diameter bochten

Erik-B
Contacteer:

diameter bochten

Bericht door Erik-B »

Ik had een proefbaantje gemaakt, eigenlijk een eenvoudige cirkel met FLM R2 rails.

Ik heb ook vier sneltreinrijtuigen (L= 131 mm. tussen buffers) besteld en deze zijn nu geleverd.
Ik had al gelezen dat R1 bochten problemen kan geven.
In mijn baanontwerp had ik dus als standaard een straal van 230 mm. genomen voor alle bochten.

Nu zet ik die wagons op dat testbaantje en bemerk dat ik ze zelfs niet kan koppelen. De buffers aan de binnenkant stoten al tegen elkaar en de koppelingen willen niet in elkaar klikken.
Wil ik met dergelijke rijtuigen over mijn baan rijden zijn dan de cirkelbogen met straal 230mm. te klein?

Zou het dus beter zijn dat ik een standaard aanneem van 250 à 260mm. neem en mijn baanplan even aanpas?
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

rthuinte

Bericht door rthuinte »

Ik heb even een rijtuig van mij na gemeten en deze is ruim 160 mm en deze plaats ik ook op een testbaantje waar ik bochten (R2) van fleischmann heb gebruikt, maar ik heb geen enkel probleem. Nu heb ik wel een ovaal en ik koppel de rijtuigen op het rechte stuk, maar dat mag volgens mij geen verschil maken.

Ik moet wel zeggen dat ik de radius nog steeds redelijk klein vind en aangezien ik e ruimte heb, wil ik in mijn uiteindelijke baan wel een grotere radius gebruiken, maar dat is meer een persoonlijke smaak.

Verstuurd vanaf mijn INE-LX1 met Tapatalk

Marksintpancras
Site Admin

Bericht door Marksintpancras »

Bochten in zichtbare deel of in onzichtbare delen van de baan maken voor mij persoonlijk een wereld van verschil.

Een rijtuig van 16 cm in een R2 bocht hangt aardig (met de middelste gedeelte hangt er naast de baan in de bocht), daarom gebruik ik in zichtbare delen van vloeiendere bochten, heb peco flexrails zodat het mooi loopt. In onzichtbare delen gebruik ik minimaal R2 bochten.
Met vriendelijke groet, Mark

rthuinte

Bericht door rthuinte »

Ik ben het met je eens, Mark. Mijn opmerking was puur om aan te geven dat het bij mij geen probleem geeft qua koppelen van rijtuigen. Puur om even de diverse mogelijkheden uit te proberen op een testbaan vond ik het geen probleem. Op mijn 'echte' baan ga ik ruimere bochten toe passen.

Ik was alleen verbaast (wil niet zeggen dat het niet kan) dat in de originele vraag werd aangegeven dat het koppelen van rijtuigen niet mogelijk was aangezien dit bij mijn testbaan geen probleem oplevert.

Marksintpancras
Site Admin

Beste Erik,

Welke wagons (merk / artikelnr)??? en welke koppelingen zitten erop??

In "trek" verkeer kunnen namelijk bij de gestandaardiseerde wagons met koppeling alle wagons door R2. Dat zijn eigenlijk alle wagons. Ik had in mijn oude baan namelijk R1 en R2 bochten en daar reed alle wagons er gewoon goed door. (het was geen gezicht, een 16cm wagon door een R1 bocht).

Echter bij duwverkeer kunnen de nieuwere wagons de buffers tegen elkaar aanlopen in krappen bochten omdat de lok de koppelingen in elkaar duwen en door het kortkoppelingmechanisme. Maar bij gebruik van de 14 of 15 mm koppelingen van DM-Toys kan je dit probleem oplossen.

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

de wagons zijn juist geleverd door DTS.
Merk : Minitrix nr 15015 Eilzug-wagenset.
koppeling = standaard.

In mijn cirkeltje van FLM R2 heb ik geen rechte stukken. Wel degelijk een cirkel en geen ovaal.
Als ik een rijtuig op de baan plaats en dan een tweede en die naar elkaar duw willen ze niet koppelen.
De buffers komen wel tegen elkaar aan de binnenzijde van de bocht.
Om te koppelen moet ik met een pincetje het een en ander opzij duwen.

Vandaar mijn vraag of een straal van 230 mm. voor een bocht niet te klein is, voor bovenstaande rijtuigen.
Ik heb gelukkig nog geen baan, ook nog geen ruimte, dus ik kan nog altijd aanpassen in het ontwerp. De latere definitieve uitvoering is wel met peco flexrail -55
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

rthuinte

Bericht door rthuinte »

Ik denk dat ik het probleem begrijp. Het rijtuig zelf is recht en de koppeling zal daar altijd recht achter zitten (dit is zijn natuurlijke stand). Echter deze koppeling is beweegbaar, juist voor de bochten. Eerste rijtuig gaat door de bocht, terwijl de tweede nog niet op dat punt is aangekomen. Met andere woorden volgens mij moet je, zodra je rijtuigen in een bocht aan elkaar wilt koppelen, altijd de koppelingen naar elkaar toe bewegen, aangezien de koppelingen anders niet tegen over elkaar zitten.

Marksintpancras
Site Admin

Erik,

Dat licht niet aan de wagons of koppeling. Geen enkele wagon die ik heb op mijn baan wel in een bocht ontkoppelen of gekoppeld worden. Al is die bocht een R4 bocht, dan wil dat ook niet.
Dit omdat er dan een hoek in de koppeling zit aan de binnenkant waar dan geen speling in zit. Een koppeling recht op elkaar heeft geen wrijving met de andere koppeling waardoor die ontkoppelt kan worden ( de koppeling is spanningsloos :lol: ).

Roel

Bericht door Roel »

Als jouw baan enkel een cirkel is en daarop plaats je 1 voor 1 de wagons, is het logisch dat je met een pincet of ander hulpmiddel de koppelingen in elkaar moet weven.
Die staan van nature recht.
Afbeelding

Wat ik wel eens probeer in deze situatie want we maken het allemaal wel eens mee, echter faalt dit meer dan dat het bij mij goed gaat: ik plaats koppeling van boven in de ander en probeer dan de wielen op het spoor te krijgen...geduld is een schone zaak :lol:

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Dat het problemen geeft voor koppelen in een bocht kan ik nog begrijpen.
Doch ik zie dat mijn rijtuigen in een bocht van R2 met de buffers tegen elkaar komen. :?:
Dat vond ik nogal krap. Vandaar de vraag naar jullie ondervinding met R2 bochten.

Ik lees dus dat
a) eenmaal gekoppeld op een recht stuk, zelfs wagens van 160 mm. gemakkelijk door een R2 bocht kunnen.
b) Met mijn flexrails en een gekozen bocht, met straal 230mm., zou ik dan later geen hinder ondervinden.
c) Moet ik mijn baanplan niet gaan hertekenen in RailModeller.

En daarmee is door jullie mijn vraag beantwoord.
Grtz Erik

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”