Hierbij een verslag van het Moezel Wijnbaan project door de "Stichting Fred Baerselman N-spoor".
Fred Baerselman was een geweldige modelspoor bouwer en vooral bekend van de "Lahntalbahn in N". Helaas is Fred in 2018 overleden. Fred heeft veel n spoor materieel nagelaten die wij d.m.v. deze stichting voor het publiek willen behouden. Om dit te doen gaat de stichting een n spoorbaan bouwen met als thema de Moezel. Hierop zullen de treintjes van Fred aan het publiek kunnen worden getoond. Deze modulaire baan hopen we op diverse modelspoorbeurs te tonen.
Het doel van deze baan is om het materieel van Fred Baerselman te laten rijden.
Dit materieel is allemaal analoog. Omdat er veel modellen door hem zijn gesupperd (voorzien van extra leidingen aangeklede buffers etc.) is het praktisch onmogelijk om zonder beschadigingen dit materieel te digitaliseren. Daarom hebben we besloten om de baan hybride uit te voeren.
D.m.v. “Dinamo” en “Itrain” kunnen we zowel het materieel van Fred, als ons eigen wat nieuwer materieel op de baan laten rijden.
Voor de liefhebbers in deze groep, maken we een beschrijving van de bouw aan de hand van veel foto's.
Veel kijk plezier, Edwin en Erwin.
Als start een foto van Fred die op mijn Haverud baan een rotspartij heeft gemaakt en deze aan het schilderen is.
De tweede foto is een foto van een deel van de Lahntalbahn in N.
Re: Moezel wijnbaan project
Geplaatst: 03 aug 2021, 17:27
door DTS
Wauw, dat ziet er erg gaaf uit!!! Mooie scenery zo
Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Geplaatst: 05 aug 2021, 17:18
door Erwin
We zijn inmiddels alweer een tijdje aan het bouwen.
Voor nu even; hoe het begon
Het wordt een modulair modelspoorbaan.
Omdat het een vrij lange baan wordt (ongeveer 20 mtr maar smal 50 cm. alleen de keerlussen en de bergmodule zijn breder), willen we het spoor in een lange boog parallel langs de Moezel laten lopen.
Hiervoor hebben we aluminium modules laten maken waar deze boog inzit.
De bevestiging van de modules gaat met vaste paspinnen en een eierkist sluiting.
Erwin.
Geplaatst: 06 aug 2021, 17:51
door Erwin
Eén van de bouwsels die een plekje op de module baan moet krijgen is de brug bij Bullay.
Het is een interessant ding het is een dubbellaag-brug; bovenop rijden de treinen en daaronder het overige verkeer.
Dit moet hem gaan worden:
Na het uitdenken en het verzamelen van de materialen kon ik beginnen met de bouw van deze brug.
Omdat plaatjes meer zeggen dan woorden van hoe het begon tot nu:
Tot zover de brug voor nu.
Erwin.
Geplaatst: 10 aug 2021, 21:17
door Kees Gorter
Mooi gemaakt.
Kees
Geplaatst: 10 aug 2021, 21:28
door DTS
Alderbarstends mooi! Dat is wel echt een pareltje geworden
Geplaatst: 11 aug 2021, 18:25
door Mr. Yellows
Ziet er mooi uit, succes .
Verstuurd vanaf mijn SM-A125F met Tapatalk
Geplaatst: 13 sep 2021, 12:38
door Hansepansje
Erwin schreef: ↑06 aug 2021, 17:51
Eén van de bouwsels die een plekje op de module baan moet krijgen is de brug bij Bullay.
Het is een interessant ding het is een dubbellaag-brug; bovenop rijden de treinen en daaronder het overige verkeer.
Dit moet hem gaan worden:
Da's inderdaad een mooie brug, een paar weken geleden heb ik 'm nog in het echt gezien.
Petje af voor het model dat je tot nu toe al gerealiseerd ben. Ik ben reuze benieuwd naar het vervolg.
Komt op jullie baan ook de aansluitende tunnel door de Prinzenkopf (die op de foto te zien is) en daarachter het hangviaduct bij Pünderich?
Groets, Hans
Geplaatst: 29 sep 2021, 17:41
door Erwin
De brug nadert zijn voltooiing.
Het is altijd meer werk dan je denkt, er moesten voetpaden langs de brug komen en hekjes. De onderhoud korfjes/bakjes?? zijn opgehangen, en de brug staat op pootjes op de pijlers
Ook hekjes en een 'metalen' rand op het bovendek van de brug. Alles was grijs plastic en die moest eerst op kleur worden gebracht.
Ongeveer een kwart van de hekjes is geplaatst, morgen nog maar wat doen.
Voor de sfeer alvast weer wat plaatjes.
Al dat werk en op een afstandje is er niets van te zien, tot aan de locomotief zijn de hekjes geplaatst, zie jij ze??
Geplaatst: 29 sep 2021, 18:46
door Bram
Dat wordt heel wat! Mooi,
groet Bram
Geplaatst: 03 okt 2021, 11:40
door Erwin
He, he eindelijk alle hekjes zijn geschilderd geplaatst . De helft van de hekjes is inmiddels ook geweathertd.
Nog wel het spoordek afwerken
Foto's van het (bijna) eind resultaat. Eindelijk kan er aan het landschap worden gedacht; de oever en de rivier zelf.
Geplaatst: 04 okt 2021, 18:30
door Ton55
Dat is een gaaf stukje werk, wat daar geleverd hebt! Erg mooi gedaan.
Geplaatst: 15 okt 2021, 17:06
door Christ
Wat issue lang!
Maar gaaf hoor, mooi project!
Geplaatst: 16 okt 2021, 23:36
door DTS
Jemig zeg, modelbouw op top niveau!!!!
Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Geplaatst: 19 okt 2021, 14:54
door Erwin
Berichtje van Stichting Fred Baerselman N-spoor
Zaterdag 16-10 hebben we met 4 analoge locs op de Moezel Wijnbaan testgereden.
Via het hybridesysteem "Dinamo" en "Itrain" reden de treinen netjes hun routes.
Ook de brug is in gebruik genomen, hierop reden de treinen allemaal zonder problemen.
Uiteraard moeten nu alle locs en treinen nog ingeregeld worden om een mooi rijgedrag te krijgen.
Het filmpje op youtube geeft een impressie van het testrijden..............
Nu de bedrading nog afwerken en dan:
LANDSCHAPPEN
Mod edit: YouTube link zichtbaar gemaakt
Geplaatst: 19 okt 2021, 16:47
door GND
Fraaie video !
GND (a.k.a. Willem)
Geplaatst: 18 nov 2021, 13:22
door Christ
Wauw....
Ik ben benieuwd hoe dit er uit gaat zien met in een mooi landschap (ik vind het nu al mooi)
Geplaatst: 26 nov 2021, 12:33
door Erwin
Eindelijk landschappen!! Dit is voor mij het ultieme onderdeel van modelspoor-bouw, uitleven op het landschap.
Ik probeer altijd het originele landschap zoveel mogelijk te benaderen. Hoe groter de modelspoorbaan hoe lastiger het wordt om de eenheid in het landschap te bewaren.
Als je met meerdere personen bouwt; spreek dan goed af welke materialen en kleuren (volgorde) er gebruikt worden en leg dit vast.
Ik zie op veel verenigingsbanen dat er nog wel eens verschillend gedacht wordt over bijv. groen. Afgesproken is groen maar dat is voor iedereen anders.
leg goed vast welk merk, type en artikelnr. er gebruikt gaat worden, dit komt je landschap ten goede.
Nu het Moezellandschap. Dit bestaat uit een rotsbodem met bossen en veel wijngaarden. Zo hier en daar steekt de rotsbodem uit het landschap.
De basis voor het landschap op deze modules wordt gemaakt uit styropor platen, lekker licht en gemakkelijk te bewerken.
Dit wordt afgewerkt met een laag papiermache; van een mengsel papierpulp en muurvuller (poedervorm). Dit geeft een lichte maar stevige basis om het landschap mee vorm te geven. Het gewicht speelt, op een modulaire baan waarmee we naar de beurs willen, een grote rol. Dit papiermache mengsel kan je naar eigen wens aanpassen. Zo heb ik bij het rotsige deel wat meer muurvuller toe gevoegd. na opbrengen kan je het nog geruime tijd bewerken en in tegenstelling tot gips, zonder rommel .
Met verdunde acryl-verfjes geef je de rotsen kleur. Ik heb hier drie soorten gebruikt en zwart en wit voor het maken van grijs.
Het gedeelte waar de wijngaarden gaan komen heb ik wat roodbruin geverfd.
Tot zover deel 1 van landschappen in miniatuur. De volgende keer gaan we strooien
Erwin.
Geplaatst: 26 nov 2021, 13:57
door GND
Goed bezig Erwin !
Het wordt steeds mooier.
Met vriendelijke groet,
GND (a.k.a. Willem)
Geplaatst: 08 dec 2021, 16:01
door Erwin
GND schreef: ↑26 nov 2021, 13:57
Goed bezig Erwin !
Het wordt steeds mooier.
Met vriendelijke groet,
GND (a.k.a. Willem)
Bedankt Willem.
Geplaatst: 08 dec 2021, 16:46
door Erwin
Tijd voor tunnelportalen.
Op onze Moezel- / Wijnbaan, zijn diverse tunnels te zien. Sommige waarheid getrouw ander hebben we een beetje verplaatst
Tunnel 1 is de Prinzenkopf tunnel. Deze bevind zich voor onze bergmodule (module 5) richting de brug en station van Bullay.
Dit is een bijna kopie van de werkelijkheid, gebouwd aan de hand van eigen gemaakte foto's en een opname vanuit de lucht.
Dit is hem. Een vrij kolossaal bouwwerk daarom leuk om na te bouwen.
Uit 3D geprinte steentjesplaat en een bestaand portaal is hij zo geworden. Oke er moet nog wat afgebouwd worden, zoals de tunnelbuis, definitief dak en een bord met de naam en de lengte van de tunnel.
Hier is ook ruwweg het landschapscontour te zien.
Tunnel 2 is de Kaiser-Wilhelm-Tunnel. In werkelijkheid ligt deze dichter bij Cochem. Maar ja zover komt onze baan niet en we vonden het toch wel een mooie tunnel.
Deze is gemaakt van een bouwpakket van DM-Toys. Een beetje verbouwd zodat hij bij ons in het landschap past, nu nog wat vervuilen en we kunnen hem inbouwen.
Dit portaal ligt bij ons op module 2 vlak voor module 1 de keerlus.
De situatie op de modules helemaal links op de foto portaal 2 en vooraan rechts komt portaal 1. Er tussen ligt z'n 5 meter spoor waarop de lange goederen treinen mooi tot hun recht gaan komen
Geplaatst: 10 dec 2021, 10:20
door Christ
Gaaf hoor! En wat een fantastische lengte....
Geplaatst: 10 dec 2021, 12:15
door Erwin
Christ schreef: ↑10 dec 2021, 10:20 Gaaf hoor! En wat een fantastische lengte....
Hi Chris,
Bedankt voor het compliment!
De totale lengte van de baan (20 mtr. ) maakt het mogelijk om met lange (vooral goederen) treinen te kunnen rijden.
Erwin.
Geplaatst: 07 jul 2022, 15:49
door Erwin
Een kleine update; er is best heel veel gedaan maar aan de onderkant van de baan. Die zie je niet, de aanleg van de elektronica is dus eigenlijk een ondankbaar klusje. Maar wel heel belangrijk, zonder rijden er geen treinen.
Dus hierbij een paar foto's van de onderkant van de 2 station modules (station Bullay) met een gezamenlijke lengte van 3,6 mtr.
Ook wat foto's van het spoor, de seinen staan inmiddels definitief op hun plek en werken voortreffelijk met Dinamo en Itrain.
De bovenleiding-portalen; dit was op de foto nog een proef plaatsing
Als alles goed werkt (wissels, secties e.d.) gaan we de modules verder opbouwen
Geplaatst: 17 jul 2022, 10:59
door Erwin
Voor het eerst zijn alle modules gekoppeld, ze zijn natuurlijk nog lang niet klaar maar ik heb er wel een filmpje van gemaakt.
Met een Rail Away-achtig muziekje
Erwin.
Geplaatst: 17 jul 2022, 12:16
door DTS
Het is echt enorm indrukwekkend!!! Goed gebouwd en ontworpen
Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk
Geplaatst: 18 jul 2022, 20:55
door Christ
Wauw! Wat gaaf zeg. En wat een enorme lengte
Geplaatst: 27 jul 2022, 11:03
door Folkert van Wijk
Erg mooi allemaal! Spectaculaire tunnel portalen. Wel even de hoeken netjes afwerken hoor.
Geplaatst: 27 jul 2022, 13:44
door Pierre
Echt een heel bijzondere baan met een fantastische rijlengte. Erg mooi.
Geplaatst: 01 nov 2022, 12:39
door Erwin
Na lange tijd maar weer eens een overzichtje.
Ik dacht snel een overzichtje te maken van de bouw van 2 modules, module 3 en 4 van ons Moezel- wijnbaan project.
Uit de weer war van vele honderden foto's heb ik er 22 gehaald die de opbouw van deze modules tot nu toe weergeeft.
Er moet nog steeds veel gebeuren ook aan deze 2 modules maar het is altijd leuk om alvast resultaat te zien.
Geplaatst: 08 nov 2022, 14:10
door Erwin
Inmiddels heb ik module 2, 3 en 4 bij elkaar staan, zodat deze landschappelijk 1 geheel kunnen gaan vormen.
De doorlopende rotswand die de overgang tussen module 2 en 3 is wordt geheel in de bomen gezet. Hier zal je alleen de rotsen nog tussen de bomen door kunnen zien. Qua kleur lopen de rotsen nu door over beide modules, nu de bomen nog.
Op deze module (nr. 2) zie je de aftakking naar Traben Trarbach, Deze aftakking is beveiligd door een (dubbel)armsein.
Ons tijdperk speelt af ruwweg jaren 70, toen was op dit spoor (ook langs de Moezel) nog niet alles gemoderniseerd.
Geplaatst: 17 okt 2023, 14:05
door Erwin
We zijn inmiddels een aardig stukje verder.
Ons Moezel- Wijnbaan project krijgt steeds meer vorm.
Afgelopen zondag hebben we een open huis middag georganiseerd en voor degene die dit hebben gemist een filmpje:
Lange goederentreinen gezien vanuit de uitzichttoren op de berg boven het viadukt:
Geplaatst: 25 okt 2023, 15:46
door Erwin
orige week maar eens begonnen met de grote witte berg maar eens onder handen te nemen, althans een stukje.
Het is een uitdaging om hem in de kleur te krijgen van het overige landschap, gelukkig hadden we de foto's nog
Ik vind het altijd een leuke uitdaging om met zo weinig mogelijk middelen een bevredigend resultaat te behalen. Als straks ( niet te letterlijk nemen) de hele berg is geschilderd, ga ik nog met een verweerings ( is dit een woord??) poedertje eroverheen en dan moet de berg weer 1 geheel worden met het omliggende landschap.
IMG_20231020_145158086.jpg (4.03 MiB) 879 keer bekeken
IMG_20231021_141246244.jpg (3.8 MiB) 879 keer bekeken
IMG_20231020_144027636.jpg (3.53 MiB) 879 keer bekeken
IMG_20231020_143936108.jpg (4.23 MiB) 879 keer bekeken
IMG_20231020_143432579.jpg (2.98 MiB) 879 keer bekeken
Geplaatst: 26 okt 2023, 19:49
door Hans3
Hallo Erwin,
Ik blijf het een indrukwekkend gezicht vinden, die mooie lange sporen.