voeding Sprog3

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Hoeft zeker niet, maar de Sprog is ook een DCC booster. Je kunt er ook mee testrijden en besturen.

Verstuurd vanaf mijn SM-S936B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | Digitale Infodagen 2025

Anne W

Bericht door Anne W »

Beste Ben Spoorman, ik heb ontzag voor je kennis, maar nu lees ik dat je met de sprog ook kunt rijden en dat is in tegenspraak met jouw statement dat er alleen een decoderprofiel wordt uitgelezen.

Groet, Anne W

leon1965

Bericht door leon1965 »

Even inhaken, zijweg in..
Voor de Sprog IIv4 heb ik een Meanwell LRS voeding 50W / 15V / 3,4A, ik gebruik deze alleen voor het programeren van decoders.
Loop ik een risico de Sprog op te blazen?

Ben Spoorman

Bericht door Ben Spoorman »

Anne W schreef: 12 mei 2026, 17:25
Beste Ben Spoorman, ik heb ontzag voor je kennis, maar nu lees ik dat je met de sprog ook kunt rijden en dat is in tegenspraak met jouw statement dat er alleen een decoderprofiel wordt uitgelezen.
Ik heb helemaal niet beweerd dat je er niet mee kunt rijden. Erik gebruikt de Sprog slechts als hardware om decoders in te lezen, dat schrijft hij in z'n openingspost.

Erik-B schreef: 09 mei 2026, 12:13
Nu ga ik enkel loc’s de decoders via “decodeerpro” inlezen.
Gr, Ben.

Anne W

Bericht door Anne W »

Dank je voor deze verduidelijking.

Groet, Anne W

Ben Spoorman

Het staat allemaal in de handleiding en op het ding zelf: DCC USB Command Station.

Zo ook dat de Sprog3 is beveiligd tegen verkeerd aansluiten van de voeding. Dus de exercitie van Erik uit de openingspost is totaal overbodig. ;)

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Ben Spoorman schreef: 13 mei 2026, 12:04 Zo ook dat de Sprog3 is beveiligd tegen verkeerd aansluiten van de voeding. Dus de exercitie van Erik uit de openingspost is totaal overbodig. ;)
uit de handleiding
!
SPROG 3 is not protected against track and power connections
being interchanged.
Version 1.7 September 2021 © Copyright 2021 SPROG DCC

DTS handleiding . De twee rechter terminals worden gebruikt om de SPROG van een voeding te voorzien. Let u hierbij goed
op de polarisatie, het verkeerd aansluiten van de polariteit kan schade veroorzaken welke buiten de
garantie valt.

Daarom zit ik al een mijn derde sprog. :twisted: Daarom heb ik er de diodebrug tussen gezet.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Tram 8x. is niks goed aan.
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac16.x, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Ben Spoorman

Er staat dat de Sprog niet beveiligd is tegen het verwisselen van power (voeding) en track (het spoor).

Ik heb het over het verkeerd aansluiten van de voeding door plus en min te verwisselen. De handleiding zegt dat de Sprog daarop beveiligd is. Het zal niet opstarten staat er bij, zie punt 4. Wat DTS er van vindt is niet relevant immers de fabrikant is altijd leidend.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Overigen”