Uitlijnen wielen

EdwinB

Uitlijnen wielen

Bericht door EdwinB »

Ola all,

Ik heb wat wagons met metalen assen en wielen, enkele daarvan sporen niet fijn. Ik wil de wielen uitlijnen maar hoe doe ik dat het beste?
Met de hand kan ik de wielen wel een stukje op de as naar voren of naar achter trekken maar dat is steeds trial and error en dus tijdrovend.
Iemand een truuk?

gr. Edwin

Marksintpancras
Site Admin

Bericht door Marksintpancras »

Weet niet om welke wielstellen (merk, model) het gaat.
Maar bij sommige rijtuigen ligt het soms soms aan het gewicht wat op wielstel drukt dat ze slecht sporen.

Maar voor controle van de assen en wielen is er NEM310. En dat het afstellen tijdrovend is, is normaal ivm de kleine marges.
Met vriendelijke groet, Mark

c-rails

Bericht door c-rails »

Ik weet, dat er geen kant-en-klare tools voor zijn. Spoor heeft een 'eigen productie'. Te zien op 3-rail en volgens mij beschreven op benelux. (Frotterdam, dacht ik.)
Met vriendelijke groet,
Cor

denobis

Bericht door denobis »

Gewoon een buisje op maat zagen (h0 14,3 mm bv) in de lengte richting een spleetje zagen zodat de hem over de as heen kan schuiven en dan de wielen tegen de uiteinden van het buisje drukken,
En als je dan het buisje verwijderd staan de wielen goed.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

c-rails

Bericht door c-rails »

Zoals Marksintpancras al schreef, de maat is wel merkafhankelijk.

Edit: nog even gezocht en dit gevonden. Dus toch wel kant-en-klare tools. :D
Met vriendelijke groet,
Cor

denobis

Bericht door denobis »

Nee niet merk afhankelijk er zijn nem normen voor.
Maten zijn rail afhankelijk.
En meten is weten gewoon met schuifmaat de maten meten van een wielstel wat wel goed loopt en daar de lengte van het buisje op aanpassen.
goedkope en zeer goed werkende oplossing.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Helaas voor Hans, het is wel degelijk merk afhankelijk. Normen zijn richtlijnen en geen wetten. Fabrikanten wijken daar maar al te graag vanaf als het hun productiekosten ten goede komt.
Als je zomaar de norm aan gaat houden kan het maar zo gebeuren dat een flens tegen het plastic van het draaistel of stroomafnemer aankomt.

Meten is weten, dat is dan wel een goed en wijs advies. Daar heeft Hans zeker gelijk in.
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

denobis

Bericht door denobis »

Daarom schreef ik ook meten is weten.
Het truukje met het buisje werkt uitstekend.
Heb het hier ook gedaan zei het met een gedraaid hulpstukje dat had ik nodig om de flensen 2 tiende mm af te draaien van mijn oude lima gevallen. ( gingen ratelend over mijn roco rails ).

Groeten Hans

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”