Eindelijk landschappen!! Dit is voor mij het ultieme onderdeel van modelspoor-bouw, uitleven op het landschap.
Ik probeer altijd het originele landschap zoveel mogelijk te benaderen. Hoe groter de modelspoorbaan hoe lastiger het wordt om de eenheid in het landschap te bewaren.
Als je met meerdere personen bouwt; spreek dan goed af welke materialen en kleuren (volgorde) er gebruikt worden en leg dit vast.
Ik zie op veel verenigingsbanen dat er nog wel eens verschillend gedacht wordt over bijv. groen. Afgesproken is groen maar dat is voor iedereen anders.
leg goed vast welk merk, type en artikelnr. er gebruikt gaat worden, dit komt je landschap ten goede.
Nu het Moezellandschap. Dit bestaat uit een rotsbodem met bossen en veel wijngaarden. Zo hier en daar steekt de rotsbodem uit het landschap.
De basis voor het landschap op deze modules wordt gemaakt uit styropor platen, lekker licht en gemakkelijk te bewerken.
Dit wordt afgewerkt met een laag papiermache; van een mengsel papierpulp en muurvuller (poedervorm). Dit geeft een lichte maar stevige basis om het landschap mee vorm te geven. Het gewicht speelt, op een modulaire baan waarmee we naar de beurs willen, een grote rol. Dit papiermache mengsel kan je naar eigen wens aanpassen. Zo heb ik bij het rotsige deel wat meer muurvuller toe gevoegd. na opbrengen kan je het nog geruime tijd bewerken en in tegenstelling tot gips, zonder rommel

.
Met verdunde acryl-verfjes geef je de rotsen kleur. Ik heb hier drie soorten gebruikt en zwart en wit voor het maken van grijs.
Het gedeelte waar de wijngaarden gaan komen heb ik wat roodbruin geverfd.
Tot zover deel 1 van landschappen in miniatuur. De volgende keer gaan we strooien
Erwin.