Hoi allemaal,
Ik ben nieuw hier en met een aankomend pre-pensioen in aanzicht heb ik weer eens wat oude treinspullen uit de kast gehaald.
Na het volgens van een cursus trein digitaliseren bij Martin heb ik jaren geleden een DR5000 gekocht maar na wat knutselen en het gebrek aan beschikbare
ruimte voor de te maken treinbaan is dat in de vergetelheid geraakt. Maar het begint toch weer wat te kriebelen dus ga ik weer opnieuw opstarten.
Nu heb ik de YD9401 upgrade module gekocht en ook een nieuwe voeding (de oude was brandgevaarlijk) en ben ik aan het proberen een update uit te voeren.
En dat lukt mij niet en dat komt waarschijnlijk omdat ik een afwijkende setup heb.
Ik heb namelijk alleen een MacBook Pro M5 en geen Windows PC. Op deze MacBook heb ik VMware Fusion geinstalleerd met een Windows 11 ARM versie.
Daarop de YD_Config-build-75.exe om te configureren en updaten. Tijdens de installatie de COM drivers geinstalleerd en de 700X firmware update drivers.
Maar ik heb het vermoeden dat de juiste drivers niet worden gevonden of geinstalleerd. Ik krijg geen foutmeldingen tijdens de installatie maar wel bij het updaten.
Als ik de DFU ATXMEGA128A3U driver handmatig probeer te updaten dan wordt er ook geen driver gevonden in de YaMoRc directory (of subdirectories).
Dus ik vraag me ernstig af of het updaten m.b.v. een Virtual Machine wel gaat. Wellicht komt het omdat het een ARM versie van Windows is.
Tijdens het opstarten van de DR5000 heb ik de VM configuratie zo gemaakt dat deze aan Windows verbindt en niet aan MacOS. Zelfde geldt voor ATXMEGA128A3U.
Ik heb wat screen captures van het upgraden en de device lijst alsmede de logging.txt bijgevoegd.
Ben benieuwd of iemand ook een Windows VM heeft gebruikt om de upgrade uit te voeren en of diegene tips voor mij heeft.
Anders wordt het zoeken naar een Windows machine die ik hiervoor kan gebruiken.
Groet,
Michel
YD7001 upgraden met een Windows VM onder VMWare Fusion?
YD7001 upgraden met een Windows VM onder VMWare Fusion?
- Bijlagen
-
- Logging.zip
- (1.13 KiB) 1 keer gedownload
-
- Screen Shot 2026-08-31 at 12.34.01 PM.png (63.52 KiB) 56 keer bekeken
-
- Screen Shot 2026-08-31 at 12.27.28 PM.png (75.29 KiB) 56 keer bekeken
Michel,
Ik heb geen ervaring met Yamorc, maar wel met VMWare en gebruik onder Mac OS.
Mbt de foutmelding 'dan wordt er ook geen driver gevonden in de YaMoRc directory (of subdirectories)': heb je in je VMWare verbinding met Internet? Je kunt dat makkelijk testen met een browser onder Windows. Weet je zeker dat toen YD_Config-build-75.exe draaide, je daar ook een Internet verbinding had?
En wellicht moet ook op Windows een firewall open staan voor verkeer van YD_Config.
Soms kun je drivers enz. downloaden met een browser; ik doe dat ook wel vanuit Mac OS en kopiëer dat naar een plek waar VMWare ook bij kan, als je daar geen Internet toegang hebt.
Ik heb geen ervaring met Yamorc, maar wel met VMWare en gebruik onder Mac OS.
Mbt de foutmelding 'dan wordt er ook geen driver gevonden in de YaMoRc directory (of subdirectories)': heb je in je VMWare verbinding met Internet? Je kunt dat makkelijk testen met een browser onder Windows. Weet je zeker dat toen YD_Config-build-75.exe draaide, je daar ook een Internet verbinding had?
En wellicht moet ook op Windows een firewall open staan voor verkeer van YD_Config.
Soms kun je drivers enz. downloaden met een browser; ik doe dat ook wel vanuit Mac OS en kopiëer dat naar een plek waar VMWare ook bij kan, als je daar geen Internet toegang hebt.
Met vriendelijke groet, Clemens
Mac OS X, iTrain Plus, Roco Z21, Uhlenbrock Power 4
H0: 3-rail met Digikeijs DR4088LN-OPTO, 2-rail met DR4088LN-CS, wissels met servo's en DR4024 via SPROG IIv4
H0e: Busch met Busch lichtsluizen
KPF-Zeller rollenbank
H0: 3-rail met Digikeijs DR4088LN-OPTO, 2-rail met DR4088LN-CS, wissels met servo's en DR4024 via SPROG IIv4
KPF-Zeller rollenbank
Hoe zit het met de toegang tot de USB bus voor je Windows VM? De USB aansluiting zit aan de MAC en die is daarmee primair in-control. Ik denk dat je in Fusion moet aangeven dat de USB wordt doorgezet naar deze VM en niet ingepikt door de MAC zelf.
Fleischman z21 en YD7001 en DCC-EX centrales.
Mobiele baan 2x 100x50 cm met YD7001, DR4018, DR4088 en DCCNext.
https://hugo.vanderkooij.org/modelspoor/
Mobiele baan 2x 100x50 cm met YD7001, DR4018, DR4088 en DCCNext.
https://hugo.vanderkooij.org/modelspoor/
@Clemens: Ik heb verbinding met Internet want ik heb het YaMoRc installatie bestand direct op de VM gedownload.
Het installatie bestand wordt uitgepakt in de YaMoRc directory en in een subdirectory uitgepakt waar ook de drivers in staan.
Ik had verwacht dat ik bij het handmatig updaten van ATXMEGA128A3U dan een bestand in die subdirectory zou vinden en dat gebeurde niet.
@hvdkooij: Ik zal nog eens naar de USB bus kijken om die alleen beschikbaar te maken voor de USB. Voor alle devices staat standaard in VMWare Fusion geconfigureerd
dat wordt gevraagd met welke je verbinding wilt maken. Voor de DR5000 (die nu nog zo heet omdat ie nog niet is geupgrade) en de ATXMEGA128A3U heb ik dit nu standaard op Windows gezet.
Dus mijn vermoeden is nog steeds dat het iets met die driver is.
Ik moest ook voor het installeren eerst de controle op de digital signatures in Windows uit zetten. De drivers van YaMoRc hebben geen digital signature en dat wil Windows (van mijn installatie) deze niet installeren.
Wordt dus nog even verder zoeken
Het installatie bestand wordt uitgepakt in de YaMoRc directory en in een subdirectory uitgepakt waar ook de drivers in staan.
Ik had verwacht dat ik bij het handmatig updaten van ATXMEGA128A3U dan een bestand in die subdirectory zou vinden en dat gebeurde niet.
@hvdkooij: Ik zal nog eens naar de USB bus kijken om die alleen beschikbaar te maken voor de USB. Voor alle devices staat standaard in VMWare Fusion geconfigureerd
dat wordt gevraagd met welke je verbinding wilt maken. Voor de DR5000 (die nu nog zo heet omdat ie nog niet is geupgrade) en de ATXMEGA128A3U heb ik dit nu standaard op Windows gezet.
Dus mijn vermoeden is nog steeds dat het iets met die driver is.
Ik moest ook voor het installeren eerst de controle op de digital signatures in Windows uit zetten. De drivers van YaMoRc hebben geen digital signature en dat wil Windows (van mijn installatie) deze niet installeren.
Wordt dus nog even verder zoeken
Michel,
'Voor alle devices staat standaard in VMWare Fusion geconfigureerd dat wordt gevraagd met welke je verbinding wilt maken'
Ik gebruik ook vaak de optie in VMWare dat 'ie moet vragen wat 'ie met een ingeplugde USB verbinding moet doen: aan de Mac of aan Windows. Echter, als je VMWare wakker wordt uit slaaptoestand komt die vraag niet: alleen bij vers ingestoken kabels. Ik heb wel eens gehad dat Windows niet doorhad dan wel in de gelegenheid werd gesteld een bepaalde USB verbinding juist te interpreteren.
Of dit speelt weet ik niet, maar als tussen een actieve VM sessie, slapen en weer wakker worden er iets met de USB aansluitingen is veranderd - die kabel of een andere USB kabel in- of uitgeplugd - kun je daar last van hebben. Windows wordt op het verkeerde been gezet. Of Windows dan wel een configuratieprogramma dan met de juiste driver verder gaat voor diè poort of gaat zoeken weet ik niet.
'Voor alle devices staat standaard in VMWare Fusion geconfigureerd dat wordt gevraagd met welke je verbinding wilt maken'
Ik gebruik ook vaak de optie in VMWare dat 'ie moet vragen wat 'ie met een ingeplugde USB verbinding moet doen: aan de Mac of aan Windows. Echter, als je VMWare wakker wordt uit slaaptoestand komt die vraag niet: alleen bij vers ingestoken kabels. Ik heb wel eens gehad dat Windows niet doorhad dan wel in de gelegenheid werd gesteld een bepaalde USB verbinding juist te interpreteren.
Of dit speelt weet ik niet, maar als tussen een actieve VM sessie, slapen en weer wakker worden er iets met de USB aansluitingen is veranderd - die kabel of een andere USB kabel in- of uitgeplugd - kun je daar last van hebben. Windows wordt op het verkeerde been gezet. Of Windows dan wel een configuratieprogramma dan met de juiste driver verder gaat voor diè poort of gaat zoeken weet ik niet.
Met vriendelijke groet, Clemens
KPF-Zeller rollenbank
KPF-Zeller rollenbank
Dank voor de uitleg Clemens. Ik ga er van het weekend weer eens mee stoeien.
Groet,
Michel
Groet,
Michel