Thuis heb ik een Märklin H0 baan. In ons kleine huis in Spanje wilde ik ook een baan, maar had weinig ruimte. Ik koos daarom voor een N baan.
Ten opzichte van de H0 baan, is deze N baan bijzonder gevoelig voor storingen. Om de haverklap stoppen de locs en moet ik ze een duwtje geven.
Dat moet toch beter kunnen maar hoe? Ik hou de rails schoon met een poetsblokje en reinig regelmatig de wielen van de locs. In arren moede heb ik nu besloten om mijn meest gevoelige locs door DTS van een buffer te laten voorzien. Dit is echter duur en de levertijd is lang.
Iemand goede raad? Ik heb drie stroom aansluitpunten in de vaan.
Gevoeligheid N rails
-
Jos het maakt m.i. weinig uit of het schaal N of H0 is.
Het meest optimale is elk railstuk een spanningsvoerende- èn een massadraad te geven.
Heb het zelf om het andere railstuk gedaan. Zijn veel draden maar werkt perfect.
Groet, Joop
Het meest optimale is elk railstuk een spanningsvoerende- èn een massadraad te geven.
Heb het zelf om het andere railstuk gedaan. Zijn veel draden maar werkt perfect.
Groet, Joop
Groet,
Joop
Joop
Als je kleine loks hebt, kun je overwegen om stroomvoerende koppelingen te gebruiken. Daarmee wordt de bedrijfszekerheid zeker vergroot.
Groet,
Rico (momfer)
Centrale: DCC-Ex
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan
Rico (momfer)
Hallo,
Zat dit topic te lezen en Momfer had het over stroom voerende koppelingen.
Zou je mij dit willen uitleggen wat dit precies is/zijn,heb er zelf soms ook problemen mee ondanks het schoon houden van de rails,ja want domme vragen bestaan niet,vandaar.
Zat dit topic te lezen en Momfer had het over stroom voerende koppelingen.
Zou je mij dit willen uitleggen wat dit precies is/zijn,heb er zelf soms ook problemen mee ondanks het schoon houden van de rails,ja want domme vragen bestaan niet,vandaar.
Stroomvoerende koppelingen zijn vervangende koppelingen, die de stroom via de koppeling doorvoeren, vanaf de koppeling lopen dan 2 draadjes die je moet aansluiten op slepers of de stroomafnemers van de lok.
Meer uitgebreide info vind je hier, hier en bij Martin in de shop
Meer uitgebreide info vind je hier, hier en bij Martin in de shop
Groet,
Rico (momfer)
Rico (momfer)
-
- Site Admin
De gevoeligheid is hetzelfde als HO.
Echter punt van aandacht?? Hoeveel raillasjes heb jij op de plek van een probleem naar de stroomtoevoer plek.
Raillasjes verminderen de stroomtoevoer als deze niet goed contact maken met de beide railstaven. Vooral Fleischmann rails met bedding kan dit probleem hebben. Ik soldeer altijd de raillasjes vast aan beide railstaven in helixen, schadwstations en sporen buiten zicht.
Echter punt van aandacht?? Hoeveel raillasjes heb jij op de plek van een probleem naar de stroomtoevoer plek.
Raillasjes verminderen de stroomtoevoer als deze niet goed contact maken met de beide railstaven. Vooral Fleischmann rails met bedding kan dit probleem hebben. Ik soldeer altijd de raillasjes vast aan beide railstaven in helixen, schadwstations en sporen buiten zicht.
Met vriendelijke groet, Mark
Hallo,
Even terugkomende op een vraag van mij in dit topic,en na dit te hebben gelezen is dit bij mij dus ook zo ,gebruik dus ook Fleischman.
Heb dus ook een slijp locje,met een korte wielbasis,en deze heeft vooral dit probleem,nu las ik dat je dit kunt verhelpen door extra draden aan te sluiten op de ringleiding,maar mijn vraag is dan hoe doe ik dit bij wissels/kruis etc aan ga sluiten zonder eventuele kortsluiting te voorkomen.
Dat van de raillasjes is mij bekend ,en ik soldeer deze nu dan ook vast,wat al een beter resultaat oplevert.
Even terugkomende op een vraag van mij in dit topic,en na dit te hebben gelezen is dit bij mij dus ook zo ,gebruik dus ook Fleischman.
Heb dus ook een slijp locje,met een korte wielbasis,en deze heeft vooral dit probleem,nu las ik dat je dit kunt verhelpen door extra draden aan te sluiten op de ringleiding,maar mijn vraag is dan hoe doe ik dit bij wissels/kruis etc aan ga sluiten zonder eventuele kortsluiting te voorkomen.
Dat van de raillasjes is mij bekend ,en ik soldeer deze nu dan ook vast,wat al een beter resultaat oplevert.
Ik heb een baan met Fleischmann rails en veel (kruis) wissels. Daarbij heb/had ik eveneens heel vaak een situatie dat een locomotief zonder spanning kwam te staan. Mijn oplossing is geweest om alle (!) locomotieven van (PEHO) stroomvoerende koppelingen te voorzien. Daarnaast natuurlijk de wagons zo veel mogelijk ook van stroomvoerende koppelingen en stroomafname op de wielen. Bij personen-wagens met verlichting is dit vaak reeds aanwezig. Bijkomend voordeel is dat de verlichting niet meer flikkert.
Voorbeeld, ik heb een ICE van zeven wagens met alleen stroomafname in de locomotief en in de stuurstand. Alle wagons in het midden hebben stroomvoerende koppelingen en nu ook verlichting.
Ik heb ook twee stuks PICO hondekop. Daar heb ik in de motor-wagen ook stroomafnemers ingebouwd. Helaas is er in de koppeling geen ruimte voor railspanning dus heb ik simpelweg twee kleine draadjes van de ene wagen naar de andere wagen doorgevoerd.
Soms hebben locomotieven ook wel eens te weinig trekkracht. Ik heb twee oude locomotieven van hun kap ontdaan en ingebouwd in wagon behuizingen, bijvoorbeeld een VAM compost wagen. Samen met stroomvoerende koppelingen van voor tot achter rijdt de VAM trein daarmee in dubbel-tractie met als bonus een mooi sluitlicht.
Mogelijk ben je wel eens in Hamburg in Miniatur Wunderland (alles H0) geweest of heb je daarover op televisie iets gezien. Daar rijden (bijna) alle treinen in dubbel-tractie. Dat kan natuurlijk ook.
Marco
Voorbeeld, ik heb een ICE van zeven wagens met alleen stroomafname in de locomotief en in de stuurstand. Alle wagons in het midden hebben stroomvoerende koppelingen en nu ook verlichting.
Ik heb ook twee stuks PICO hondekop. Daar heb ik in de motor-wagen ook stroomafnemers ingebouwd. Helaas is er in de koppeling geen ruimte voor railspanning dus heb ik simpelweg twee kleine draadjes van de ene wagen naar de andere wagen doorgevoerd.
Soms hebben locomotieven ook wel eens te weinig trekkracht. Ik heb twee oude locomotieven van hun kap ontdaan en ingebouwd in wagon behuizingen, bijvoorbeeld een VAM compost wagen. Samen met stroomvoerende koppelingen van voor tot achter rijdt de VAM trein daarmee in dubbel-tractie met als bonus een mooi sluitlicht.
Mogelijk ben je wel eens in Hamburg in Miniatur Wunderland (alles H0) geweest of heb je daarover op televisie iets gezien. Daar rijden (bijna) alle treinen in dubbel-tractie. Dat kan natuurlijk ook.
Marco
-
- Site Admin
Marco,
Even een vraag van mij kant, heb jij Fleischmann wissels met plastic hartstuk of met metalen hartstuk?
De wissels met plastic hartstuk geven meestal deze problemen ivm in het midden (laag) loopt er een metalen strip, deze is meetstal erg vuil, ivm met een schuurblokje kom je er niet bij.
Even een vraag van mij kant, heb jij Fleischmann wissels met plastic hartstuk of met metalen hartstuk?
De wissels met plastic hartstuk geven meestal deze problemen ivm in het midden (laag) loopt er een metalen strip, deze is meetstal erg vuil, ivm met een schuurblokje kom je er niet bij.
Met vriendelijke groet, Mark
Zowel het één als het ander. Ik ken de metalen stripjes. Die moeten een wiel van spanning voorzien als het wiel op een plastic stukje rijdt. Maar dat gaat helaas te vaak net niet goed. Vol gas rechtdoor over een wissel lukt nog wel, maar kruipen door een wisselstraat is een crime.Marksintpancras schreef: ↑22 jan 2022, 15:09 heb jij Fleischmann wissels met plastic hartstuk of met metalen hartstuk?
Als je twee (kruis)wissels achter elkaar hebt, zitten een paar van dat soort moeilijke stukjes achter elkaar. Laat dat nou net de wielafstand zijn van een hondekop. Dat was iedere keer ellende. Nu, met extra stroomafnemers in de andere wagon en een "hard-wired" verbinding gaat het altijd goed.
Ik heb ook zo'n klein stoomlocje uit een starters doos. Ook dat ding is kansloos op rottige wissels. Nu met twee stroomafnemende wagentjes er achter... sjoeke sjoeke sjoeke en een glimlach.
Idem voor een heleboel andere locs.
Marco