Voortschrijdend inzicht geeft altijd nieuwe invalshoeken. De aannemer heeft de zaak nog eens goed bekeken en is tot de conclusie gekomen, dat het dakkapel wel kon worden geplaatst. Er bleek ter hoogte van het plafond een dikke eiken ligger aanwezig te zijn, die door rommel, wat erover lag, aan het oog was onttrokken. Maar tijdens het plaatsen van de dakkapel kwamen we tot de ontdekking, dat de verdiepingsvloer niet in een al te goede staat verkeerde, dus deze moet worden vervangen.
Goed, het dakkapel is aangebracht. Kunststof kozijnen en het buitenwerk met Keralit. Dubbelglas met tussen het glas luxaflex. Ideaal, hoef je nooit schoon te maken!
De afgelopen periode bezig geweest het sloopafval te verwerken en de tussenwanden te verwijderen. Ook is de beplanking van de vloer gehaald en daar werd ook duidelijk, waarom we een stroomstoring van drie jaar van het stopcontact buiten niet konden oplossen. Een helder brein van een installateur had in de vloer twee verborgen verdeeldozen opgenomen. Dat moet dus ook veranderen.
Maar man man man, wat een zooi tussen de planken en het gips van het plafond van de kamer. Er lag voor 45 jaar aan souvenirs van de ongewenste kleine huisdieren, die een lekkernij voor onze katten zijn. En natuurlijk ook nog oud glaswol, wat er ook helemaal onder zat. De kliko heeft diverse boertjes gelaten en is er nog niet klaar mee. Ik heb nog 8 zakken staan, maar die kunnen er de komende keer wel in.
Tot zover de stand van zaken. Over drie weken gaan we de woonkamer beneden ontruimen en in de keuken wonen. De UNP- en de IPE-profielen komen volgende week, samen met wat strip 50x5. Het lasapparaat heeft al een nieuwe rol, nozzle en gasfles, de takel is gesmeerd en de houten balken besteld. Komende week is mijn laatste week voor de baas, dus er komt tijd op mij af. (of beter gezegd, ander werk

)
Ondertussen kon ik het niet laten om met het baanplan bezig te zijn. Het heeft een organische ontwikkeling meegemaakt van toevoegen en weghalen. Wel is voor mij het besluit gevallen, dat ik een speelbaan wil hebben, dus lekker rangeren. Nu kun je natuurlijk een hoop doodlopende sporen gaan leggen, maar zoals gezegd, het moet een beetje een speelbaan worden.
Hieronder wil ik mijn ontwerp proberen uit te leggen.
Allereerst het zichtbare speelgedeelte:
Dit bestond eerst uit een verzameling doodlopende sporen, maar is nu in deze fase beland.
Het oranje spoor loopt naar een loods (Aritec koelhuis). Daar komen een aantal koelwagons te staan. Ik denk een stilleven met misschien aan de onderkant van de spoorboog een haven tafereel.
Het groene spoor is mijn eigen dichterlijke vrijheid van het sporenplan van Roodeschool jaren 70. Hier wilde ik graag, dat een loc kon omlopen, maar met een wissel en een stukje spoor, werden de sporen voor de wagons erg kort. Dus zo'n 'taartpunt'-draaischijf. Geen idee hoe zoiets heet.
Het rode spoor is mijn interpretatie van het rangeergebied van Haselüne (DE). Vond ik een mooi compact rangeerterrein.
Het blauwe is een soort van 'heuvelen'. Ik wil eens kijken wat daarvan de mogelijkheden zijn.
Treinen komen in de rode rechterbovenhoek binnen op het rangeergebied. Dit kan van twee kanten en wordt met de volgende afbeelding wel duidelijk.
Het geblokte spoor is van boven niet zichtbaar. De sporen vanaf rechtsboven zijn dus hellingen en maximaal 2.4 graden. De wissel met boog midden boven is de aansluiting voor de Train Safe's. De driehoek geeft mij de mogelijkheid de treinen twee kanten op te sturen vanuit de helix, namelijk 1 onder de tafel door naar links en achter boven komen of 1 doorrijden naar rechts en dan rechts boven komen. Ook is er daardoor de mogelijkheid een trein als het ware terug te laten komen.
De helix is twee lagen en sluit aan op een klein schaduwstation. Binnenrijden altijd op het paarse spoor en buiten langs doorrijden, als ik dat wil, of op de binnensporen opstellen. Er kunnen dan 4 treinen worden opgesteld. Het kortste opstelspoor is 1,3 m.
Ik rij alleen maar diesellocs met goederen en treinstellen (DE-1, DE-2, Plan-U, DH-1, DH-2 en DM-2). Voor deze treinstellen zal het schaduwstation het meest gebruikt worden. Ik ben nog aan het overwegen of ik dit wil automatiseren, maar die beslissing is nog niet genomen. Er komt geen station, dus de passagierstreinen komen als het ware alleen maar langs.
Natuurlijk sta ik open voor briljante suggesties, maar behoud voor mijzelf wel het recht zelf de keuze te maken.