Testbaantje wordt kerstbaantje

GND
Berichten: 171
Lid geworden op: 09 aug 2021, 15:34

Bericht door GND »

Hoi Rico,

Je kunt trots zijn op je moeder.
Ze heeft mooi werk geleverd!
Met vriendelijke groet,
Willem (a.k.a. GND)

Momfer
Berichten: 104
Lid geworden op: 10 sep 2021, 21:36
Locatie: Zwolle

Bericht door Momfer »

Dankjewel Willem!

Groet,
Rico

Momfer
Berichten: 104
Lid geworden op: 10 sep 2021, 21:36
Locatie: Zwolle

Bericht door Momfer »

Zo. de baan is weer van de plank gehaald, de arduino weer geplaatst en aangesloten.

Stap 1: alle bedrijfsspanningen gecontroleerd (7,5V voor verlichting en arduino, 15,5V baanspanning) :D
Stap 2: arduino plaatsen en de nieuwste versie van DCC-EX (5.2.7 production) geupload met de nieuwe EX-Installer (wat een gebruiksgemak!) samen met mijn oude configuratie- en EX-RAIL bestanden. :D
Stap 3: spanning er weer op, testroutine draaien (deze routine schakelt de 2 wissels en de verlichting voor het schaduwstation) :?:

Bommer :shock: één van de wissels schakelt maar half.

De oorzaak blijkt het mosfetbordje te zijn, dat vorig jaar ook problemen gaf. Dus eruit met het bord en een nieuwe erin:

Afbeelding

Op het vervangen bordje was de chip met de optocouplers erg vervormd. Printbaantje was blijkbaar kapot gegaan. Vorig jaar de hele periode goed gedraaid na controle. Rara, hoe kan dat? Iets met temperatuurswisselingen? Wie zal het zeggen.

Stap 4: spanning er weer op, testroutine draaien: bingo :D
Stap 5: de aan elkaar geprutste enkelvoudige dupont stekkertjes vervangen door een blok van 2x6, waardoor de sensors en wissels betrouwbaarder aangesloten kunnen worden. :D
Stap 5: proefrijden. :D

Het werkt weer naar wens, hier en daar nog wat poetsen en dat is het dan. Best leuk resultaat zo.

Voor dit jaar heb ik nog wat wensen voor de baan, of we dat allemaal gaan halen is even de vraag, maar dan schuift het gewoon door.

1: Permanente glazen bescherming aan de voorzijde. Vorig jaar dit gedaan met dun plexiglas, maar dat verschoof steeds. Inmiddels heb ik vanmiddag met de bovenfrees een sleuf gemaakt en zit de bescherming op de plek. Het is nog niet helemaal naar mijn zin, maar voor nu prima:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(kwaliteit van de foto's is niet denderend)

2: Sneeuw vernieuwen/verbeteren. Noch sneeuwpoeder is al in huis;
3: Kerstman met Rendier en de Kerststalgroep een mooi plaatsje geven op de baan;
4: Decoder in de VT98 Railbus ter vervanging van de V200 die op deze baan veel te groot is naar mijn mening;
5: Verlichting in de rijtuigjes maken/verbeteren;
6: Condensator(s) met laadcircuit in de BR81. Deze lok blijft net iets te vaak stilstaan door een kleine onderbreking.

Tot zover maar weer
Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan

Momfer
Berichten: 104
Lid geworden op: 10 sep 2021, 21:36
Locatie: Zwolle

Bericht door Momfer »

Dit was dus de boosdoener. De pootjes waren al verbogen en hebben waarschijnlijk de printbaantjes aan frictie blootgesteld. Dat heeft uiteindelijk geleid tot het mankement.

Afbeelding

Ik had gelukkig nog 2 nieuwe bordjes liggen die ik vorig jaar al had gekocht omdat er toen ook al problemen waren met het bordje.

Groet,
Rico

Momfer
Berichten: 104
Lid geworden op: 10 sep 2021, 21:36
Locatie: Zwolle

Bericht door Momfer »

Nou, de wensenlijst gaat hem niet worden dit jaar en zal een todo-lijstje worden voor komend jaar. Als je evenwichtsorgaan het compleet laat afweten is het lastig fröbelen. Gelukkig gaat het inmiddels ietsiepietsie beter, dus vanmiddag maar eens voorzichtig gestart met de ledinbouw van de ROCO 3-assertjes ():

Voorzichtig proberen de wagonnetjes te openen:

Afbeelding

Ik maak gebruik van een soort plectrums, zoals die bijvoorbeeld bij een tabletreparatieset zitten

Afbeelding

Het chassis zit met nokjes vast, die in de raaminzet vallen, totaal 6 stuks.

Afbeelding

Ook de dakpartij kan los en heeft 4 nokjes op de aangegeven plaatsen.

Afbeelding

Hier zijn alle onderdelen te zien na het loshalen.

Afbeelding

Omdat de ledstrip straks geplakt wordt, is het fijn als de binnenzijde ook vlak is. Het bovenste dak is onbewerkt, de onderste is zo vlak mogelijk gemaakt met het getoonde sleutelvijltje.

Afbeelding

De ledstrip is van de Action en is voor 3 volt. Wil je op de meest eenvoudige manier aansluiten, dan is een 12V variant beter. Ik kies ervoor om de strip met een stroombron aan te sluiten. Dan is deze 3V strip prima, de leds staan allemaal parallel. Er passen precies 3 ledjes in de wagon, nog even op maak knippen en het past,

Afbeelding

Na wat passen en meten de plek voor de gaatjes bepaald. Omdat alle 3 assen bewegen is dat een precies werkje. De draden mogen de meebewegende assen niet blokkeren. Als de juiste plek is bepaald, kan er geboord worden. Eerst in het onderstel....

Afbeelding

...en daarna door het gewicht.

Afbeelding

Dan kunnen de draadjes doorgevoerd worden. Om de voorste en achterste as gaat een op maat gemaakt aderhulsje, waar de draadjes aan gesoldeerd worden. ( :!: eerst solderen, dan om de asjes :!: ) Denk eraan dat de asjes tegengesteld moeten worden geplaatst.

Afbeelding

Als de draadjes aan zijn getrokken en het chassis (zonder dak) zit weer op zijn plaats, is dit het resultaat.

Afbeelding

De ledstrip zal volgens het onderstaande schema (met dank aan YT kanaal @jocksandme en Hans Kamman) worden aangesloten.
Afbeelding
BRON: YT kanaal @jocksandme en Hans Kamman

Later meer....

Deze beschrijving is geschikt voor ROCO Umbauwagen, 3-achsig
Nummers 2250A | 2259S | 24016 | 24017 | 24018 | 24204 | 24410
Laatst gewijzigd door Momfer op 20 dec 2023, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Proficiat. Dat is wat men noemt : Een duidelijke handleiding.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Momfer
Berichten: 104
Lid geworden op: 10 sep 2021, 21:36
Locatie: Zwolle

Bericht door Momfer »

Dankjewel, Erik.
Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan

joopspoort
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 okt 2021, 12:31

Bericht door joopspoort »

Mooi staaltje huisvijt! Geniet ervan.
Fijne dagen en een voorspoedig 2024 gewenst.
Groet, Joop
Groet,
Joop

Momfer
Berichten: 104
Lid geworden op: 10 sep 2021, 21:36
Locatie: Zwolle

Bericht door Momfer »

Dankjewel Joop!

Ik wens jou ook fijne feestdagen en een fantastisch (modelbouw)jaar toe!
Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”