Martin zijn lijfspreuk : "Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet"
Mijn lijfspreuk: "wie niets doet kan ook nooit iets fout doen"
M.a.w. ik breek heel mijn helix terug af. Misschien wel heel de baan ?
Gelukkig zijn de rails gelijmd met boekbinderlijm en kan ik dat omkeren.
Waarom ?
A) na veel experimenteer met het doorslijpen van rails, solderen op nagels, solderen op Pertinax-pcb.
B) Zelfs aanbrengen ,na doorslijpen, van 2K epoxylijm aan de buitenkant van materiaal.
C) Ik krijg die doorslijpingen niet goed. Ofwel is de gleuf te breed geworden, onvaste hand ?.
D) Ofwel werk dan toch de flexrail en komen de ruilpunten niet overeen , zowel horizontaal als verticaal.
E) kortom ik ben niet tevreden met mijn eigen werk.
Het enige dat ,voor mij, goed werkt is het gebruik van "trackwell"
Je kan dat gemakkelijk solderen ; je kan de rail tegen elkaar solderen, zelfs met een stukje isolatie ertussen om de scheiding te maken. Je hoeft daarna niet door te slijpen.
Ja, 'het kost wat meer'. 'Er is wat meer werk'. Het is toch hobby en ik leer er wat bij, het houd mij bezig, beter dan heel de dag in de zetel te zitten, met mijn krant.

Hier heb ik wel "trackwell" toegepast doch niet op de plaats waar de isolatie van de blokken moet komen, wel op het einde van mijn flex-rail.
Op de foto , waar dat rode stukje ruilafstandhouder ligt zou de blokisolatie moeten komen. Vind het een beetje get om op de gewenste plaats terug de bielzen weg te snijden en daar dan "trakswell" onder te solderen en door te slijpen.
En terwijl ik dit schrijf bekruip me de goesting om helemaal opnieuw te beginnen met het leggen van de rails.
Dan pas ik ook wel © Martins-stappen aan tot :
Mijn stappen worden dan:
1. Foam leggen. ( die ligt er al en dat ga ik niet afbreken)
2. Wisselstraten aan elkaar solderen, veertjes er nog in laten halen.
3. Wisselstraat vastlijmen en laten drogen.
4. Flexrails vast solderen aan de wissels met "Trackswell" en buigen Isolatie niet vergeten. Wel even wat flexlijm eronder smeren.
5. Rails positioneren en vastlijmen met boekbinderlijm( gebruik van schatlonen en afstandhouders tijdens drogen.
6. Als alles rail ligt, soldeer ik alle draden aan de rails en wissels.
7. Gaten boren voor wissel aandrijving.
https://forum.mrhmag.com/post/turnout-c ... n-12209447
8. De blokken hoeven niet geslepen te worden ( isolatie ruimte aangebracht tijdens punt5.
9. Testrijden
9a. veertjes uit wissels halen.
10. Ballast aanbrengen indien nodig. Op schaduw station en in helix niet.
11. Testrijden
Ik hou jullie op de hoogte van mijn mislukkelingen en resultaten.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik