Vervanging antislipbandjes

Bram

Vervanging antislipbandjes

Bericht door Bram »

Bij een stoomlocomotief moeten antislipbandjes vervangen worden.
Het vervangen lijkt een hele klus, en niet eenvoudig. De drijfstangen zullen losgehaald moeten worden. Dat zijn er heel wat.
Mijn vraag is: zijn er professionals die zulke reparaties uitvoeren? Het lijkt me als je ervaren bent vrij snel te doen, maar voor een onervaren iemand een gevaarlijke klus.
Wie heeft tips?
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.

Marksintpancras
Site Admin

Bericht door Marksintpancras »

Beste Bram,

Om welke lok gaat het? Merk / artikelnummer

Meestal heb je aan een "wipje" van de koppelstang genoeg om een de nieuwe slipband BIJ het wiel te plaatsen. En kan je de slipband om het wiel leggen in alle rust terwijl de koppelstang gewoon op zijn plek ligt.
Met vriendelijke groet, Mark

Bram

Bericht door Bram »

Het gaar om eem minitrix 16381

Afbeelding
De bandjes liggeb om de voorste grote wielen. Als het de achterste waren geweest, had ik het wel aangedurfd/ Maar op de voorste los te halen moeten misschien ook de achterste losgehaald worden. Ik heb geen ervaring. Is het allemaal gewoon een kwestie van voorzichtig loswrikken?
met vriendelijke groet,
Bram

Marksintpancras
Site Admin

Beste Bram,

Ervaring krijg je door te doen. :D

Heb jij een locomotievensteun??? zodat je de lok op zijn kop kan zetten zonder te beschadigen.

Daarnaast, wip je de koppelstang, dat zwarte punt onder de as van het wiel op jouw foto even na buiten om de nieuwe slipband bij het wiel te houden.

Daarna de koppelstang weer goed doen.

En dan komt de truc, de slipband plaatsen, dat is altijd even rommelen :lol: , als de de onderkant erop legt en de lok langzaam de wielen laat draaien en dan probeert de slipband erom heen te leggen hoef je niet alles te demonteren. En ja even rommelen en ad Hoc de laatste probleempjes waar je tegen aanloop oplossen.

En als je te bang bent, kan je ook ervaring op doen bij de DTS hobbydagen (wel even geduld hebben ivm COVID beperkingen)

Bram

Bericht door Bram »

Heel erg bedankt Marc,

ik dacht al zo iets. Maar je reactie geeft me denk ik wel genoeg steun in de rug.
Ik dacht wel, hoe moet ik de wielen laten draaien als de locomotief op zijn kop ligt? Maar misschien gaat dat met een locomotiefsteun, die ik niet heb. Is dat zo, of moet je draadjes op de wielen gaan zetten voor stroomtoevoer?

Bedankt in ieder geval voor je hulp!! Be je het met me eens dat ik eerst maar eens een locomotiefsteun moet aanschaffen. Ik doe het tot op heden maar met een 'matrasje' van schuimplastic.

groet, Bram
met vriendelijke groet,
Bram

Marksintpancras
Site Admin

Beste Bram,

De wielen laten draaien is jouw geval makkelijk: kop even 2 testkabels met krokodillenklemmen (altijd handig in onze hobby :lol: ) en zet dan deze op de wielen van de tender, deze zijn niet aangedreven, maar verzorgen wel de stroomopname.

Bram

Bericht door Bram »

Ha ha, typisch een gevalletje van tunnelvisie.
dat ik daar nog niet aan gedacht heb!!
Dank je voor deze slimme tip.
met vriendelijke groet,
Bram

Bram

Bericht door Bram »

Ik vraag het toch maar weer: waar kan ik in vredesnaam vinden welke bandjes ik nodig heb. In de 'Ersatzteilliste' vind ik ze niet en ook op internet kan ik nergens een lijst vinden. Moet ik diameter en breedte gaan opmeten?
De handleiding gaat ik voornamelijk over de decoder, veel aanwijzingen voor het onderhoud zij er niet. Lastig
met vriendelijke groet,
Bram

Bram

Bericht door Bram »

Ik vraag het toch maar weer: waar kan ik in vredesnaam vinden welke bandjes ik nodig heb. In de 'Ersatzteilliste' vind ik ze niet en ook op internet kan ik nergens een lijst vinden. Moet ik diameter en breedte gaan opmeten?
De handleiding gaat ik voornamelijk over de decoder, veel aanwijzingen voor het onderhoud zij er niet. Lastig
met vriendelijke groet,
Bram

GND

Bericht door GND »

Hoi Bram,

Al bij Trix.de gekeken ?

https://www.maerklin.de/service/produkt ... 381&lang=1

item 10, E262722 Haftreifen 10 Stück, €6.--

Is dit wat je zoekt ?

Je leverancier zou dit voor je kunnen bestellen.
Je kunt het ook in Duitsland bestellen via https://www.maerklinshop.de/ersatzteile ... -10-stueck

Succes,

GND (a.k.a. Willem)
Met vriendelijke groet,
Willem (a.k.a. GND)

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”