Zugeheim2: Schaduwstation weggewerkt achter een muur

EdwinB

Zugeheim2: Schaduwstation weggewerkt achter een muur

Bericht door EdwinB »

Hallo allemaal,

In 2007 ben ik begonnen met een leuke baan( DCC en Traincontroller) in mijn garage maar ik was begin dit jaar toe aan wat anders.
1. Ik word ouder en merk dat onderhoud onder en achter de baan mij steeds meer moeite ging kosten.
2. Ik had best aardig wat rij lengte maar toch was door het baanplan en de blokindeling dynamisch rijden niet goed mogelijk...zeg maar saai. Een nieuwe blokindeling en aanpassing vergde heel veel sloopwerk.
3. De baan kon niet echt meeverhuizen als ik op termijn ga verhuizen (pensioen over een paar jaar en wellicht een appartement)

Mijn plan voor mijn nieuwe baan was:
1. maat 285x85 cm , verrijdbaar.
2. geen hellingen en spiralen
3. een schaduwstation voor ca 6 treinen van 80cm op level nul afgescheiden door een steunmuur en straat en huizen er boven.
4. veel beweging mogelijk op de voorgrond , doorgaande treinen, goederen bij een haven en boemeltjes.
5. haven en rangeer locatie.
6. hergebruik van al mijn materiaal, melders, keerlusmodules etc.
7. Alle bekabeling goed bereikbaar en baan in delen omhoog te klappen.
8. Geen bergen meer maar een druk stadscentrum als decor.

Dus de stoute schoenen aangetrokken en met pijn in het hart de oude baan gesloopt......dat is toch een dingetje hoor. Maar al snel begonnen met plannen en bouw van Zugeheim2. Vandaag zijn de laatste testrondjes gereden met Traincontroller en kan ik eindelijk met liefste ding bezig gaan...de scenery.
Achterin zie je vier schaduwsporen, voorop een haven ( rechts.....moet nog wel uitgegraven worden :D ) met rangeersporen en daar tussen een redelijk station met twee perrons en een doorgaand spoor.

De laatste testrondjes:

Wordt vervolgd...........
Afbeelding
Laatst gewijzigd door EdwinB op 19 okt 2021, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Lekker bezig :D
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

EdwinB

Bericht door EdwinB »

Ola all,

Daar zijn we weer eens met een update. De laatste tijd bezig geweest om uit te vogelen hoe ik mijn schaduwstation achter een steunmuur kon laten verdwijnen. Eerst een verhoging uitdenken waarop de straat en de huizen komen. Uiteindelijk gekozen voor drie afneembare delen uit 5mm foamboard. Dat is licht,stevig en zeer makkelijk te verwerken met mes en lijmpistool. De drie delen kan ik er dus afhalen en dan lekker verder aan werken aan de keuken tafel en het schaduwstation is bij problemen goed te bereiken,dat was één van mijn eisen toen ik aan Zugeheim2 begon dit jaar.

Daarna bezig geweest om een steunmuur op maat uit te werken en te printen. De muur bestaat uit drie delen: Een onderkant waar ook een winkel in kan, dan een topstuk op hoogte van de straat geflankeerd door een steunpaal. Ik moet nog heel wat printen de komende winter.......:D.

Op de foto's de ruwe opzet van de stads scenery (alles staat nog los). Op het braak liggende terrein voor de muur komen wegen, station en industrie.
Hier een impressie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

gr. Edwin

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”