Hallo,
Ik heb sinds kort een PSD XP 5.1 Sound decoder van Piko.
Deze heeft een zogenaamde "Multi-step" functie op F8 die het motorgeluid regelt met 4x F8 in te drukken.
1x F8= 1 motor start op
2x F8= 2de motor start op
3x F8= motorgeluid uit
4x F8= alle geluid uit
Dit gaat in iTrain niet lukken met het automatisch en/of route rijden, daar dit alleen handmatig uit te voeren is.
Kan dit met bijv. functie-mapping aangepast worden naar simpel opstarten motoren en stoppen motoren?
Zo ja, hoe dit uit te voeren als je geen Piko Smart Programmer hebt. welke Cv's moten er dan aangepast worden?
PSD XP 5.1 sound decoder van Piko Motorgeluid F8 probleem
Rien,
Ik denk aan twee oplossingsrichtingen:
Ik denk aan twee oplossingsrichtingen:
- in iTrain iets met acties.
Stel de functie f8 is de loc definitie in iTrain is 'Geluid 1'.- Ik weet niet of de trein met die loc een vaste route rijdt: zoja dan kun je Geluid 1 twee keer met tussenpozen aanroepen als vertrek acties in die route.
Aan het einde van de route roep je nog een keer (als wacht-actie) 'Geluid 1' aan en erna nog eens, zodat de volgende vertrek de '1e' f8 wordt.
- Zonee, dus met een automatische route, dan kun je een losse actie maken die wordt getriggerd door deze trein die het blok X+1 reserveert als 'ie in blok X staat.
Daar waar 'ie stopt of klaar is, laat je ook een losse actie triggeren.
- Ik weet niet of de trein met die loc een vaste route rijdt: zoja dan kun je Geluid 1 twee keer met tussenpozen aanroepen als vertrek acties in die route.
- als het met het instellen van CV's kan (dan moet je de juiste documentatie specificeren met een link), dan kun je de loc configureren met bijvoorbeeld DecoderPro.
Dat is een gratis programma dat onder Java draait (dus op alle computers) en als je die loc 'inleest' en DecoderPro het juiste type decoder weet (uitgelezen of nog geholpen door jou, soms staat er een reeks), dan krijg je o.a. tabbladen te zien die zijn toegespitst op diè decoder. Dan kun je vaak eenvoudig dingen aanvinken.
DecoderPro ondersteunt een aantal centrales: ook de Z21, al heb er geen ervaring mee. Je kunt een stukje spoor aan de centrale hangen, je loc er op en dan met DecoderPro je decoder uitlezen en aanpassen. Ikzelf gebruik een SPROG om mijn decoders te configureren.
Met vriendelijke groet, Clemens
Mac OS X, iTrain Plus, Roco Z21, Uhlenbrock Power 4
H0: 3-rail met Digikeijs DR4088LN-OPTO, 2-rail met DR4088LN-CS, wissels met servo's en DR4024 via SPROG IIv4
H0e: Busch met Busch lichtsluizen
KPF-Zeller rollenbank
Mac OS X, iTrain Plus, Roco Z21, Uhlenbrock Power 4
H0: 3-rail met Digikeijs DR4088LN-OPTO, 2-rail met DR4088LN-CS, wissels met servo's en DR4024 via SPROG IIv4
H0e: Busch met Busch lichtsluizen
KPF-Zeller rollenbank