reedcontacten

Lambert

reedcontacten

Bericht door Lambert »

kan en wil iemand uitleggen hoe en waar reed contacen geplaatst en aangesloten worden op een wissel

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Hoi Lambert,

Op zich geen probleem, alleen zie ik niet waarom je reedcontacten wilt gebruiken op een wissel?

Wat is je doel ermee?
Welke schaal?
Analoog of digitaal?
Welk merk?

Zo maar een paar puntjes die het voor ons makkelijker zullen maken je te helpen.

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Lambert

Bericht door Lambert »

om een wissel te bedienen , n spoor digitaal witte z21

Marksintpancras
Site Admin

Bericht door Marksintpancras »

De wissels kan je gewoon digitaal bedienen via de Z21 als je Roco switchdecoder aanschaft, artikelnr 10836.

Ik zal deze niet met reedcontacten gaan bedienen, dan moet je ook met magneten onder de trein rijden (zoals vroeger in analoge tijdperk) en dan heb je veel groter kans op storing in je DCC signaal op je sporen.
Met vriendelijke groet, Mark

Lambert

Bericht door Lambert »

het is wel de itte z21 niet de Z21 en beetje prijzig reedcontacten zijn er al vanaf 1 euro

Marksintpancras
Site Admin

Bericht door Marksintpancras »

Lambert schreef: 26 jun 2022, 14:55 het is wel de itte z21 niet de Z21 en beetje prijzig reedcontacten zijn er al vanaf 1 euro
Op de witte z21 kan het ook, via DCC signaal spoor. Het is gewoon een DCC decoder schakelaar.

Zelfs bezetmelding-modules kan je via de R-bus toevoegen. Voor een kleine digitale baan een goede centrale.

Met alleen reedcontacten van 1 euro red jij het niet. Op mijn eerste analoge baan uit 1998 had ik een 3 treinstellen rijden analoog afwisselend, (dus 1 reed, en de 2 stonden te wachten op het station) via ene pendelautomaat. Deze pendelautomaat bediende de wissels en de reedcontacten wagen eigenlijk de bezetmelders. Maar de rijdende trein bediende deze met een magneet onder zich.

Dus een met welke treinen wil je de wissel schakelen, een baanplan??? Kom met iets nuttigs waar we je bij kunnen helpen, dan alleen maar reedcontacten vanaf 1 euro.
Met vriendelijke groet, Mark

Sylvester

Bericht door Sylvester »

Lambert, een wissel omschakelen met alleen een reedcontact gaat niet, een reedcontact kan het benodigde vermogen om de wissel te schakelen niet aan en zal dus stuk gaan. Als je reedcontact vastbrand dan sneuvelt ook je wisselaandrijving. Niet doen.

Groet Sylvester
Onderzoek alles en behoudt het goede. :D

Lambert

Bericht door Lambert »

beste mark,
niet iedereen heeft de mogelijkheid om duurdere apparaten te kopen, en als u van mening bent dat mijn vraag niet juist is om goedkopere middelen te gebruiken lijkt mij een netter antwoord mogelijk.oja mijn baanplan heeft momenteel 8 wissels 2 driewegwissels en 2 elec kruizingen deze zijn opgenomen in de baan. los daarvan ligt een ovaal met twee wissels en alleen deze wil ik bedienen met een reedcontact (zodat kleinzoon mee kan spelen )

Lambert

Bericht door Lambert »

bedankt sylvester aan dat antwoord heb ik iets

Bram

Bericht door Bram »

Lambert,
als het reedcontact niet voldoende stroom voor je wissel kan leveren kun je toch een relais achter het reedcontact zetten? Een relais kost ook niet veel meer dan een euro:
hier zelfs voor 62 eurocent bij AliExpress:

https://nl.aliexpress.com/item/33003900 ... 9803%21sea

Relais zijn er b.v. voor 6V en 12V.
Het reedcontact kun je gewoon op de ingang van het relais zetten. De uitgang schakelt dan de wisselspoel.

(als je in de buurt van Haarlem woont, ik heb veel van die relais voor 12 V liggen en ook voor 5V , je kunt er zo wel eentje krijgen)
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”