Erik's baantje van 165 x 85

Erik-B
Berichten: 228
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Ik ben een happy man... :D ;)

Mijn eerste lokje heeft gereden !!!! :shock:
Afbeelding
Helemaal van bovenaan , tot terug bovenaan.

Wel ontdekt dat die tongen van de wissels wel heel fragiel zijn. Zonder bijkomende draden geven die tongen toch slechte contacten. bij sommige wissels moet ik de tong met de vinger goed tegen de rail drukken.

Nu draden gaan solderen.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1203
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Dat laatste roepen we al jaren, Peco wissels moet je altijd polariseren met een relais :)

Goed bezig verder!
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Erik-B
Berichten: 228
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

DTS schreef: 19 sep 2023, 08:36 Dat laatste roepen we al jaren, Peco wissels moet je altijd polariseren met een relais :)

Goed bezig verder!
Daarvoor heb ik die twee ESU's gekocht. :D

Draden aan rais en wissels.
Is er een bepaalde overeenkomst wat betreft de polariteit van de draden.
bv. de "P-a" links. en de "P-b" rechts ?? ( P-a en P-b is de rail spanning. je kan niet spreken van + of - het is een digitaal signaal rond een zwevende nul.)

Ik bedoel : op vele tekeningen zie ik steeds de blauwe draad aan het begin van een wissel ( het smalle gedeelte) aan de rechtse kant. Dan is de rode draad aan de linkerkant.
Hetzelfde zie ik ook bij gewone blokken, meestal tekent men de blauwe draad aan de rechterkant en de rode aan de linkerkant.

Maar als er in de baan wissels zitten met de brede kant naar je toe en je zou je aan bovenstaande regeltje houden krijg je een knot van een kortsluiting ?? hoe lost men dit op.?
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Berichten: 228
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Nou beginners geluk is op. :shock: :cry:

De eerste twee doorslijpingen van de rails aan het begin van de helix, is een ramp.
Bij het testrijden ontsporen de wagonnetjes. de rails zijn wat recht gaan staan. en de zaagsnede was ook veel veel te groot.

Het kan ook niet altijd goed gaan. Mr "M." Is hier aanwezig. :twisted: Dus nu mijn eerste ervaring in het slopen van railstukken. :D Niet nadenken en gewoon de slijpschijf erin en de slechte stukken eruit.
Morgen ga ik wel verder kijken hoe ik het oplos. :idea:

Alvast van wat restjes, stukjes rail op bedding gelijmd, om te oefenen in het doorslijpen of doorzagen.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Berichten: 228
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Vervolg "Mr-M".
Eerst maar eens een paar proefwerkstukjes gemaakt op wat overschot aan rails.

Hier een foto als ik wil nieten. Beschadig steeds de bielzen en of druk de bielzen te hard in de foam
Afbeelding

Ook had ik eens gelezen dat men schroefjes naast de rail kon inschroeven, daar de spoorstaaf langs de buitenkant op solderen, voor mechanische sterkte. Schroefjes in messing, zo dun bezit ik niet, maar van de vorige hobby had ik nog massa's koper nagels over. :D

Afbeelding
Links zie je als er geen plastic-bielzen in de buur zijn. Rechts met plastic bielzen. In die pijnhoop moeten twee nageltjes zitten. het eerste vond ik veel te veel werk, om telkens negeltjes door de foam en in de 5 mm. multiplex te nagelen. Je moet overal die multiplex dan goed ondersteunen tijdens nagelen, anders davert het.

Afbeelding
Ook eens ergens gelezen dat je de doorslijping kunt verstevigen met een dotje 2K epoxylijm.
Ik loop er niet zot van.

Na wat oefenen met de doorslijpschijf.
De opgeruimde pijnhoop met een nieuw foam bedje.
Afbeelding

Om goed te kunnen werken heb ik heel de helix losgemaakt en zo wat werkhoogte gecreëerd.
Hier is de achterste rail al terug ingevoegd. Langs beide zijden voorzien van railbussen en gesoldeerd. Daarna de onderkant weer voorzien van wat boekbinder-lijm en er gewichten opgezet om te laten drogen.

Afbeelding

Daarna de buitenkant. Zelfde procedure
Afbeelding

En detail van een gesoldeerde las.
Afbeelding
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Erik-B
Berichten: 228
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Martin zijn lijfspreuk : "Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet"
Mijn lijfspreuk: "wie niets doet kan ook nooit iets fout doen"

M.a.w. ik breek heel mijn helix terug af. Misschien wel heel de baan ?
Gelukkig zijn de rails gelijmd met boekbinderlijm en kan ik dat omkeren.

Waarom ?
A) na veel experimenteer met het doorslijpen van rails, solderen op nagels, solderen op Pertinax-pcb.
B) Zelfs aanbrengen ,na doorslijpen, van 2K epoxylijm aan de buitenkant van materiaal.
C) Ik krijg die doorslijpingen niet goed. Ofwel is de gleuf te breed geworden, onvaste hand ?.
D) Ofwel werk dan toch de flexrail en komen de ruilpunten niet overeen , zowel horizontaal als verticaal.
E) kortom ik ben niet tevreden met mijn eigen werk.

Het enige dat ,voor mij, goed werkt is het gebruik van "trackwell"
Je kan dat gemakkelijk solderen ; je kan de rail tegen elkaar solderen, zelfs met een stukje isolatie ertussen om de scheiding te maken. Je hoeft daarna niet door te slijpen.
Ja, 'het kost wat meer'. 'Er is wat meer werk'. Het is toch hobby en ik leer er wat bij, het houd mij bezig, beter dan heel de dag in de zetel te zitten, met mijn krant. :-)

Afbeelding
Hier heb ik wel "trackwell" toegepast doch niet op de plaats waar de isolatie van de blokken moet komen, wel op het einde van mijn flex-rail.
Op de foto , waar dat rode stukje ruilafstandhouder ligt zou de blokisolatie moeten komen. Vind het een beetje get om op de gewenste plaats terug de bielzen weg te snijden en daar dan "trakswell" onder te solderen en door te slijpen.

En terwijl ik dit schrijf bekruip me de goesting om helemaal opnieuw te beginnen met het leggen van de rails.

Dan pas ik ook wel © Martins-stappen aan tot :

Mijn stappen worden dan:
1. Foam leggen. ( die ligt er al en dat ga ik niet afbreken)
2. Wisselstraten aan elkaar solderen, veertjes er nog in laten halen.
3. Wisselstraat vastlijmen en laten drogen.
4. Flexrails vast solderen aan de wissels met "Trackswell" en buigen Isolatie niet vergeten. Wel even wat flexlijm eronder smeren.
5. Rails positioneren en vastlijmen met boekbinderlijm( gebruik van schatlonen en afstandhouders tijdens drogen.
6. Als alles rail ligt, soldeer ik alle draden aan de rails en wissels.
7. Gaten boren voor wissel aandrijving.
https://forum.mrhmag.com/post/turnout-c ... n-12209447
8. De blokken hoeven niet geslepen te worden ( isolatie ruimte aangebracht tijdens punt5.
9. Testrijden
9a. veertjes uit wissels halen.
10. Ballast aanbrengen indien nodig. Op schaduw station en in helix niet.
11. Testrijden

Ik hou jullie op de hoogte van mijn mislukkelingen en resultaten.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

GND
Berichten: 178
Lid geworden op: 09 aug 2021, 15:34

Bericht door GND »

Hoi Erik,

Ik vind het wel stoer, dat je niet alleen de successen deelt, maar ook wat je niet bevalt.
Uiteindelijke leren we er allemaal van.

Succes en ik blijf je volgen.

Met vriendelijke groet
Willem (a.k.a. GND)
Met vriendelijke groet,
Willem (a.k.a. GND)

Roel
Berichten: 79
Lid geworden op: 11 sep 2021, 09:20
Locatie: Blokker

Bericht door Roel »

Ik zou de veertjes er meteen uithalen. Scheelt een hoop werk achteraf met een complete wisselstraat op zijn kop leggen die aan elkaar gesoldeerd is.
Ik volg jouw vorderingen al een tijdje en wat mij opvalt is dat je vragen durft te stellen. Echter denk je in mijn ogen vaak te moeilijk.
Heb je bijvoorbeeld de aansluitschema’s al eens goed doorgelezen voor wat betreft de wisselpolarisatie? Vooral bij meerdere, achter elkaar liggende wissels is dit best leuk om de juiste draad in de juiste socket te krijgen. Als je dat begrijpt kun je eigenlijk elke schakeling wel maken. Er is best veel info hier en daar te vinden.

Het enige dat ik niet helemaal begrijp, zijn jouw zorgen over de breedte van het doorslijpen. Heb je dit al eens getest op een proefstuk en bleef de lok staan? Mijn isolaties zijn ook gewoon geslepen en niets aan de hand. De isolaties in de helix zijn door de spanning op de rail wel uitdagender maar je doet goed jouw huiswerk.

Erik-B
Berichten: 228
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Roel schreef: 23 sep 2023, 22:50 Het enige dat ik niet helemaal begrijp, zijn jouw zorgen over de breedte van het doorslijpen. Heb je dit al eens getest op een proefstuk en bleef de lok staan? Mijn isolaties zijn ook gewoon geslepen en niets aan de hand. De isolaties in de helix zijn door de spanning op de rail wel uitdagender maar je doet goed jouw huiswerk.
Bij het slijpen zijn soms mijn ruimte meer dan 1.5 à 2.0 mm. Het ligt niet aan het materiaal maar wel aan het "ventje" :D . ik denk altijd dat ik al door die spoorstaaf ben, stop dan met slijpen, zie dat ik er nog niet door ben, ga terug met de slijpschijf in de bestaande gleuf en maak die waarschijnlijk niet alleen dieper maar dus ook breder. Dus mijn "handicap" kennende zoek ik naar andere oplossing of oplossingen.

Vandaag mijn experimenteer met dit tooltje
Afbeelding
Op wat proefstukjes lijkt dit aardig te lukken. Rails solderen op die "trackSwell" met een isolatie van 0.35 mm. ;) (Isolatie is twee stukjes ponskaart :?: op elkaar gelijmd = 2x 0.17mm. = 0.34 mm.) en dan hoef ik niet te slijpen , niet te zagen, enkel juist de rails haaks te maken en tegen elkaar zetten en vastsolderen op die TrackSwell.

Nog wel uitvissen hoe ik het bij de wissels ga doen. Aan de uiteinde wat verlengen of niet ?? en dan trackSwell ??
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Roel
Berichten: 79
Lid geworden op: 11 sep 2021, 09:20
Locatie: Blokker

Bericht door Roel »

Er van uitgaande dat je weet hoe je blokindeling is, zou ik de veertjes uit de wissels halen, dan de boel aan elkaar solderen, isolatielas plaatsen bij overgang blok, dan draden er aan en als laatste positioneren en lijmen. Ik zal mijn doorslijpingen eens opmeten. Ze zijn uit mijn hoofd denk ik nog kleiner dan een isolatie lasje.

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”