Vragen over stroomdetectie

Voor alle digitale vragen en problemen
MaWi

Bericht door MaWi »

https://digitaleinfodagen.nl/

Kun je alles te weten komen over alle mogelijkheden van het digitaal rijden. Gratis toegang en advies!

Ben Spoorman

Bericht door Ben Spoorman »

Cor H schreef: 17 aug 2026, 20:00
Daaruit de volgende vraag: Hoe weet het programma als een trein uit het blok gaat?
Wat bedoel je daar mee: dat een trein te laat stopt en in het volgende blok beland? Het antwoord is dan dat je trein te snel gaat.
Cor H schreef: 17 aug 2026, 18:09
Hier leer ik weer iets, waarvoor dank en eigenlijk wel logisch voor mij, aangezien mijn treinen niet consistent van samenstelling zullen zijn. Immers ik ga rangeren en verander de samenstelling en ga dan weer de baan op.
Dan is het ijken van een trein toch zinloos? En dan kan ik toch ook niet op positie rijden?
Elke keer als je treinlengte verandert zal het programma dat moeten weten, tenzij je treinen nooit langer zijn als je blokken. Dan doet het er helemaal niet toe, elke trein zal altijd passen.

IJken gaat over snelheid, met treinlengte heeft het niets van doen.

En over op positie rijden: da's niet de bedoeling in een schaduwstation hé. Daar moet een trein op zeker kunnen stoppen en altijd aan het eind van het blok, nooit ergens middenin. Bovendien: bij een stroomonderbreking is het gedaan met het juiste aantal centimeters rijden en staat je trein stil waar het niet moet.

Cor H

Bericht door Cor H »

MaWi schreef: 18 aug 2026, 07:42 Kun je alles te weten komen over alle mogelijkheden van het digitaal rijden. Gratis toegang en advies!
Is bekend. Vorig jaar ook al geweest, maar toen nog niet zo bezig met deze stap. Staat al weer een poos in de agenda.
Wat bedoel je daar mee: ?
Stel een trein is in het eerste deel gestopt van een opstelspoor in het schaduwstation. Het tweede deel is vrij. Moet ik dan in het programma als het ware aangeven: if 2='free';'go' after 20s?
Elke keer als je treinlengte verandert zal het programma dat moeten weten, tenzij je treinen nooit langer zijn als je blokken. Dan doet het er helemaal niet toe, elke trein zal altijd passen.
Ah, dan is dat voor mij geen zorg, want mijn treinen zullen nooit langer zijn dan een blok. Daarvoor is het oppervlak en rijlengte van mijn baan niet groot genoeg. Ik denk, dat ik maximaal met 6-7 wagens zal rijden.
En over op positie rijden: da's niet de bedoeling in een schaduwstation hé. Daar moet een trein op zeker kunnen stoppen en altijd aan het eind van het blok, nooit ergens middenin. Bovendien: bij een stroomonderbreking is het gedaan met het juiste aantal centimeters rijden en staat je trein stil waar het niet moet.
Helder. :D Thx.
Met vriendelijke groet,
Cor

Ben Spoorman

Bericht door Ben Spoorman »

Cor H schreef: 18 aug 2026, 11:11
Stel een trein is in het eerste deel gestopt van een opstelspoor in het schaduwstation. Het tweede deel is vrij. Moet ik dan in het programma als het ware aangeven: if 2='free';'go' after 20s?
Bij automatisch rijden hoef je niets te doen. Op het eerste spoor wordt nooit gestopt tenzij het tweede bezet is. En als het tweede vrij komt gaat de trein van het eerste blok dus vanzelf rijden. Dat zal elk programma in zich hebben.

Plaats reactie

Terug naar “Digitale modelspoor”