar:
- bedrading onder de tafel netjes maken en afdekken;
- frame voor de bovenbouw;
- mogelijke start bovenbouw.
Ik heb bedacht dat ik toch wel een iets grotere fan ben van RhB dan ik dacht...dus dit gaat zeker deel worden van de bovenbaan. Ik ben nog een beetje zoekende hoe ik dit allemaal ga laten samenkomen maar dat komt allemaal goed.

Na mijn laatste post ben ik de hele helix nagelopen en uiteraard wat kleine manco's gevonden en opgelost. Er moesten nog een paar lagen gebouwd worden dus daar ben ik, rustig, op mijn gemak mee verder gegaan.
Ook het schaduwstation moest nog van extra sporen worden voorzien. Verder heb ik alle analoge servo's vervangen door digitale en heb ik afgelopen tijd besteed aan: bedrading. Juist.
De huidige stand van zaken: alle sporen, zowel schaduwstation als helix, zijn gereed en worden momenteel uitvoerig getest.
Vandaag (dag 2 van testen) nog geen noemenswaardige zaken tegengekomen, wat op zich al heel wat is!
Hoe ziet het geheel er inmiddels uit? Onderstaand het baanplaan uit iTrain.

Samengevat zijn er 22 opstelsporen waarvan 7 kopsporen gemaakt. Dit geheel is via 37 wissels en 1 Engelse wissel verbonden. Zoals bekend, gebruik ik het Dinamo-systeem.
Ik heb geprobeerd om uiteraard niet alle componenten via 2 trafo's te voorzien van stroom maar lekker ruim opgezet. Ik ben tot heden zeer tevreden met Dinamo en kom geen hele gekke dingen tegen.
Er is 1 probleem wat ik niet opgelost krijg en dat komt vermoedelijk vanuit iTrain. Ik ben zo vrij geweest een paar screenshots te plaatsen om het probleem weer te geven. Het geval bevindt zich in mijn tijdelijke bocht terug de helix in. Alle detecties gaan prima, tot dat punt. iTrain blijft de trein weergeven in het blok van de bocht maar de trein is inmiddels al 2 melders verder. Uiteindelijk geeft het programma het blok vrij maar dan is de trein bij de derde melder in het volgende blok. Ik heb alles bekeken maar krijg de vinger er niet op. Wie weet kan iemand mij hiermee verder op weg helpen. Goed om te weten: ik heb recent een sein geplaatst (als symbool in datzelfde blok) en in offline deed iTrain precies hetzelfde. Het sein doet er verder niet toe: het was een probeersel die hier 0 invloed op heeft.
Waar praten we dan over:

Trein rijdt in tijdelijk blok

Trein bevindt zich in positie 1e blok melder 1 van de helix

Trein bevindt zich in positie 1e blok melder 2 van de helix

Tijdelijk blok wordt nu pas vrijgegeven als de trein zich in positie van melder 3 bevindt.
Het vervelende van dit probleempje is dat achteropkomende treinen zich kunnen "mengen" in de route van de voorgaande. Dit heeft nare gevolgen m.b.t. aansturing van de treinen. Zo is mij dit ook bij mij aan het licht gekomen.
Ik hoop dat iemand hier een illuster idee heeft.
Verder een paar shots van de baan tot heden. We kunnen wel stellen dat na meer dan een jaar opstelsporen en helix bouwen, we zover zijn dat we naar de bovenbaan kunnen gaan kijken. Ik ben zeer tevreden met hoe de zaken tot nu toe verlopen, ook al zou de boel wat sneller kunnen...

Overzicht schaduwstation

Nu met bezetting

Herkenbaar?


De helix



Het volgende staat op het programma voor dit jaar:
- bedrading onder de tafel netjes maken en afdekken;
- frame voor de bovenbouw;
- mogelijke start bovenbouw.
Ik heb bedacht dat ik toch wel een iets grotere fan ben van RhB dan ik dacht...dus dit gaat zeker deel worden van de bovenbaan. Ik ben nog een beetje zoekende hoe ik dit allemaal ga laten samenkomen maar dat komt allemaal goed.
Een zeer indrukwekkend geheel. Dat je, als je al zover bent, nog weer helemaal opnieuw gaat beginnen is bewonderenswaardig.
Op mijn toekomstige baan komt ook een helix en die verkanting die ik zag ga ik ook toepassen.
Al met al een leerzame bijdrage aan het forum.
Succes met de verdere bouw van jouw Zwitserland
Op mijn toekomstige baan komt ook een helix en die verkanting die ik zag ga ik ook toepassen.
Al met al een leerzame bijdrage aan het forum.
Succes met de verdere bouw van jouw Zwitserland
M.v.g. Frits.
Spoorbaan is in ontwerp, maar is nog lang niet klaar.
Spoorbaan is in ontwerp, maar is nog lang niet klaar.
