Mijn ervaring met ATF-olie.
Heb een restantje ATF-olie kunnen krijgen bij de garagehouder en, zoals ik in een filmpje had gezien, een wattenstaafje in de olie gedoopt een paar strepen op de rails gezet. (Mijn baan omvat circa 25 meter rails) Uiteraard veel te veel want het werd een grote slippartij. Locomotieven kwamen de helling en helix niet meer op
Grote delen van de baan weer schoongemaakt. Vervolgens heb ik in Rocrail een dienstrooster aangemaakt waarin alle blokken zijn opgenomen. Bij de instellingen 25 herhalingen van de dienstrooster ingesteld, een lok met enkele wagons op de baan geplaatst en rijden maar. De overgebleven olie heeft zich mooi verspreid over de hele baan, de locomotieven rijden zonder haperingen en hellingen worden zonder slip overwonnen.
Moraal van het verhaal, ben zeer, maar dan ook zeer, zuinig zijn met de olie. Een drupje op een doekje is inderdaad meer dan voldoende. Laat het drupje intrekken in de doekje. Strijk dit vervolgens op een paar plaatsen over een lengte van 2 à 3 cm over de railstaven. Ben je van mening dat er nog iets bij moet dan herhaal dat nog een keer. En mocht je toch teveel olie hebben gebruikt, maak de baan, en met name hellingen, op een aantal goed bereikbare plaatsen schoon met een droge doek en laat een lok met enkele wagons een tijd rijden zodat de overgebleven olie zich mooi verspreid over de baan. Laat eerst rijden op de vlakke stukken zodat een groot deel van de olie wordt verspreid. Hellingen op het laatst.
Resultaat: mooi en rustig rijdende loks met (nagenoeg) geen haperingen.