
Voor mij is dit lijntje een wens vanaf mijn jeugd om eens na te bouwen. Ik herinner mij nog dat ik elke woensdag vanuit de MAVO in Putten op de fiets naar de modelspoorwinkel fietste, "Volgers" aan de Hondegatsctraat, om daar te kwijlen in de vitrines op de eerste etage om al dat moois wat ik toen absoluut niet kon betalen. Om vervolgens even door te fietsen naar het tweesporig raccordement aan de Knar om te fantaseren over rangerende treinen en uiteraard een paar wissels om te leggen.
Op een dag werd de fantasie werkelijkheid toen ik ter hoogte van de moskee werd opgeschrikt door een luide hoorn, een excursietrein wilde over hetzelfde spoor waar ik op speelde. Ik mocht van de machinist mee op de bok van het dieseldrietje. Man wat een ervaring! De excursie bleek echter voor niets te zijn, de gemeenste en de NS onderzochten een pendeldienst voor het Dolfinarium. In 1996 kreeg ik een baantje als bijrijder op de vrachtwagen bij Horesca van de Mheen, die de meest linkse aansluiting bezat van het raccordement. In het pand stond een KöF II te wachten op betere tijden.
Nu heb ik het idee verworven om dit tafereel uit de jaren 90 na te maken in schaal N (1:160). Een leuk diorama op ongeveer 120x60 cm welke ik zo natuurgetrouw mogelijk wil gaan nabouwen. Mijn oude baas van Van de Mheen ken ik nog goed, die woont naast mijn huidige winkel. De oude eigenaar van Beemsterboer is zover ik heb kunnen onderzoeken niet meer onder ons.
Op internet is wel het een en ander te vinden zoals:
foto's op Flickr
Wikipedia
En er is ook een onboard te vinden op YouTube van PRN Railfilm
Wat zoek ik nog:
- detailfoto's van de gebouwen van de Mheen en Beemsterboer
- luchtfoto's
- omgevingsfoto's
Het liefst uit de jaren 90!
Ik ga binnenkort eens zien de gebouwen in afmetingen uit te werken en een baanplan te tekenen in WinTrack. maar voordat ik dat kan doen moet ik wat meer beeldmateriaal verzamelen.
Ik zal alles met de hand en 3D printer moeten maken, wat me wel een leuke uitdaging geeft!
Tips, foto's en verhalen zijn absoluut welkom!!!
Groetjes Martin