Ik poog al enige tijd een snelheidsmeting uit te voeren waarbij ik zo'n mooie curve nastreef. Echter elke keer wanneer ik mijn lok laat rijden komt er bij stap 126 een mooie snelheid om vervolgens bij stap 70 te pieken en vervolgens pas mooi naar stap 0 te gaan (zie bijlage). Ik neem intervalstappen van 4 in Itrain.
Ik heb middels mijn centrale (Z21) al vele male de cv-programmering doorlopen (CV51-57 meen ik) maar kom niet tot een goed resultaat. De decoder betreft een Uhlenbrock 73236 en heb ik in een Hobbytrain H2925 gezet.
Heeft iemand enige raad? ChatGPT helpt mij wel de systematiek beter te begrijpen, echter niet het gewenste resultaat.
Vreemde curve snelheidsmeting in Itrain
Vreemde curve snelheidsmeting in Itrain
- Bijlagen
-
- meting locomotief.JPG (73.9 KiB) 108 keer bekeken
Heey mvbeetje
om dit beter te kunnen begrijpen, zou je de volgende cv's kunnen uitlezen en deze kunnen posten;
CV2, CV5, CV6 en CV29. ik denk dat daar een foutje in kan zitten.
om dit beter te kunnen begrijpen, zou je de volgende cv's kunnen uitlezen en deze kunnen posten;
CV2, CV5, CV6 en CV29. ik denk dat daar een foutje in kan zitten.
Met vriendelijke groet,
Lennart
Venheim | N-spoor | YaMoRC - Z21 | iTrain | MACos - Raspberrypi 5
Ontwikkelaar van DCC tools en Rangeerterrein
Lennart
Begin eerst eens met cv 3 en 4 op 1 te zetten.
(optrek en af rem).
Het optrekken en afremmen regelt iTrain zelf dus als de waardes boven de 1 staan dan krijg je vreemde dingen oa door rijden waar de trein moet stoppen omdat de remweg veel te lang is en dit heeft ook invloed op je snelheidsmeting.
Verder het vreemde doet zich bij mij voor dat uhlenbrok decoders een veel slechtere (grilliger) curve laten zien dan die van esu of zimo.
Ik heb dit eens getest door in de zelfde lok zowel een uhlenbrock als een esu te testen.
De esu liet een veel mooiere curve zien met de zelfde instellingen.
Ik maak een snelheids meting op de rollenbank met een speedcat dat werkt voortreffelijk.
(optrek en af rem).
Het optrekken en afremmen regelt iTrain zelf dus als de waardes boven de 1 staan dan krijg je vreemde dingen oa door rijden waar de trein moet stoppen omdat de remweg veel te lang is en dit heeft ook invloed op je snelheidsmeting.
Verder het vreemde doet zich bij mij voor dat uhlenbrok decoders een veel slechtere (grilliger) curve laten zien dan die van esu of zimo.
Ik heb dit eens getest door in de zelfde lok zowel een uhlenbrock als een esu te testen.
De esu liet een veel mooiere curve zien met de zelfde instellingen.
Ik maak een snelheids meting op de rollenbank met een speedcat dat werkt voortreffelijk.
- Bijlagen
-
- 20240303_113508kl.png (928.76 KiB) 72 keer bekeken
Laatst gewijzigd door denobis op 30 sep 2026, 08:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.
Groeten Hans
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.
Groeten Hans
Hallo Lennart,
De CV-waarden zijn als volgt:
CV2 = 5
CV5 = 90
CV6 = 40
CV29 = 14.
Ik hoor graag van je. Dank alvast.
Martijn
CV2 = 5
CV5 = 90
CV6 = 40
CV29 = 14.
Martijn
Ik ben even de decoder even opgezocht, en sommige waardes staan hoger dan normaal / buiten bereik,mvbeetje schreef: 30 sep 2026, 08:31 Hallo Lennart,
CV2 = 5
CV5 = 90
CV6 = 40
CV29 = 14.
Martijn
misschien kan je iets met de volgende punten
- persoonlijk (omdat ik geen Railcom en ook niet analoog laat rijden) zou ik CV29 op waarde 2 zetten.
- verder zou ik kijken wat de max snelheid doet als je cv 5 op 63 zet. gezien dat 63 de max waarde is volgens handleiding.
- hier bij zou ik dan CV 6 op 19 zetten. en CV 3 en 4 inderdaad op 1.
Dit een ander beeld moeten geven en kunnen we verder kijken naar hoe je de locomotief mooi kunnen laten rijden.
(het kan zijn dat de trein nu denkt dat hij een bullettrain is maar dan weten we wel wat de uitkomst is en zou je daarna kunnen fine tunen)
Veel Succes
Met vriendelijke groet,
Lennart
Lennart