Gevoeligheid N rails

Ben Spoorman

Bericht door Ben Spoorman »

Hoe heb je de olie aangebracht?
Eerste je rail poetsen met een railgum dan een druppel op een doekje. Dit al naar gelang de grootte van je baan een aantal keer herhalen.
Krijg je dan geen last van gladde wielen of wielen met slipbandjes?
Nee, er blijft nauwelijks een film achter.
Heb je er al zicht op hoe vaak je dit moet herhalen?
Ik doe het eens in de twee jaar.

OBBinN
Contacteer:

Bericht door OBBinN »

Welke winkel heeft zoiets op voorraad/ kan ik het bestellen? Ben wel benieuwd hoe dit uit pakt op mijn baan.. :mrgreen:
Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook

Antonius

Bericht door Antonius »

Het is is olie voor de automatische versnellingsbak van een auto. (Automatic Transmission Fluid) Gewoon bij de garagehouder om de hoek vragen om een restantje. Dit is alleen in flessen van 1 liter te krijgen maar daar kom je bij wijze van spreken 100 jaar mee uit

Gr.

Ton

Ben Spoorman

Je kunt ook een spuitbusje contactspray kopen en daar wat van op een doekje spuiten. Het effect is hetzelfde, als je maar zorgt dat je rail eerst schoon gegumd is.

Antonius

Bericht door Antonius »

Mijn ervaring met ATF-olie.

Heb een restantje ATF-olie kunnen krijgen bij de garagehouder en, zoals ik in een filmpje had gezien, een wattenstaafje in de olie gedoopt een paar strepen op de rails gezet. (Mijn baan omvat circa 25 meter rails) Uiteraard veel te veel want het werd een grote slippartij. Locomotieven kwamen de helling en helix niet meer op☹️

Grote delen van de baan weer schoongemaakt. Vervolgens heb ik in Rocrail een dienstrooster aangemaakt waarin alle blokken zijn opgenomen. Bij de instellingen 25 herhalingen van de dienstrooster ingesteld, een lok met enkele wagons op de baan geplaatst en rijden maar. De overgebleven olie heeft zich mooi verspreid over de hele baan, de locomotieven rijden zonder haperingen en hellingen worden zonder slip overwonnen.

Moraal van het verhaal, ben zeer, maar dan ook zeer, zuinig zijn met de olie. Een drupje op een doekje is inderdaad meer dan voldoende. Laat het drupje intrekken in de doekje. Strijk dit vervolgens op een paar plaatsen over een lengte van 2 à 3 cm over de railstaven. Ben je van mening dat er nog iets bij moet dan herhaal dat nog een keer. En mocht je toch teveel olie hebben gebruikt, maak de baan, en met name hellingen, op een aantal goed bereikbare plaatsen schoon met een droge doek en laat een lok met enkele wagons een tijd rijden zodat de overgebleven olie zich mooi verspreid over de baan. Laat eerst rijden op de vlakke stukken zodat een groot deel van de olie wordt verspreid. Hellingen op het laatst.

Resultaat: mooi en rustig rijdende loks met (nagenoeg) geen haperingen.

Ben Spoorman

Dat verbaast me dan. Je vraagt hoe het toegepast moet worden, je krijgt antwoord en dan ga je de boel vol smeren omdat je dat op een filmpje hebt gezien? :shock: :D

denobis

Bericht door denobis »

Tja less is more in dit geval.
Nog een waarschuwing: draag bij het gebruik van atf latex handschoenen.
Atf is kanker verwekkend (vooral huidkanker).
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Ben Spoorman

Ja en een persluchtmasker en beschermende kleding...... :D

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Die soep is niet zo heet. De hoeveelheid ATF dor je gebruikt is zo verwaarloosbaar dat dit geen gevaar bied.

Een gevalletje, net zo gevaarlijk als langs de weg staan.
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Marksintpancras
Site Admin

Bericht door Marksintpancras »

denobis schreef: 30 okt 2024, 19:59 Tja less is more in dit geval.
Nog een waarschuwing: draag bij het gebruik van atf latex handschoenen.
Atf is kanker verwekkend (vooral huidkanker).
Hey vriend, dat zeg je nu pas :o Na al die jaren dat ik op de baan smeer met een wattenstafje moet ik opeens handschoenen aan gaan doen. :lol:

Nee joh, nu even zonder gekheid, ATF is zoals wij het hobbyisten gebruiken niet kankerverwekkend of gevaarlijk voor de gezondheid.

Wanneer is het kankerverwekkend? als je het in sterk en lang verhit, dan onstaan er PAK'sn. Maar ook olijfolie is kankerverwekkend als je dat te lang en te sterk verhit.

Tevens zijn alle olie-soorten: motorolie, hydraulische olie, etc waar jouw huid lang mee in contact is slecht voor je gezondheid en heeft een verhoogde risicio op huidkanker.

Dus bij normaal gebruik is ATF niet gevaarlijk. :lol:, net zo gevaarlijk als motorolie dus.
Met vriendelijke groet, Mark

Plaats reactie

Terug naar “Doe-het-zelf”