Vragen over stroomdetectie
-
Ben Spoorman
Ja dat kan maar dan kan je net zo goed SM-9 gebruiken, die zit er al en SM-8 laten vervallen. Als je maar niet zegt dat SM-9 ook bij het inrijblok hoort want hij hoort bij het blok er voor.
Helder. SM-9 was bedoeld voor stoppen in de helix, maar bij nader inzien toch niet handig. Dus komt te vervallen.
Omdat ik het verschil in lengte tussen het keerlusdeel en het langste opstelspoor wat te kritisch vond, heb ik een gebogen wissel toegepast. Deze komt weliswaar in 1,5% helling, maar het is een 85313 van Tillig Elite en ik verwacht daar geen problemen mee, ook gezien het vloeiende verloop.
Dan kom ik tot het volgende:

Het keerlusdeel is nu 2,23 m en heeft eigen inrijmelder.
Omdat ik het verschil in lengte tussen het keerlusdeel en het langste opstelspoor wat te kritisch vond, heb ik een gebogen wissel toegepast. Deze komt weliswaar in 1,5% helling, maar het is een 85313 van Tillig Elite en ik verwacht daar geen problemen mee, ook gezien het vloeiende verloop.
Dan kom ik tot het volgende:
Het keerlusdeel is nu 2,23 m en heeft eigen inrijmelder.
Met vriendelijke groet,
Cor
Cor
-
Ben Spoorman
Opgelost dus.
Voor het schaduwstation hoop ik wel.
Het volgend probleem is de driehoek. Dat is natuurlijk ook een keerlus, alleen is deze redelijk kort. Zal binnenkort daarmee komen.
Het volgend probleem is de driehoek. Dat is natuurlijk ook een keerlus, alleen is deze redelijk kort. Zal binnenkort daarmee komen.
Met vriendelijke groet,
Cor
Cor
En daar ben ik weer met een keerlusprobleem voor mijn driehoek. De driehoek heeft voor nu even drie kleuren:
TR-1 is roze en 90 cm lang
TR-2 is gifgroen en 100 cm lang
TR-3 is lichtblauw en 113 cm lang
Dit is natuurlijk niet lang genoeg en dus een probleem. Het is niet mogelijk om hem langer te maken, aangezien hij tussen de muur en de ondersteuning van de tafel moet vallen. Hieronder een afbeelding van de situatie:

Even wat uitleg: W-1 en W-2 liggen op het niveau van het tafelblad. De blauwe lijnen zijn de stalen kokers (80x20x2), waarop het tafelblad gaat steunen (natuurlijk met spanten en vleugels aan de stalen koker).
W-1 en W-2 en TR-3 zijn onderdeel van een rondgaand spoor op het tafelblad. Als er tegen de klok wordt gereden, kan een trein bij W-2 afbuigen naar het schaduwstation. Als er met de klok wordt gereden, kan de trein bij W-1 rechtdoor naar het schaduwstation. W-3 bepaald of treinen met of tegen de klok ingaan op het rondgaand spoor.
Nu gaat mijn onbenul misschien aan de loop, maar kan ik de keerlus van de driehoek op de onderstaande manier uitvoeren door W-3 op te nemen in de keerlus?

TR-1 is roze en 90 cm lang
TR-2 is gifgroen en 100 cm lang
TR-3 is lichtblauw en 113 cm lang
Dit is natuurlijk niet lang genoeg en dus een probleem. Het is niet mogelijk om hem langer te maken, aangezien hij tussen de muur en de ondersteuning van de tafel moet vallen. Hieronder een afbeelding van de situatie:
Even wat uitleg: W-1 en W-2 liggen op het niveau van het tafelblad. De blauwe lijnen zijn de stalen kokers (80x20x2), waarop het tafelblad gaat steunen (natuurlijk met spanten en vleugels aan de stalen koker).
W-1 en W-2 en TR-3 zijn onderdeel van een rondgaand spoor op het tafelblad. Als er tegen de klok wordt gereden, kan een trein bij W-2 afbuigen naar het schaduwstation. Als er met de klok wordt gereden, kan de trein bij W-1 rechtdoor naar het schaduwstation. W-3 bepaald of treinen met of tegen de klok ingaan op het rondgaand spoor.
Nu gaat mijn onbenul misschien aan de loop, maar kan ik de keerlus van de driehoek op de onderstaande manier uitvoeren door W-3 op te nemen in de keerlus?
Met vriendelijke groet,
Cor
Cor
Ehhh. Dat hangt even van het geheel af. En dat mis ik hier nog even. Maar op zich is er geen verbod om een wissel onderdeel te laten zijn van je keerlus. De sturing van je puntstuk in die wissel is dan wel even iets wat wat aandacht nodig heeft als je dat apart moet regelen.
Als ik er van uit ga dat W1 en W2 eigenlijk toegang geven tot de rest van de baan en dat W3 naar je schaduw station leidt dan zou ik denken aan een detectie stuk tussen W1 en W3 en een detectie stuk van W2 naar W3 als de ene kant van de keerlus. En de andere detectie in het stuk vanaf de wissel in je schaduw station richting W3 van je baan.
Alleen zul je iets moeten bedenken wat er voor zorgt dat aleen W1 of W2 toegang geeft tot de driehoek om te voorkomen dat je iets kan mengen.
En je zult waarschijnlijk zelf een soort OF (of zelfs een EXOR) schakeling moeten maken van de 2 detectie stukken bij W1 en W2 om correct elk scenario te onvangen qua inrijden en uitrijden.
Kun je W3 niet vervangen door dubbelspoor richting je schaduw station? Dan ben je die kleine driehoek kwijt. dan tackel je je keerlus uitdaging daar.
Maar dit is meer een exercitie om op een whiteboard te doen in persoon. Want je moet elk mogelijk scenario doordenken in dit verhaal. En wellicht ook even met een geheel andere oplossing komen dan waar jij aan denkt op dit moment.
Als ik er van uit ga dat W1 en W2 eigenlijk toegang geven tot de rest van de baan en dat W3 naar je schaduw station leidt dan zou ik denken aan een detectie stuk tussen W1 en W3 en een detectie stuk van W2 naar W3 als de ene kant van de keerlus. En de andere detectie in het stuk vanaf de wissel in je schaduw station richting W3 van je baan.
Alleen zul je iets moeten bedenken wat er voor zorgt dat aleen W1 of W2 toegang geeft tot de driehoek om te voorkomen dat je iets kan mengen.
En je zult waarschijnlijk zelf een soort OF (of zelfs een EXOR) schakeling moeten maken van de 2 detectie stukken bij W1 en W2 om correct elk scenario te onvangen qua inrijden en uitrijden.
Kun je W3 niet vervangen door dubbelspoor richting je schaduw station? Dan ben je die kleine driehoek kwijt. dan tackel je je keerlus uitdaging daar.
Maar dit is meer een exercitie om op een whiteboard te doen in persoon. Want je moet elk mogelijk scenario doordenken in dit verhaal. En wellicht ook even met een geheel andere oplossing komen dan waar jij aan denkt op dit moment.
Fleischman z21 en YD7001 en DCC-EX centrales.
Mobiele baan 2x 100x50 cm met YD7001, DR4018, DR4088 en DCCNext.
https://hugo.vanderkooij.org/modelspoor/
Mobiele baan 2x 100x50 cm met YD7001, DR4018, DR4088 en DCCNext.
https://hugo.vanderkooij.org/modelspoor/
W-1 en W-2 zijn onderdeel van een doorgaande en rondgaande baan. Afbuigend gaan ze naar het schaduwstation. Deze liggen op tafelniveau.Als ik er van uit ga dat W1 en W2 eigenlijk toegang geven tot de rest van de baan en dat W3 naar je schaduw station leidt...
Het probleem is niet de detectie maar hoe ik de keerlus inricht.... dan zou ik denken aan een detectie stuk tussen W1 en W3 en een detectie stuk van W2 naar W3 als de ene kant van de keerlus.
Mengen kan niet, want het rondgaand spoor is een blok en als deze bezet is, kan er geen trein vanuit het schaduwstation.Alleen zul je iets moeten bedenken wat er voor zorgt dat alleen W1 of W2 toegang geeft tot de driehoek om te voorkomen dat je iets kan mengen.
Dat heb ik al uitgetekend en verworpen. De helling van het binnenste spoor komt dan op 3,3% en dat is mij te.Kun je W3 niet vervangen door dubbelspoor richting je schaduw station? Dan ben je die kleine driehoek kwijt. dan tackel je je keerlus uitdaging daar.
Dit probleem is lastig. Maar ik zie niet in, waarom mijn idee niet zou kunnen. Het puntstuk van het wissel wordt al automatisch bij omzetten gepolariseerd.
Met vriendelijke groet,
Cor
Cor