RGBW module Huib Maaskant aansluiten

Marco 71

RGBW module Huib Maaskant aansluiten

Bericht door Marco 71 »

Goedendag mede spoorders
ik heb onlangs de RGBW DCC Loconet printplaat besteld bij Huib Maaskant en in elkaar gesoldeerd.
en ik heb de Arduino Nano erop geprikt en geprogrammeerd, tot zover is het allemaal gelukt.
maar hoe koppel/installeer ik deze nou aan mijn YaMoRC YD7010 en iTrain?
aan mijn YaMoRC centrale heb ik diverse YD6016LN-CS terugmeldmodules hangen i.c.m. YD6016ES.
ik hoop dat er hier iemand is die mij kan helpen.
groet Marco

Huib

Bericht door Huib »

Beste Marco,

Hoe je de module aansluit wordt uitgelegd op deze pagina: https://www.floodland.nl/aim/info_arduino_rgbw.htm Deze pagina ken je wel, want anders had je de module niet kunnen bouwen.

Je sluit de controller via Loconet of via DCC aan op je centrale. Wat je aan terugmelddmodules hebt, is daarbij overigens irrelevant.

De controller is voor de centrale en voor iTrain niets anders dan een serie wissels/accessoires. Het eerste adres kun je aanpassen in de code. Standaard is het basisadres 101. Welk adres wat doet lees je ook in de comments in de code file.

Afbeelding

Dus.... als je wissel/sein 101 op rood drukt wordt het dag, druk 101 op groen dan wordt het avond. 102 op rood maakt het nacht, 102 op groen maakt het ochtend, etc.

Bovenaan de pagina vind je iTrain voorbeelden om te downloaden, gemaakt door Clemens Maas.

Hartelijke groet, Huib

Marco 71

Bericht door Marco 71 »

Dankjewel Huib het is duidelijk is was weer veel te moeilijk aan het denken.

captainc

Bericht door captainc »

In de Zip zitten twee iTrain voorbeelden; die .tcd bestanden kun je kopiëren naar waar je eigen huidige baanplan staat en vervolgens vanuit iTrain openen.

Je zult in Interfaces het juiste Interface tbv DCC of Loconet moeten configureren om wissels en/of relais aan te sturen. Het ene voorbeeld gebruikt fictieve wissels en een rijweg, de ander werkt via acties aan de hand van de klok. Door op een wissel te klikken, moet je iets zien gebeuren: je kunt naast iTrain ook je Arduino IDE open hebben en de seriële monitor bekijken.

Ik heb in het begin geworsteld met de adressen mbt wel of niet de adresoffset van 4 / RCN-213. Als er niets gebeurt, kun je in de Sketch zorgen dat je ziet welk DCC adres wordt ontvangen door de RGBW print:

voeg in notifyDccAccTurnoutOutput() op regel 610 een stukje code toe:

Code: Selecteer alles

Serial.print( "DCC adres ontvangen: ");
    Serial.println( Address );
In het iTrain voorbeeld RGBW LEDstrip besturing met Rijweg.tcd kun je op de rijweg klikken: dan worden een aantal wissels met tussenpozen geschakeld en zie je een dag/avond/nacht/ochtend/dag ritme.

Het voorbeeld RGBW LEDstrip besturing via Klok.tcd toont uit zichzelf al het ritme, doordat de klok (snel) rondloopt en op zekere tijdstip een overgang dag/avond/nacht/ochtend/dag wordt getriggerd door een waarde bij een Aspect op te tellen die 'rondloopt' en opnieuw begint.
Bijlagen
iTrainVoorbeeldMetKlok.png
iTrainVoorbeeldMetKlok.png (41.4 KiB) 56 keer bekeken
iTrainVoorbeeldMetRijweg.png
iTrainVoorbeeldMetRijweg.png (42.74 KiB) 56 keer bekeken
Met vriendelijke groet, Clemens
Mac OS X, iTrain Plus, Roco Z21, Uhlenbrock Power 4
H0: 3-rail met Digikeijs DR4088LN-OPTO, 2-rail met DR4088LN-CS, wissels met servo's en DR4024 via SPROG IIv4
H0e: Busch met Busch lichtsluizen
KPF-Zeller rollenbank

Plaats reactie

Terug naar “Algemene vragen”