Pagina 1 van 1

Dinamo reset sommige decoders

Geplaatst: 17 jan 2023, 17:46
door Marksintpancras
Op mijn baan had ik de volgende problemen:

- TrainOmatic Midi digitaal ledstrips (5 met hetzelfde adres) die zich binnen een ronden al zeker een paar zichzelf reset hadden. Oplossing: CV14 = 0 en elke een apart adres gegeven.

- Feischmann 732171 DB Cargo 1616 me sound, deze stond vaak na opstarten baan of nadat spanning eraf was geweest weer op adres 3 en alle instellingen waren weer af-fabriek.
Oplossing ook CV14 op 0 gegooid en alles blokkeringen erop gegooid in decoder pro onder tab-blad "Decoder Lock" en rijdt nu alweer 2 dagen zonder problemen rond.

Re: Dinamo reset sommige decoders

Geplaatst: 17 jan 2023, 18:17
door rthuinte
Bedankt voor het delen! Ik ben nog niet zover, maar wellicht kan ik deze tip on de toekomst ook gebruiken

Verstuurd vanaf mijn INE-LX1 met Tapatalk

Geplaatst: 17 jan 2023, 18:21
door denobis
En ik maar me maar afvragen hoe het komt dat mijn decoders veranderen heb er zelfs 3 defect.
Allemaal train o matic de uhlenbrocks en de esu's en zimo's hebben nergens last van.
Gr
Hans

Geplaatst: 17 jan 2023, 19:43
door Marksintpancras
Beste Hans,

Rij jij N of Ho?

Geplaatst: 17 jan 2023, 19:48
door denobis
Beste Mark ik rijd h0.
En ik heb ook een train o matic maxi digitaal ledstrip naar de knoppen na 3 ritten spontaan defect helemaal dood ook de programmer kan er niks meer mee.
gr
hans

Geplaatst: 17 jan 2023, 19:57
door Marksintpancras
Hans,

Ik heb geen ervaring met Ho, maar als jij Dinamo rijdt en je hebt de analoge binnenverlicht HFI ( volgens mij staat deze bij mij vrij laag) aan staan zoals ik dat heb, kunnen die moderne slimme breintjes denkt wat moeilijker onderscheidt maken (ook door dingen op die printplaten qua condensatortje en weet-ik-veel-meuk) tussen dat HFI en DCC signaal is mijn gevoel. Bij de binnenverlichting strips denk ik gewoon dat de piekspanning ook wel eens tot problemen heeft geleidt omdat het altijd gebeurde op een blokovergang.

Want bij waren het juist net een Zimo (niks mis mee hoor, heb veel van de breintjes rondrijden en een TraiOmatic). En verder zijn het wat moderne Minitrix baureihe 101 waar ik nog niet achter ben gekome die qua rijden een rijprobleem hadden.

Geplaatst: 17 jan 2023, 20:02
door denobis
Beste Mark
Ja ik rijd met dinamo en ik schakel per definitie het analoge gedeelte in de decoder uit.
Ik heb nl de nare ervaring gehad dat als je dat niet doet er zomaar een trein als een speer er vandoor kan gaan.
Maar zal morgen eens kijken naar de hfi en hem helemaal uitschakelen.
Gr
Hans

Geplaatst: 17 jan 2023, 20:09
door Marksintpancras
Hans,

Ik schakel ook altijd dat analoge gedeelte uit. Via CV29 dacht ik dat ik alles qua analoge gebeuren had uitgeschakeld. Echter CV13 en 14 nooit. CV13 staat bij Zimo standaart uit, echter CV14 niet. En sinds ik deze heb uitgeschakeld werkt deze lok gewoon zonder storing (oncontroleerbare reset). In de Zimo decoder handleiding is het hoofdstuk 3.5 Der Anolgebetrieb.

Geplaatst: 17 jan 2023, 21:03
door denobis
Mark ik heb nooit problemen gehad met zimo ik heb er 2 lopen (sound decoders standaard in loc van roco).

Geplaatst: 18 jan 2023, 17:41
door Marksintpancras
De Zimo decoder heeft het de 3de dag bij een blokovergang toch het begeven.
Decoder reageert echt nergens op, is ook al in de ESU tester geweest.
:( :o De DB 1616 gaat gewoon wel zijn ronden rijden, ik gooi er even een Kuehn N45 next18 in.

Het blijven toch lokomotieven die van de NS zijn geweest, al is deze nu rood met DB erop, om een of andere reden levert dat toch altijd gezeik op :lol:

Geplaatst: 18 jan 2023, 18:00
door denobis
Misschien weet Martin wat de oorzaak is ben benieuwd.
Gr
Hans

Geplaatst: 18 jan 2023, 18:56
door Marksintpancras
Hans,

Dat is een decoder / locomotief combinatie die het niet zo lekker doet, nu net de met de Kuehn N45 ook niet fijn. Dus lok in de vitrine, of de Greta's lievelingsloks, de dieselslurperende 218 in doppelstock weer voor de SOB dosto's of ik regel even een andere lok in die ook in de vitrine staat en dat is de 146 247 "Vernetz in die Zukunft"(Fleischmann). Genoeg keus hier, moet eens wat opruimen denk ik :lol:

Maar Fleischmann vertegenwoordig wist het dat die lok wat problemen geeft, en ze zijn het aan het uitzoeken bij Fleischmann en Zimo. Maar DTS is al op de hoogte, dus inpakken en naar Ermelo met dat ding. Maar hij wordt zeker gemaakt, links of rechtssom.

En de service van DTS is 10 keer beter dan de "Modeltrein-Action" op 400 meter van mijn treinbaan.

Geplaatst: 21 jan 2023, 15:30
door denobis
Mark
Ik heb een vreemde oorzaak gevonden.
Blijkt dat op de een of andere manier de decoder op dcc28 in plaats van dcc 128 gezet is.
Dan lijkt hij dood.
Als je in jmri de decoder in de lijst op zoekt en dan her programmeert op dcc128 dan doet hij het gewoon weer .
Gr
Hans

Geplaatst: 21 jan 2023, 21:31
door DTS
Als het probleem optreedt op blokovergangen zou ik eens kijken naar de master/slave instellingen en clock quality. Twee gelinkte blokken horen 99,99% synchroon te lopen, dus merkt een trein daar niks van.

Geplaatst: 21 jan 2023, 22:45
door denobis
Huh?
Bij mij gebeurde het gewoon stilstaand op een blok en niet op een overgang.
Het vreemde is dat het bij 3 train o matics gebeurde en bij de andere decoders niet.(zimo , uhlenbrock ,esu).
Nu werken er 2 van de train o matics weer de derde test ik morgen.
Gr
Hans

Geplaatst: 22 jan 2023, 14:47
door DTS
Nee die was voor Mark 8-)

Geplaatst: 22 jan 2023, 16:02
door Marksintpancras
DTS schreef: 21 jan 2023, 21:31 Als het probleem optreedt op blokovergangen zou ik eens kijken naar de master/slave instellingen en clock quality. Twee gelinkte blokken horen 99,99% synchroon te lopen, dus merkt een trein daar niks van.
Hey Martin, heb alles even gecheckt, maar alles loopt en staat goed. Het gekke is dat het alleen die verdomde ex-NS lok zo vreemd doet. Nu nog even doosje zoeken en dan brief erbij en dan met de pakketbezorgsters mee :D

Geplaatst: 22 jan 2023, 23:39
door DTS
Ja deze storing is al wat jaartjes bekend nu. Maar zowel bij Roco, als Zimo, als VPEB hebben ze er geen vinger op kunnen krijgen. Het leek even aan de firmware van de Zimo te liggen, maar blijkbaar is het probleem weer terug.

Dus vind je het wat om je erop te storten, be my guest!