Java Central Station

reinder
Contacteer:

Bericht door reinder »

Mooie progressie @fransja!

Mooie verzameling seinen ook al!, stuur je die ook al aan qua seinbeeld op basis van wat achter het sein ligt?
Dat is met sommige seinen best een uitdaging, in elk land werkt het weer net een beetje anders.

Leuk om te zien dat je een andere teken strategie gebruikt, In Traintastic teken ik juist elke keer opnieuw. (Niet het hele bord overigens, alleen het deel dat invalid is. Moet nodig eens testen hoe goed dat performt op een RPi 4.

Heb je ook een "dubbele" bocht tegel? Bij dubbel spoor bocht kan dat handig zijn, anders liggen de sporen zo ver uit elkaar.

Zijn de blokken altijd 3 tegels lang, of kun je ze ook groter maken?

Of het een beter idee is weet ik niet, in Traintastic gebruik ik A en B, waarbij A = West for horizontal blocks, South for vertical blocks en B = East for horizontal blocks, North for vertical blocks..

Leuk dat je ook DCC-EX gaat ondersteunen, ben benieuwd naar je vorderingen.

Reinder

fransja

Bericht door fransja »

Hallo,
Het is alweer enige tijd geleden dat ik iets heb geplaatst op het forum, bij deze een update van JCS.

Afgelopen weken veel tijd besteed aan de ondersteuning van DCC-EX. Als eerste natuurlijk het Dcc-Ex command station (centrale) gemaakt, en dit aan een proef spoortje aangesloten. Vervolgens een beetje gespeeld met wat op de markt zijnde Throttles op de telefoon om via het netwerk en seriële poort de centrale te bedienen en zo te leren hoe het e.e.a. werkt.

De verschillen in het protocol met wat ik tot nu toe gemaakt heb, (Marklin CAN protocol) zijn enorm, kortom ik moest het een en ander refactoren (herorganiseren).
Als eerste een scherm gemaakt zodat je verschillende centrales kan kiezen.
commandStationScreen.png
commandStationScreen.png (70.37 KiB) 74 keer bekeken

Vervolgens ben ik begonnen met de netwerk implementatie van het DCC-EX protocol.
Het DCC protocol werkt volledig asynchroon. Dit betekend dat als je een bericht (command) stuurt naar de centrale dit "fire en forget" is.
Dit in tegenstelling met het Marklin CAN protocol die op elk commando direct response terug geeft.

DCC-EX geeft uiteindelijk wel een response maar de volgorde waarin en wanneer zijn volgens de maker niet gegarandeerd.
DCC-EX protocol geeft altijd een "echo" van ieder commando als response, dus ook als er via een andere Throttle (client) iets wordt gestuurd, wordt dit naar iedere aangesloten client gestuurd.
Dit is een handige eigenschap. Dit doet bv de Marklin CS 2/3 ook en alle schermen in JCS reageren daar dan dus op.

Enfin vanavond had ik dus het eerste moment dat ik via JCS een locomotief kon laten rijden via de DCC-EX centrale :)
connectToDccEx.png
connectToDccEx.png (179.31 KiB) 74 keer bekeken
JCS kan verbinden met de DCC-EX centrale en kan nu commando's sturen om een loc te bedienen, maar JCS zie ook als er via een andere Throttle een locomotief wordt bediend. Zowel de snelheid, de richting als de functies.

Kortom het eerste begin is er pfff.

Natuurlijk is er nog genoeg te doen:
  • Bedienen via seriële poort
  • Melders
  • Wissels / seinen
  • Metingen
  • Invoeren van Locomotieven en plaatjes
  • Invoeren van Wissels en seinen
  • ...
kortom ik ben nog wel even bezig ;)

Groeten,
Frans
Bouwer van JCS

fransja

Bericht door fransja »

Marklin Bug...

Hallo allemaal,

Recentelijk heb ik mijn Mobile station WLAN mogen ontvangen en deze geconfigureerd en aangesloten op mijn CS 3.
Nadat de locomotieven zijn geladen kun je deze nu draadloos besturen.
Wat ik zelf een enorm handig ding vindt is de "paddestoel" (geen idee hoe dat heet) achterop, zodat je hem in 1 hand kan houden en besturen.

Een paar weken geleden schreef ik over het op halen van de functie bij de CS 2 en 3 en de verschillen.
En wat scherts mijn verbazing bij het selecteren van de 37298, 1102 RRF G2000 in de MS WLAN geen functies! (of althans maar 4 van de 20).

De 1102 RRF G2000 functies in de CS 3
IMG_5406.jpeg
IMG_5406.jpeg (1015.56 KiB) 51 keer bekeken
Functies 0-7 in de MS WLAN. Alleen dus F7
IMG_5404.jpeg
IMG_5404.jpeg (168.38 KiB) 51 keer bekeken
Functies 8-15 in de MS WLAN. Alleen F10, F13 en F14
IMG_5405.jpeg
IMG_5405.jpeg (171.25 KiB) 51 keer bekeken
Kortom de MS WLAN gebruikt kennelijk op de achtergrond ook de "lokomotives.cs2" file en heeft dus "last" van deze bug.
Geen idee waar je dit bij Marklin kan melden, maar het is ieder geval curieus....

Groeten,

Frans
Bouwer van JCS

fransja

Bericht door fransja »

Hallo,

Alweer enkele weken geleden dat ik iets het gepost, soms gaat de tijd vreselijk snel (...).
Alle lezers/volges ieder geval dank voor de reacties die ik zo af en toe krijg :)

Ik had het DCC-EX stuk voor het "Command en Control" stuk min of meer ingebouwd, maar bleef ik het idee houden dat het niet helemaal goed zat.
Natuurlijk, de individuele commando's werkten, maar de hele integratie voelde toch niet goed.
Kortom ik loop met het idee in het achterhoofd dat ik in JCS misschien ook andere centrales wil kunnen ondersteunen (al moet ik daar dan wel de beschikking over hebben).

Ik het het tot nu toe alles gebouwd gebaseerd op een Marklin CS-3 dat een redelijk uitgebreide functie set heeft. Bij de implementatie DCC-EX kwam ik er achter dat die welles waar de hoofd zaken kan, maar bv specifieke dingen als het kunnen downloaden van een lok plaatje oid vanuit de centrale niet ondersteund.

Ik ben een rond gaan kijken om het ontwerp te voorzien van een "centrale HAL" (Hardware Abstraction Layer) m.a.w. een laag die op functioneel iedere centrale zou kunnen zijn.
Ik kom tot nu toe op de volgende functionaliteiten (na enig rond kijken):

Verbinding met de centrale, serieel, via netwerk etc
Command en Control, aansturen van locomotieven en accessoires (met verschillende protocollen denk aan MM,DCC,MFX, SX etc).
Feedback, het kunnen uitlezen van sensoren (melders) via een of andere bus (S88, loconet etc.).
Opvragen van de in de centrale bekende locomotieven (roster?)
Opvragen van de in de centrale bekende accessoires (Wissels, seinen)
Opvragen van de locomotief afbeeldingen
Opvragen van de locomotief functies en afbeeldingen
Manueel kunnen opvoeren van locomotieven met evt plaatje
Manueel kunnen opvoeren van locomotief functies met evt plaatje
Manueel kunnen opvoeren van accessoires (wissels en seinen)
Manueel kunnen opvoeren van melders

Zie ik nog iets over het hoofd?

Ik ben ieder geval met een prototype begonnen van een Centrale keuze scherm die toont welke functionaliteiten een centrale heeft zodat de software weet of iets kan of niet kan.
commandStationScreen.png
commandStationScreen.png (58.5 KiB) 19 keer bekeken
Enfin dus een stapje terug om het uiteindelijk beter te krijgen.

Groet,

Frans
Bouwer van JCS

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw software”