Analoog/digitaal

Voor het delen van ontwerpen
denobis

Bericht door denobis »

Dinamo is alleen compatible met dinamo spullen.
De z21 kun je ook met andere merken met het dcc systeem combineren al hoewel dit over het algemeen niet aangeraden word.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Ben Spoorman

Bericht door Ben Spoorman »

Als er toch geautomatiseerd gaat worden:

Ik zou Dinamo afraden en fijn DCC gaan rijden, dat is het meest flexibel als je eens wil switchen naar een andere centrale, programma etc.. Dinamo is ooit in het leven geroepen om met analoog spul geautomatiseerd te rijden en vanuit die optiek is niet meer van deze tijd (vind ik) en bovendien duur. Verder is het rijgedrag met DCC vele malen mooier en netter.

En ik zou iTrain ook afraden als betaald programma (ik heb iets tegen de systematiek) en me richten op Koploper of Rocrail. Forumgebruiker Albert heeft over het laatste heel veel video's gemaakt die een beginner op weg helpt maar zeker ook de gevorderde gebruiker ondersteunt.

Link naar zijn kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Over z21/Z21: dat is een DCC centrale en er zijn heel veel merken en spullen die daar mee samen werken of communiceren maar het voert te ver dat uiteen te zetten. Maar je bent niet veroordeeld tot alleen spul van Roco. In het stadium waarin je nu zit (beginner die nog veel moet leren) kun je nu al onmogelijk een keuze maken. Ga jezelf inlezen in de materie, ik gaf je eerder al een link.

En tot slot begrijp ik niet goed waarom er PB'jes naar elkaar gestuurd moet worden over dit onderwerp. Het riekt altijd naar gesmoes en fatsoenlijke gebruikers discussiëren gewoon op dit forum, daar is het voor bedoeld. Bovendien is het geen wet het met elkaar eens te moeten zijn, liever niet trouwens.... ;)

Gr, Ben.

denobis

Bericht door denobis »

Meneer spoorman weet het beter.
Ik heb ook met de Z21 en de nodige andere spullen geëxperimenteerd en ik kan dus een redelijke vergelijking maken met dinamo.
Ik heb de Z21 weer verkocht omdat ik dinamo makkelijker vond werken.
Koploper is een doodspoor en word niet meer geupdate.
iTrain is kwa mogelijkheden en ondersteuning prijstechnisch erg goed (is vrijwel het goedkoopste railprogramma van de betaalde programma's).
Zowel dinamo als iTrain is een Nederlands product en er is zeer goede ondersteuning.
Met dinamo heb je ook wat minder bedrading dan met andere systemen de modules worden onderling verbonden met utp kabels en als je de modules dichtbij de plekken zet waar ze moeten werken heb je erg weinig draad nodig.
Ook als je zoals ik alles centraal in een kast hebt geeft dat geen problemen met lengtes van de melderdraden aangezien de voeding draden van het blok dan ook dezelfde lengte hebben (ik heb melderdraden van 12 meter en nog langer) dit is dus wel een probleem met bv YaMorc en z21 melders.
Laatst gewijzigd door denobis op 18 feb 2025, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Hube

Bericht door Hube »

gjvonk schreef: 18 feb 2025, 15:53 Ik kom met mijn railplan uit op 14 tot 16 blokken. Klopt mijn aanname dat kiezen voor een systeem automatisch betekent dat je alle componenten van hetzelfde systeem moet betrekken: dus als voorbeeld: Dinamo is alleen compatibel met eigen componenten en Roco Z21 is alleen compatibel met eigen componenten? Of kun je kiezen welke componenten je van welke fabrikant gebruikt?
Hangt van het systeem af
Bij Dynamo kun je alleen de eigen componenten gebruiken. Bij Roco hoeft dat niet. Roco componenten zijn ook vrij duur maar je kunnen er allerlei componenten van andere goedkopere merken aan koppelen.
Ik gebruik bijv. De z21 van Roco met componenten van Digikeijs, Rosoft, Etecmo, DTS,.., etc. Een paar van deze merken zijn ook al niet meer leverbaar dus dan moet je over op andere componenten.
Overigens zolang je nog niet met de PC wilt rijden heb je nog geen bezetmelders nodig!

Groetjes Gerard
Pr8baan, Nederland 60~70 jaren, mijn jeugd
N-spoor, z21, iTrain, Mac mini
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/view ... an#p247635

Ben Spoorman

denobis schreef: 18 feb 2025, 17:16
Meneer spoorman weet het beter.
Niet doen, stop er mee svp of ik meld je bij de forumbeheerder. Je kunt met me discussiëren over de inhoud maar niet persoonlijk worden.

gjvonk

Bericht door gjvonk »

Wat betreft bezetmelders en blokken: ook bij volledig analoog bedrijf heb ik gescheiden secties en blokgelijkrichters nodig bij mijn gekozen thema en spoorsysteem. Ik heb iets tegen 3 rail wisselstroom.

Wat betreft pc-rijden: net geïnventariseerd welk analoog schakelmateriaal ik nog heb: te weinig om mijn droombaan te bedienen. Dus dan is de switch snel gemaakt omdat ik wel graag wil beschikken over een "Gleisbildtstellpunkt".

Verder heb ik nog het nodige analoge materieel en is er ook nog voordeliger veel analoog rollend materieel te vinden: ik heb geen zin om allemaal nieuwe, dure digitale locs te moeten kopen.

Wat betreft de allergische reactie op de melding inzake een pb: op een ander forum wordt een pb gebruikt om te vermijden dat bedrijven/personen of juist veel complimenten of juist compleet "afgez***n" worden. Ten aanzien van de inhoud van dat pb, dat heb ik hier al gedeeld: mij valt op dat deze digitale baanbesturingssystemen elkaar in prijs nou niet heel spectaculair ontlopen.

gjvonk

Bericht door gjvonk »

Ben Spoorman schreef:Als er toch geautomatiseerd gaat worden:

Ik zou Dinamo afraden en fijn DCC gaan rijden, dat is het meest flexibel als je eens wil switchen naar een andere centrale, programma etc.. Dinamo is ooit in het leven geroepen om met analoog spul geautomatiseerd te rijden en vanuit die optiek is niet meer van deze tijd (vind ik) en bovendien duur. Verder is het rijgedrag met DCC vele malen mooier en netter.

En ik zou iTrain ook afraden als betaald programma (ik heb iets tegen de systematiek) en me richten op Koploper of Rocrail. Forumgebruiker Albert heeft over het laatste heel veel video's gemaakt die een beginner op weg helpt maar zeker ook de gevorderde gebruiker ondersteunt.

Link naar zijn kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Over z21/Z21: dat is een DCC centrale en er zijn heel veel merken en spullen die daar mee samen werken of communiceren maar het voert te ver dat uiteen te zetten. Maar je bent niet veroordeeld tot alleen spul van Roco. In het stadium waarin je nu zit (beginner die nog veel moet leren) kun je nu al onmogelijk een keuze maken. Ga jezelf inlezen in de materie, ik gaf je eerder al een link.

En tot slot begrijp ik niet goed waarom er PB'jes naar elkaar gestuurd moet worden over dit onderwerp. Het riekt altijd naar gesmoes en fatsoenlijke gebruikers discussiëren gewoon op dit forum, daar is het voor bedoeld. Bovendien is het geen wet het met elkaar eens te moeten zijn, liever niet trouwens.... ;)

Gr, Ben.
Juist omdat ik me aan het inlezen ben, komen er veel vragen. Ook omdat ik vind dat de beschrijvingen van alle merken een heel hoog "halleluja" gehalte hebben, maar dat concrete antwoorden voor mijn droombaan nergens gegeven worden. En ik pas ervoor om een variatie te bedenken op het obligatore dubbel sporige railovaal...

Ben Spoorman

Dan begrijp je me verkeerd, het gaat om systematiek: kiezen voor Dinamo of DCC. Merken zijn niet (nog niet) aan de orde: DCC is universeel in het modelspoorwereldje.

denobis

Bericht door denobis »

Het leuke is dat dinamo ook volgens het dcc principe werkt.
Maar goed dit word een eindeloze discussie.
En wat gvonk wil daar is dinamo zeer geschikt voor en misschien het eenvoudigste in gebruik.

Groeten Hans

gjvonk

Bericht door gjvonk »

@Ben: dan moet ik volledig over op digitaal en kan ik alles wat ik nog analoog heb weggooien, omdat het zich niet laat ombouwen. Fijn dat jij volledig dcc fan ben, maar probeer mij niet te overtuigen. Dat roept bij mij alleen maar weerstand op...

Plaats reactie

Terug naar “Baanontwerpen”