Roco line is code 83. Fleischmann profi code 100. Scheelt 0,4 mm in hoogte.
Beide zouden mijn voorkeur niet hebben vanwege de 'starheid' van een baanplan. Daarnaast vind ik de verhouding van van de spoorbiel en bedding van de Profi en Roco niet in verhouding en zou mij storen.
Zelf gaat mijn baanplan gemaakt worden met Tillig Elite. De wissels daarvan vind ik geweldig. Treinen lopen er supermooi doorheen. En de flexrails daarvan geeft je veel meer mogelijkheden tot een baanplan.
Uit alles begrijp ik dat je voornamelijk Fleischmann spul hebt en analoog. Je zegt dat veel niet om te bouwen is. Wat kun je volgens jou niet ombouwen?
Ik begrijp je 'sneer' naar Ben niet helemaal. Het enige wat Ben aangeeft, is dat DCC het meest gebruikte protocol is op deze aardkloot. Dat betekent ook, dat de levering van toebehoren daarvan het meest uitgebreid is.
Natuurlijk zijn er anderen, zoals Dynamo en Raptor. Ieder systeem heeft zijn eigen adepten. Belangrijk is om goed te kijken welk systeem.het beste bij je past.
Wat je wielen met hoge flenzen betreft, deze kun je ook vervangen door wielen met lagere flens.
Analoog/digitaal
Met vriendelijke groet,
Cor
Cor
Bijna alle treinen zijn om te bouwen.
De ene wat makkelijker dan de andere dat is waar.
Het klopt dat rocoline 0,3 mm lager is dan de oude fleischmann rail.
Dat geeft bv bij oude lima treinen wat geratel van flensen over de bielsen.
Wat de starheid betreft dat valt wel mee.
De ene wat makkelijker dan de andere dat is waar.
Het klopt dat rocoline 0,3 mm lager is dan de oude fleischmann rail.
Dat geeft bv bij oude lima treinen wat geratel van flensen over de bielsen.
Wat de starheid betreft dat valt wel mee.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.
Groeten Hans
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.
Groeten Hans
Over de rails ben ik nog niet uit. Over niet volledig digitaal wel: digitale locs kosten veel en ik vind het aanbod van b.v. kleinere tenderlocs en zijlijn materieel tijdperk III tegenvallen.
Wat betreft sneren zie ik niet zo: probeer me niet te overtuigen van een kant die ik niet op wil. En zeker niet met als argument "dat is de standaard", als je weet dat die vlieger zeker in de modelbouwwereld niet altijd op gaat. Iedere fabrikant geeft zijn eigen draai aan die standaard. Voorbeeld? H0 rails heeft een spoorbreedte van 16,5 mm en is de standaard. En daar houdt het op, want rail lengte, spoorstaafhoogte, geometrie van wissels, enz. enz. blijkt verre van standaard.
En dat lees ik over dcc hier op het forum ook: met name over compatabiliteits issues en functionaliteit die niet altijd beschikbaar is als componenten van verschillende fabrikanten gekoppeld worden.
Wat betreft sneren zie ik niet zo: probeer me niet te overtuigen van een kant die ik niet op wil. En zeker niet met als argument "dat is de standaard", als je weet dat die vlieger zeker in de modelbouwwereld niet altijd op gaat. Iedere fabrikant geeft zijn eigen draai aan die standaard. Voorbeeld? H0 rails heeft een spoorbreedte van 16,5 mm en is de standaard. En daar houdt het op, want rail lengte, spoorstaafhoogte, geometrie van wissels, enz. enz. blijkt verre van standaard.
En dat lees ik over dcc hier op het forum ook: met name over compatabiliteits issues en functionaliteit die niet altijd beschikbaar is als componenten van verschillende fabrikanten gekoppeld worden.
-
Nog even een reactie gjvonk. Je bent dit topic gestart onder de naam Analoog/digitaal, het staat er met grote letters boven en je concrete vraag was onder meer: Is het mogelijk om de baan eerst te bouwen voor analoog bedrijf en dan later makkelijk om te bouwen naar digitaal?
Het antwoord was en is ja door meerdere mensen gegeven en dan gaat dus over ook over digitaal en dan moet je niet roepen dat je dat eigenlijk niet wilt omdat je niet alles om kan bouwen of dat het duur is en dat het alleen maar problemen geeft. En wie duwt wie nu welke kant op? Je wilt aanvankelijk niet met computers in de weer voor rijwegen en nu gaat het over Dinamo. Stel de vraag dan niet en blijf analoog rijden, prima toch.
Op 16 febr roep je dit....
Gr, Ben.
Het antwoord was en is ja door meerdere mensen gegeven en dan gaat dus over ook over digitaal en dan moet je niet roepen dat je dat eigenlijk niet wilt omdat je niet alles om kan bouwen of dat het duur is en dat het alleen maar problemen geeft. En wie duwt wie nu welke kant op? Je wilt aanvankelijk niet met computers in de weer voor rijwegen en nu gaat het over Dinamo. Stel de vraag dan niet en blijf analoog rijden, prima toch.
Op 16 febr roep je dit....
..... en dit.......gjvonk schreef: 16 feb 2025, 10:46 En de baan analoog (wissels, seinen) en alleen het rollend materieel digitaal? Kan dat ook?
..... en voorts dit.....gjvonk schreef: 16 feb 2025, 17:05
Of nog simpeler: is een 2 rail gelijkstroombaan gebouwd voor analoog bedrijf gemakkelijk geschikt te maken voor digitale treinen? Ik hoef niet zo nodig wissels, seinen en rijroutes te programmeren op een computer...
Op een forum krijg je te maken met meningen, al of niet gekleurd, al of niet gefundeerd. Daar heb je mee om te gaan ook als het antwoord je niet bevalt. Bovendien ben jij alleen de baas over de vraag maar ik over mijn antwoord daar op.gjvonk schreef: 17 feb 2025, 14:17
Zal alleen wennen zijn: geen fysieke schakelaars en knoppen meer maar een scherm/toetsenbord/muis (of is een laptop met touchscreen ook een optie?).
Gr, Ben.
Ben Spoorman schreef:Niet doen, stop er mee svp of ik meld je bij de forumbeheerder. Je kunt met me discussiëren over de inhoud maar niet persoonlijk worden.

Ben Spoorman schreef:Prima gjvonk, ik zal verdere posts in dit topic achterwege laten.
Gr, Ben.

PFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Groeten Hans
Groeten Hans
-
Vanzelfsprekend mag je een eigen mening erop na houden. Zo is mijn mening, dat Ben je niet naar DCC wilde sturen, maar alleen aangaf, dat het de meest gebruikte protocol is.gjvonk schreef: 18 feb 2025, 23:31 Wat betreft sneren zie ik niet zo: probeer me niet te overtuigen van een kant die ik niet op wil.
Elk systeem heeft zijn voor en nadelen. In elk systeem zul je jezelf moeten verdiepen.
Er is één ding wat ik niet begrijp, maar mogelijk kun je het me uitleggen. Begrijp ik het goed, dat je et analoge locomotieven over een geautomatiseerde baan wil rijden? Of heb ik ergens informatie gemist.
Trouwens, je argument dat locomotieven met een decoder duur zijn, geldt alleen maar als je ze nieuw koopt. Daarnaast zijn analoge locomotieven meestal wel om te bouwen, zodat er een decoder in kan. En een standaard decoder is rond de €40.
Dan een persoonlijke noot van mij: Dit was je eerste vraag:
Vervolgens geef je het volgende aan:gjvonk schreef: 16 feb 2025, 08:01 Even voorstellen: GJ en nieuw op het forum. Na lang zoeken heb ik eindelijk het uitgewerkte baanplan van de foto gevonden. Is het mogelijk om de baan eerst te bouwen voor analoog bedrijf en dan later makkelijk om te bouwen naar digitaal? En kan dat ook als ik er een 2 rail DC baan van maak? Het ontwerp heeft een keerlus. (plaatje even weggehaald)
Hieruit maak ik op, dat je de nodige kennis hebt van analoge spoorbanen en de gewenste baan analoog zou kunnen bouwen. Als je deze baan zou bouwen, kun je er perfect een analoge loc op laten rijden. Echter een tweede is lastiger. Maar zou je beide locomotieven digitaal hebben en een multimaus, dan kun je prima met beide locs rijden.gjvonk schreef: 16 feb 2025, 17:05 Ik moet me iets duidelijker uitdrukken: ik ben "opgegroeid" met een 2 rail gelijkstroom baan: dus denk ik in geïsoleerde raillassen, gescheiden stroomkringen, stopsecties die stroomloos gemaakt moeten kunnen worden en voor een keerlus 3 secties met diodebruggen. Is de baan aanleg voor het rijden met digitale treinen op een 2 rail gelijkstroom systeem wezenlijk anders dan wanneer je alleen analoge treinen rijdt, of moet je hier ook met geïsoleerde raillassen en secties met diodebruggen werken? Of nog simpeler: is een 2 rail gelijkstroombaan gebouwd voor analoog bedrijf gemakkelijk geschikt te maken voor digitale treinen? Ik hoef niet zo nodig wissels, seinen en rijroutes te programmeren op een computer...
Ik schrijf dit, omdat ik nergens van je heb gezien, wat je nu eigenlijk precies wilt met de baan. Wel periode ed., maar als jij bij je baan komt, wat wil je dan? Wil je alleen een trein kunnen laten rijden of wil je rangeren of beide? Wil je alleen maar rijden of ook bezig met landschapsbouw?
Het is natuurlijk niet verkeerd om van alles aan te schaffen om met analoge en digitale locs te kunnen rijden, maar denk er vooral goed over na wat je met je baan wilt. Je geeft aan, dat je niet zo nodig hoeft te programmeren op de pc. Voor zover ik weet, is dat voor Dynamo wel nodig, maar daar weet Hans meer van.
Hiermee sluit ik ook mijn bijdragen af, want ik ben een nitwit op het gebied van Dynamo.
Met vriendelijke groet,
Cor
Cor
-
Ik ga Martin Domburg op de hoogte stellen en hem verzoeken mijn account op dit forum te verwijderen. Ik heb hier verder niets te zoeken noch bij te dragen.
Het gaat u allen goed.
Gr, Ben.
Het gaat u allen goed.
Gr, Ben.