Vragen over stroomdetectie

Voor alle digitale vragen en problemen
Cor H

Bericht door Cor H »

Ben even wat gaan puzzelen met de info voor mijn schaduwstation en dan kom ik tot het volgende:

Afbeelding

Hierbij is oranje de melders, blauw de opstelsporen, paars het inrijden en groen het uitrijden.
Met vriendelijke groet,
Cor

captainc

Bericht door captainc »

Voor iTrain is dit goed, met twee opmerkingen:
- als je meerdere treinen op een opstelspoor wilt stallen, dan mag een opgestelde trein niet op de eerste melder blijven staan. Dan heeft iTrain niet door dat er een trein binnenkomt.
- de lengte van de tweede melder is een railstuk. Als je een trein op het opstelspoor stalt die nà die melder komt te staan, is dat geen probleem: iTrain bewaart het feit dat daar iets staat, als je iTrain afsluit en weer opstart.

Door een tweede melder op te nemen in het inrijdspoor en in het uitrijdspoor, maakt dat je die sporen in twee richtingen kunt berijden. Zelfs als je het nu nog niet nodig hebt, zou ik wel die melders voorbereiden en de draden die naar een terugmeldmodule moeten zolang aan de denkbeeldige '-' of '+' hangen. Je kunt dan ooit altijd nog overgaan op twee richtingen bereiden, zonder dat je rails moet loswerken of prutsen.

Voor RocRail moet een RocRail expert je ontwerp bevestigen.
Met vriendelijke groet, Clemens
Mac OS X, iTrain Plus, Roco Z21, Uhlenbrock Power 4
H0: 3-rail met Digikeijs DR4088LN-OPTO, 2-rail met DR4088LN-CS, wissels met servo's en DR4024 via SPROG IIv4
H0e: Busch met Busch lichtsluizen
KPF-Zeller rollenbank

Cor H

Bericht door Cor H »

Bedankt weer voor het meedenken.
- als je meerdere treinen op een opstelspoor wilt stallen, dan mag een opgestelde trein niet op de eerste melder blijven staan. Dan heeft iTrain niet door dat er een trein binnenkomt.
Deze snap ik even niet.
Door een tweede melder op te nemen in het inrijdspoor en in het uitrijdspoor, maakt dat je die sporen in twee richtingen kunt berijden. Zelfs als je het nu nog niet nodig hebt, zou ik wel die melders voorbereiden en de draden die naar een terugmeldmodule moeten zolang aan de denkbeeldige '-' of '+' hangen. Je kunt dan ooit altijd nog overgaan op twee richtingen bereiden, zonder dat je rails moet loswerken of prutsen.
Ik zie geen voordelen in het in twee richtingen gaan rijden van het schaduwstation. Eerder een risico, dat twee treinen in tegengestelde richting op één spoor komen. Ik rij voornamelijk goederen en soms een treinstel als de DEx, DHx of DM90. En ze gaan in een enkelsporige helix.
Met vriendelijke groet,
Cor

captainc

Bericht door captainc »

'als je meerdere treinen op een opstelspoor wilt stallen, dan mag een opgestelde trein niet op de eerste melder blijven staan. Dan heeft iTrain niet door dat er een trein binnenkomt.'

Als een treinstel in het schaduwstation op de eerste terugmelder staat van een opstelspoor, dan wordt die melder actief. Als er dan nòg een trein naar dat spoor gaat, heeft iTrain dat niet door en zal die tweede trein op de eerste botsen.

Ja, iTrain zal geen tweede trein naar dat bezette opstelspoor sturen. Maar als de wissel niet is omgegaan of verkeerd staat, doordat de wisselbediening niet goed werkte, of de aansturing is niet goed. (Zelf gebruik ik een SPROG voor DCC commando's voor mijn wissels. Een heel enkele keer doet de SPROG het niet, als ik met de baanspanning ben bezig geweest mbt uit- en inschakelen).

Is dat blok bezet en komt tòch een tweede trein onverwacht binnen, dan zal iTrain die een noodstop geven.

En ja, je kunt meerdere treinen bedoeld of met opzet in één blok hebben: die tweede trein moet dan in iTrain termen dat blok binnen 'rangeren'. Maar ook dan moet de melder aan het begin vrij zijn, anders heeft iTrain niet door dat er iets binnenrijdt.
Met vriendelijke groet, Clemens
Mac OS X, iTrain Plus, Roco Z21, Uhlenbrock Power 4
H0: 3-rail met Digikeijs DR4088LN-OPTO, 2-rail met DR4088LN-CS, wissels met servo's en DR4024 via SPROG IIv4
H0e: Busch met Busch lichtsluizen
KPF-Zeller rollenbank

Ben Spoorman

Bericht door Ben Spoorman »

Cor H schreef: 17 aug 2026, 13:07
Hierbij is oranje de melders, blauw de opstelsporen, paars het inrijden en groen het uitrijden.
Handiger is groen gebruiken als inrijspoor. De oranje melder van groen is dan tevens remmelder voor het volgend blok en voorts stopt de trein in het opstelspoor op de oranje stopmelder als het achterliggende tweede opstelspoor nog bezet is. En als dat vrij komt schuift de trein een blok verder.

Verder heb je een keerlus maar dat wist je al. Je zult moeten ompolen in het groene OF paarse blok.

Gr, Ben.

Plaats reactie

Terug naar “Digitale modelspoor”