Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met Lokpilot 5 basic

Andre67

Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met Lokpilot 5 basic

Bericht door Andre67 »

Hallo,
Ik heb een goed werkende Fleischmann 6052 maar wil die digitaal kunnen bedienen.

1. Ik wil daar een Lokpilot 5 basic voor gaan gebruiken ipv de duurdere standaard versie. De ontgrendelingsspoel aansluiten op een functieuitgang en de motor vanzelfsprekend op de motoruitgangen. Ik neem aan dat dit gewoon kan?

Ik weet niet wat ik moet doen met de condensator (parallel over het kleine motortje) en de 2 spoelen (in serie met beide motoraansluitingen). In ESU handleidingen lees ik dat soms wel/niet ontstoringscondensatoren moeten worden verwijderd, mede afhankelijk van het type motor. Over de spoeltjes lees ik helemaal weinig terug m.b.t. Fleischmann motortjes
Ik heb geen flauw wat voor type motor dit is (klokanker, of ander type?)

2. Concreet is mijn vraag dus: moet ik die 2 spoeltjes en/of condensator verwijderen als ik een Lokpilot aan wil sluiten?

Groet, André
Z21, ECoS2.1, iTrain, OC32/NG, Digikeijs YaMoRC, RocoLine

Ben Spoorman

Bericht door Ben Spoorman »

Spoeltjes en condensator kunnen blijven zitten.

Op de site van Esu vind je een pdf over de ombouw met een LokPilot decoder: https://www.esu.eu/fileadmin/img/suppor ... _Umbau.pdf

Gr, Ben.

Andre67

Bericht door Andre67 »

Beste Ben,

Reuze bedankt voor deze link, had ik nog niet gezien/ontdekt!

Je schrijft dat spoeltjes en condensator mogen blijven zitten, maar in de pdf (het beste te zien bij foto 2) zie ik juist GEEN spoeltjes en condensator.

Ik heb een foto van mijn huidige aandrijving bijgevoegd (was ik gisteren eigenlijk vergeten voor de duidelijkheid).
Je ziet links de 2 langwerpige spoeltjes (rood) en bij linkse spoel zie je de condensator zitten (gezien vanaf de zijkant, dus je moet goed kijken om de condensator te zien)

Dus ik heb toch nog steeds twijfels omdat ESU zelf ook soms wel en soms niet adviseert tot verwijderen afhankelijk van het type motor.
Fleischmann 6052 originele aandrijving
Fleischmann 6052 originele aandrijving
4CD8EADC-88D5-4F9B-B231-C1931368E5F7.jpeg (1.19 MiB) 16 keer bekeken
Z21, ECoS2.1, iTrain, OC32/NG, Digikeijs YaMoRC, RocoLine

Plaats reactie

Terug naar “LokPilot series”