Pagina 1 van 1

[Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw... 1:160

Geplaatst: 22 aug 2021, 23:42
door Hoontje
Hallo allemaal,

Wat leuk dat je mijn draadje gevonden hebt op dit forum. Laat ik mij eerst even kort voorstellen; Hoontje, 37 en sinds 2012 weer helemaal terug in deze hobby. Daarvoor al op mijn 8ste besmet met het N-spoor virus, na mijn eerste treinset gekregen te hebben. Maar zoals dat met veel dingen gaat, geen geld/tijd/interesse tijdens de puberteit en na de studie was er ook weinig tijd. Wel weer wensen! Nadat ik in 2012 ziek thuis kwam te zitten, kreeg ik de tip om als afleiding van de lichamelijke problemen te zoeken en kwamen de modeltreinen terug in mijn leven.
Begonnen werd aan de wens om een grote modelbaan te bouwen! Het thema, mijn geliefde stamlijntje richting Oosterhout Vijf Eiken, een industrieterrein in Noord-Brabant wat tot 1991 een druk goederenvervoer kende van o.a. witgoed, chemicaliën en auto's.
Begonnen werd in 2013 met een baan en gebouwen van Markenburg.nl. Samen met hen kreeg ik de kans om het stationsgebouw van Gilze-Rijen in 1:160 te bouwen. Inmiddels verkopen zij het in hun vaste assortiment, inclusief alle bijgebouwen!
De bouw van de baan werd, omwille van de ruimte (Ik woonde samen met mijn vrouw op 30m2) op enkele modules begonnen. Gestart met het station en dan zou ik als het ware richting Oosterhout bouwen...

Nadat ik volledig herstelt was, wisselde ik van werk en woning. De vrouw gaf toestemming om groter te gaan en er verrees een heuse beursbaan die tussen 2015 en 2018 verschillende beurzen bezocht heeft. Centraal stonden 2 modules met station Gilze-Rijen en een helix die het onderliggende schaduwstation verbond.

Inmiddels is deze baan in 2018 afgebroken en is in 2019 begonnen met de bouw van een nieuwe, vaste baan. De beursbaan was te beschadigd om nog toonbaar te maken en inmiddels had ik ook meer inzichten en technieken geleerd, die een nieuwe baan rechtvaardigden. Voor beurzen heb ik in 2018 nog wel een ander baantje gebouwd, daar start ik vast nog wel een draadje over t.z.t.

De vaste baan is inmiddels afgelopen juni verhuisd naar weer een nieuwe woning met nog meer ruimte. Hier is ook ruimte voor een uitbreiding naar de andere kant. Ik ben een modelbouwer die graag hele verhalen vertelt op zijn baan; de treinenloop mag realistisch. Wat betekend dat niet alleen Oosterhout, maar ook Tilburg Goederen, kortweg Tilburg GE, er mag komen!

En daar zal dit draadje voornamelijk over gaan.

Tilburg GE was hét regionaal distributiepunt van o.a. van Gend & Loos totdat dit over ging in DHL in de jaren '90. De vele spoorbundels, de enorme loods en de verschillende kleine vervoerders die ook een spooraansluiting hier hadden, zoals bijvoorbeeld Piet van Beurden, maken het een erg leuk thema voor de modelbaan.

Goed, genoeg getypt, enkele plaatjes van de voortgang;

Afbeelding

Tilburg GE was een goederenstation aan de spoorlijn Breda - Tilburg en lag ten westen van station Tilburg. Inmiddels is het gehele terrein gesaneerd en anno 2021 ligt er een mooi stadspark, genaamd 'spoorpark' met talloze verwijzingen naar het verleden. Zo ligt er nog een stuk spoor en staan er links en rechts informatieborden. Ook de oude hekwerken zijn geconserveerd die het terrein (deels) omsloten.

Het hier boven staande sporenplan werd in ANYRAIL 6 omgezet naar een 1:160 plan met het volgende resultaat:

Afbeelding

Links het reeds gebouwde station Gilze-Rijen en midden boven en rechts Tilburg GE. Gekozen spoorprofiel wordt PECO Code 55, aansturing geschiedt doormiddel van DINAMO in combinatie met iTrain.

Afbeelding

Gilze-Rijen is gebouwd op modules van 61 x 122 cm met daarin een schaduwstation. Het bovendeel kan opklappen met behulp van scharnieren. Zo wordt Tilburg GE ook gebouwd, alleen met afwijkende afmetingen, namelijk modules van 70 x 122 cm. Ook dubbel, zodat het onderliggende 'schaduwstation', hoewel dat hier meer een keerlus zal zijn, toegankelijk blijft. Het geheel ligt op MALM kasten van IKEA waar de nodige knutselspullen en treinen in opgeborgen liggen.

Afbeelding

De eerste module van Tilburg GE Is klaar en hier wordt het scharnieren getest. De balk achter de module is op 20 cm. afstand in geopende stand en geen probleem voor de (toekomstige) scenery.

Afbeelding

De eerste sporen zijn een feit. We zien hier de ingang van Tilburg GE. Bovenin de 3 sporen gaan v.a. daar een helling af (2%) richting het schaduwstation. In werkelijkheid begint hier in Tilburg het "hoogspoor" en zouden de sporen omhoog moeten lopen... Dit is een van de concessies die gedaan zijn.
De wissels naar het midden zijn de ingaande wissels richting Tilburg GE.
Als we links kijken, zien we een vereenvoudigde wisselstraat. In werkelijkheid lagen deze wissels en kruising onder het viaduct van de Ringbaan West en bestond deze wisselstraat uit zeer complexe wisselverbindingen met 3 sporen en aan de andere zijde van het viaduct een bundel opstelsporen voor station Tilburg Universiteit. Deze laat ik weg in model, dus vandaar deze vereenvoudigde versie....

Afbeelding

Proeflegging van de eerste sporen op Tilburg GE. Op de eerder getoonde plattegronden zijn dit de omloopsporen voor de douane loods en van Gend & Loos loods. Om het geheel speels te houden, liggen ze scheef op de bak richting de hoek waar de loods moet komen...

Afbeelding

Spoorbundels voor de douaneloods (links) en de 3 sporen die tot diep in de van Gend & Loos loods doorliepen...

Afbeelding

Dezelfde spoorbundel uit een andere hoek. Het onderste spoor is nog niet op lengte, dit ligt voor de Douaneloods die ik momenteel aan het (3d) tekenen ben. Ik weet nog niet of ik mijn gebouwen ga laten laseren, of alles uitprint. De eerste testen met 3D printen zijn veelbelovend. Daarover later meer!

Afbeelding

In de loods stonden de goederenwagons bijna tegen elkaar aan, zodat het laden en lossen vergemakkelijkt werd. Tussen de wagons werden rijplaten gelegd. Ook in model ga ik dat uitvoeren...

Nou tot zover deze eerste voorstelling van mijn bouwwerken. Via dit draadje ga ik jullie op de hoogte houden van mijn vorderingen!

Groetjes,

Hoontje

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw... 1:160

Geplaatst: 23 aug 2021, 08:32
door DTS
He topper! Gaaf dat je oom hier gepost hebt!!!

Ga je die sporen trouwens nog iets verder uit elkaar leggen?

Geplaatst: 23 aug 2021, 09:40
door Hoontje
@Martin, neen, deze 3 sporen blijven zo dicht bij elkaar liggen. Deze komen straks in de loods van van Gend & Loos en zoals ik al schreef, stonden de wagons daar ook bijna schouder-aan-schouder.
Hier is de tussenruimte zelfs nog wat groot te noemen, 2 Minitrix MAKs 6400'den passen naast elkaar op de sporen. Voor nu prima dus.

Groetjes,

Hoontje

Geplaatst: 08 nov 2021, 19:06
door Hoontje
Zo alweer 2 maanden geen nieuws hier... Dat komt omdat ik heel veel moet werken en zeer weinig tijd voor de hobby heb. Zoals we allemaal weten lopen de besmettingen weer op én zijn inmiddels veel van mijn collega's ziek/met verlof, dus wordt het werk alleen maar zwaarder in de zorg... Hobbytijd is er dus niet zoveel...

Ik ben wel heerlijk een dagje naar Eurospoor geweest waar ik in elk geval rails en wissels ingeslagen heb om Tilburg GE verder vorm te geven. Ook zijn er in Polen straatsteentjes bestelt, daarover later meer... Dus soms is er wel even ruimte!

Inmiddels zijn mijn beursbezoeken door mijn werkgever wederom ten zeerste afgeraden (lees: verboden) dus de BN'er uithangen gaat niet meer ;) Of de besmettingen moeten opdrogen...

Nog even 2 plaatjes als zoethouder;

Afbeelding

De baan is volledig op hoogte nu. Het doorverbinden moet even wachten, dat vergt precisie en tijd...

Afbeelding

Een Mock-up van de Douaneloods, laadperron en Goederenloods met kantoor. Zou ik het volledige goederenloodsgebouw neerzetten, dan heb ik meer dan 1.60mtr nodig. Dat is te gortig, dus heb ik de goederenloods en de douaneloods iets verkleind. De douaneloods levert 6 cm in en de goederenloods wordt voor slechts 60cm gerealiseerd. Waarbij ik ga proberen zoveel mogelijk van de karakteristiek te behouden...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Geplaatst: 09 nov 2021, 17:32
door Erik-B
Vermits ik ook klein behuisd ben, qua beschikbare ruimte voor een spoorbaan althans, is het idee van een bovendeel klapbaar te maken wel om mee te nemen naar mijn ontwerp. ;)

Doch stel ik me dan de vraag waar je met de bedrading, de bezetmelders, voeding, centrale blijft. die moeten toch ook ergens een plaats krijgen.
hoe heb jij dat opgelost ?

Geplaatst: 10 nov 2021, 13:39
door Mischa
Hoontje!

Fijn dat je hier er ook weer bij bent! :)
Kan ik jouw bouwsels ook weer volgen!

Groet, Mischa

Geplaatst: 10 nov 2021, 18:09
door Erik-B
nog een vraagje:

als de onderkant je schaduwstation is en je bovenkant is klapbaar, ben ik wel benieuwd hoe je van het schaduwstation naar je bovenkant gaat met je sporen
Van 'vast' naar 'beweegbaar' dus.?

Geplaatst: 15 feb 2022, 16:20
door Hoontje
Sorry heren, de afgelopen maanden vooral bezig geweest met werken in de zorg en andere zaken. En dus niet meer op dit forum geweest;

@Mischa Ja, Martin bleef erover doorgaan, dus ook hier uploaden ;)

@Erik-B
1. De update wat ik met bedrading doe vind je straks hieronder. Die loopt gewoon over de bakken naar beneden, levert geen problemen op, zolang draden over de rug lopen (= scharnierkant van de bak).
2. Het bewegende deel t.a.v. het vaste deel (de boog naar het schaduwstation zit vast op de onderbak, terwijl de bovenbak de ingangsporen heeft, is niet meer dan een moduleovergang. Alleen bij modules haal je de baan uit elkaar, nu klapt een deel weg. Doordat alles pas is, vallen de sporen terug op de juiste plaats en heb je dus enkel een module-overgang.

In de volgende updates zal ik wat foto's ervan posten, als ik zover ben. Nu ligt er nog geen rails namelijk naar beneden...

Groetjes,

Hoontje

Geplaatst: 15 feb 2022, 16:22
door Hoontje
Bouwupdate:

Waar was ik ook alweer bezig? Even ieders geheugen opfrissen;

Afbeelding

In het kader liggen de sporen die in werkelijkheid nu ook op de baan liggen. Deze ben ik druk electrisch aan te sluiten, zodat we kunnen rijden. Daarnaast is de helling voor het schaduwstation aan de beurt om aangelegd te worden. Deze loopt in een flauwe daling van achter, in een boog naar voren en dan weer naar achter. Hellingspercentage is toch nog 2%, maar goed, de meeste treinen kwamen ook door mijn helix, dus ik voorzie nog geen problemen...

Afbeelding

Ook Locs kunnen naast elkaar staan in de van Gend & Loos loods. In werkelijkheid lagen tussen het middelste en rechterspoor nog perrons in de loods van Tilburg. Mogelijk ga ik dat nog aanpassen...

Afbeelding

Middagje zaagwerk, de helling voor de verbinding onder Tilburg Goederen door naar het schaduwstation...

Afbeelding

De helling ingepast in de baan...

Afbeelding

Om de boog zo groot mogelijk te houden (radius >30cm), overlapt hij de onderliggende keerlus van het schaduwstation deels...

Afbeelding

De helling wordt gesteld door middel van draadeinden 8mm. Net als mijn helix. Hier zijn de inslagmoeren te zien waar het draadeind ingezet gaat worden...

Afbeelding

De draadeinden op hun plaats. Ze krijgen bovenop nog een 'dop' van een moer en ring, zodat ze ook de bovenliggende plaat extra ondersteunen...

Afbeelding

Met de vIRM van TRAWOS testen, dit is mijn hoogste treinstel namelijk...

Afbeelding

De onderdoorgang kent genoeg ruimte in elk geval...

Afbeelding

Ook het verdwijnpunt kent genoeg ruimte. Straks wel uitzoeken hoe het met bovenleiding werkt. Deze kan niet aan het 'dak' van de tunnel gemaakt worden, ivm het scharnieren, maar dat is voor later...

Afbeelding

Totaaloverzichtje. Inmiddels hangt het dus vol met draden die ik aan het wegwerken ben...

Afbeelding

Bovenop is nu de helling mooi te zien. Ook de sporen van Tilburg Goederen, althans 1/3e ervan. Doel is om dit eerst werkend te krijgen en eventueel al aangekleed. Zo kan ik sparen voor de uitbreidingen...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen voor de scenery ook een en ander aan het uitzoeken. Er lagen 6 kantige stenen, soort kinderkoppen op Tilburg GE. Bij HUWA.pl vond ik een soort van steentjes die daarop leken. Net als de bekendere Juweela stenen, krijg je deze dus los in een zakje en kun je zelf stratenmaker gaan spelen. Iets wat ik hier probeer om te kijken of het te doen is. De Commer staat erbij voor schaal. Met een pincet en engelengeduld is het best te doen... (ugh)

Goed, dat was het weer voor nu,

Tot zover,

Groetjes

Hoontje

Geplaatst: 15 feb 2022, 16:23
door Hoontje
Bouwupdate:

Afgelopen dagen weer wat kunnen doen. De electra voor de eeste blokken is nu aangesloten op 1 module. Ook heb ik een inventarisatie gedaan van de nog benodigde electronica, zoals blokkaarten en OC32's... Dat wordt nog even sparen... De sporen die er nu liggen, kunnen in elk geval aangesloten worden.
Om goed te kunnen rangeren zijn er veel blokken nodig, ook korte stukken tussen de verschillende wisselcombinaties worden als blok gedetecteerd. Zo kan straks hier een loc rangeren en opstellen, zonder dat elders geen treinen kunnen rijden omdat een gehele wisselstraat wordt afgesloten. Althans, da's de theorie. Straks met proefrijden eens zien of het ook echt zo werkt! Maar zover is het nog niet...

Afbeelding

De printplaten die dit gedeelte van de baan aan gaan sturen, we zien van links naar rechts 1x een OC32 + DS32, 2x een TM44 blokkaart en weer een OC32 + DS32.
De OC's gaan de wissels aansturen en alle scenery op dit gedeelte. Nu is dat op deze module minimaal, aangezien er vooralsnog maar 1 gebouw opkomt. Maar er komen ook lantaarnpalen, het MCC Carsystem etc. dus ze raken wel snel vol...

Afbeelding

Alle bedrading gaat door boekbinders...

Afbeelding

Om een goede detectie te krijgen én omdat het een rangeergedeelte is, dus lage snelheden en korte locjes, is veel stroom nodig. De detectiepunten zijn 1 draad, maar elke bezetmelder krijgt een gehele aansluiting met (even vloeken) een + en -. De + draden worden verzameld in lasklemmen en een dikkere draad gaat naar de daadwerkelijke aansluiting op de blokkaart...

Afbeelding

Draadjes... Ik gebruik een vaste codering, dat helpt storingen vinden...

Afbeelding

Na het aansluiten van de bedrading, is het tijd om de rails te schilderen. Ik gebruik HUMBROL 113, verdund met thinner en een vleugje matzwart (nummer weet ik even niet sorry) als basislaag. Straks als ballast en alles er ligt, ga ik aan de hand van youtube filmpjes nog proberen te kleuren met poeders en verfjes...

Afbeelding

Van dichtbij is geschilderde rails wel echt beter dan de glimmende, onbeschilderde PECO rails...

Afbeelding

Ook alvast begonnen met de fundering voor de losstraat. Deze losstraat wordt opgebouwd uit laminaat ondervloer 3mm plaat en daarna volgelegd met HUWA steentjes... Ik ben de komende maanden wel zoet. Het is gekgenoeg heerlijk mindfull om te doen. Althans de proefstukjes...

Afbeelding

Nu alle draadjes aangesloten zijn, en de rails geschilderd, is het nodig om de rails alvast te ballasten. Het risico is, als ik iets verkeerd aangesloten heb, dat ik dat later moet herstellen. Echter, omdat de rails in heel veel bogen ligt, moet hij goed vastliggen, voordat ik hem doorhaal op de blok- en bezetmeldscheidingen. Idealiter zou ik eerst testen en dan ballasten, echter steeds railsstukken vervangen omdat ze losschieten is ook weer zo vervelend...

Afbeelding

Tussen de 3 opstelsporen waar je nog kurk ziet, komt wat groen en vervuiling. Ook een beetje afval, verdwaald olievat enzo...

Nu eerst wachten tot alles droog is...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Geplaatst: 27 feb 2022, 18:39
door Hoontje
Bouwupdate:

Vandaag weer even wat tijd gehad. De middelste van de drie Tilburg Goederen modules ben ik aan het ballasten geweest. Twee wissels moeten nog aangesloten worden, dus die blijven nog even volledig vrij van ballast.
Gisteren bij Hans geweest en een handig setje pipetten en spuiten van Minitec gekocht. Voor €5,95 een groot plezier!
Met de pipet vloeit de lijm prima uit, zonder kraters en gedoe.

Als een en ander droog is, ga ik tussen de sporen de boel al wat aankleden en met de losstaat beginnen.
Ook moeten er nog stootjukken getekend (of gekocht) worden en dan begint het hopelijk al meer op een modelbaan te lijken!

Goed, foto's;

Afbeelding

De boel in de ballast. Ik gebruik een mix van Woodland Scenics B70, B71 en B72. Alle drie een net andere tint bruin. Zeker op dit emplacement lagen oude sporen en vieze oude balast. Dus mooi grijs, nieuw komt er niet te liggen...
Linksonder zie je het genoemde setje met spuiten en pipetjes liggen trouwens.

Afbeelding

De boel ingelijmd met de oude vertrouwde houtlijm/water/druppel Dreft methode. Nu lang wachten tot het goed droog is...

Afbeelding

Detailopname. Je ziet de verschillende kleurtinten bruin. Wat niet goed te zien is, is het hoogteverschil in het ballastbed tussen de sporen. Dat ga ik nog accentueren met een drybrush, poeders en groen...

Dinsdag begin ik bij mijn nieuwe baan, dus helaas zijn de doelen (rijdende treinen en alles electrisch aangesloten) niet gehaald. Maar het is hobby. Rustig en gestaan kom ik er ook...

Tot zover,

Groetjes

Hoontje

Geplaatst: 27 feb 2022, 19:29
door evexel
Gaat er mooi uitzien hoor. Ben ook onder de indruk hoe je alles met de eenvoud voorelkaar krijgt Top hoor.

Groeten,
Edwin

Geplaatst: 02 mar 2022, 00:22
door Hoontje
Dank je. Zeker scenery bouwen is geen "hogere wiskunde". Goed materiaal en voorstellingsvermogen zijn het halve werk. Gewoon proberen, proberen, proberen...

Groetjes

Hoontje

Geplaatst: 13 mar 2022, 11:41
door Hoontje
Bouwupdate:

Afgelopen dagen af en toe tijd voor de hobby. Mijn nieuwe werk vergt veel energie, maar het is erg leuk! Ook fijn dat ik het 'niet mee naar huis kan nemen' en dus blijft er wat tijd over. Dus lekker aan de knutsel!
De baan staat intussen geheel in iTrain en het bedraden is klaar. Alleen de wissels moeten nog van servo's voorzien worden. Dat gebeurd binnenkort...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De eerste scenery op de baan is een feit. Voor mijn verjaardag eerder deze maand kreeg ik van mijn ega het weeghuisje en weegbrug van Markenburg.nl .

Op Tilburg Goederen stonden verschillende weeghuisjes en bruggen. Deze aan het begin van de 3 opstelsporen die tussen de 2 loswegen ingeklemd lagen.

Afbeelding

Ook dit huisje heeft weer de kenmerkende "Markenburg-kijk-maar-binnen-door-de-grote-raampartijen", en dus kom er een interieur en verlichting in.
De binnenkant houd ik ditmaal eenvoudig. Het kartonnen skelet werd wit gemaakt met simpele Acrylverf...

Afbeelding

Het interieur komt volledig uit de rommeldoos; een apparaat/bedienkast en een werkbank van DM-Toys/Modellbahn Union en 2 NOCH figuurtjes.
De bedienkast heb ik met POSCAstiften wat kleur gegeven op de verschillende knoppen.
De vloer is de gebruikelijke 'visitekaartjeskartonnen vloer' die ik op maat snij...

Afbeelding

Een SMD-Ledje 'Sunny/Golden White" werd met behulp van Micro Kristal Klear vastgezet...

Afbeelding

Het geheel wordt aangekleed. De hoofdrangeerder staat aandachtig naar buiten te kijken...

Afbeelding

Omdat het skelet door de Acrylverf iets verweekt en vervormd, even wat gewicht om alles goed aansluitend vast te krijgen. Het dak is nu lichtdicht...

Afbeelding

Voor later heb ik enkele graspollen gemaakt om de baan aan te kunnen gaan kleden. Hoe ik dit gedaan heb, zie je in deze
Hoontje's How To's:
Filmpje: Hoontje's How To's - zelf eenvoudig Graspollen maken!

Afbeelding

Daarnaast is er asfalt tussen de 3 opstelsporen gestort en de achterzijde van de modulebak bruin geverfd. Dit alles ter voorbereiding van de verdere aankleding van dit deel. Ik doe dat eerst, alvorens alle sporen etc. te leggen. Nu kan ik er allemaal probleemloos bij namelijk...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Geplaatst: 24 apr 2022, 16:17
door Hoontje
Bouwupdate:

Het heeft weer even geduurd, maar er is weer eens wat aan de baan gebeurd! Rondom het station Gilze-Rijen zelf liggen de werkzaamheden al geruime tijd stil. De gebouwen zijn geplaatst, verlichting zit erin en alles, maar de sporen waren nog niet voorzien van ballast en ook kleine scenery tussen de sporen ontbrak. Dus daar ben ik mee gestart...

Afbeelding

Even een opfrissertje; het kale stationsgebied, links het hoofdgebouw, rechts de goederenloods (met werkende! schuifdeuren) en in het midden de retirade. Alles van Markenburg...

Afbeelding

Tussen het goederenperron en spoor 2 de ballast gestort. Hij ligt hier nog niet mooi, met een kwastje veeg ik alles netjes, zodat het niet 'tegen het perron op gekropen' eruit ziet...

Afbeelding

Het perronrandje is de hoogte waarop de ballast moet komen te liggen. De bakstenen komen dan boven de ballast uit...

Afbeelding

Met een kwastje de boel netjes 'aangeveegd'...

Afbeelding

Zelfgemaakte graspolletjes tussen en rond het spoor. Spoor 2 werd in de jaren '80 van de vorige eeuw al weinig gebruikt, dus een beetje groen hier en daar is niet verkeerd...

Afbeelding

Tussen de sporen staan enkele borden en een telefoonkast...

Afbeelding

Een wagon van weg-en-werken staat op het kopspoortje achterom de goederenloods...

Afbeelding

Afbeelding

Enkele goederenwagonnen op spoor 2 geven een indruk van de te verwachten scenes op dit spoor...

Afbeelding

Tussen de sporen heb ik heel fijn zand gestrooid, daardoor kreeg je net een wat mooiere 'scheiding' tussen spoor 2 en 3 en wordt alles niet zo saai bruin/rood tussen de sporen...

Al bij al weer lekker gewerkt vind ik zelf! Ondertussen is Vera nog altijd druk bezig met het bouwen aan onze baby, maar die kan zich elk moment melden nu, dus de volgende update zal even op zich wachten vrees ik...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Geplaatst: 29 apr 2022, 17:57
door DTS
Lekker gewerkt pik

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk

Geplaatst: 21 mei 2022, 17:36
door Hoontje
@DTS Thanks! We bouwen nu weer wat verder aan de technische kant van de modelbaan (Saaaaaaai :lol: )

Bouwupdate:

Met de kleine meid in huis toch nog wat hobbytijd gevonden. Naast het ballasten van sporen in het stationsgebied, heb ik nu ook de modules van Gilze-Rijen 3.0. en Tilburg Goederen aan elkaar verbonden. Althans, ze zijn uitgelijnd en goed op hoogte gebracht.
Het valt nog niet mee om te meten en te zagen tussen alle voedings- en rustmomenten, maar het is gelukt _o_

Nu kunnen hier de laatste sporen gelegd worden, zodat er in de bovenbaan gereden kan worden.

Afbeelding

De oude situatie; rechts in de hoek zie je dat 1 module van Gilze-Rijen nog een stootbord mist en niet uitgelijnd is met de modules van Tilburg Goederen...

Afbeelding

Nieuwe situatie; de module van Gilze-Rijen heeft ook een stootbord én is uitgelijnd met de andere modules...

Afbeelding

De plaats waar de sporen de modules kruisen is waterpas en afgemeten. Vooraan sluit het niet 100%, maar daar komt scenery, dus dat is niet erg...

Afbeelding

De andere zijde van Tilburg Goederen is 1 grote bouwput en rommel. Dat ga ik vandaag ook nog opruimen!

Nu deze klus klaar is, ga ik me weer richten op het leggen van rails en dit aansluiten. Bij DTS heb ik een nieuwe TM44 gekocht, zodat de hoofdbaan tussen de modules aangesloten kan worden. En dan kan ik pendelen! Want de keerlussen aan beide zijden, zijn nog niet gemaakt...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Geplaatst: 28 mei 2022, 00:14
door Hoontje
Bouwupdate:

De boog tussen Gilze-Rijen 3.0. en Tilburg Goederen is gelegd. In werkelijkheid liggen hier nog een natuurgebied en 2 treinstations tussen, maar het is modelbouw en ik heb geen onbeperkte ruimte. Tilburg West (in mijn tijdperk; heden ten dagen Tilburg Universiteit) komt er helaas niet op, evenals de opstelsporen tussen dit station en Tilburg Goederen. Die worden wel gemist, want ik kannu geen treinen 'afhandelen' en op- en samenstellen op deze bundel. Dat gebeurd dus op de hoofdlijn of binnen Tilburg Goederen zelf. Daar heb ik wel alle opstelsporen, dus zou ik tot een of meerdere leuke goederentreinsamenstellingen moeten kunnen komen.

De beider bogen worden een dezer dagen nog voorzien van bedrading en ballast, waarna de moduleovergangen doorgeslepen worden en het testrijden kan beginnen! Omdat de bogen kwetsbaar zijn, worden ze eerst geballast. Met de hand testrijden (trafo) werkte goed. Dus ik neem de gok...

Afbeelding

Geen sporen te zien...

Afbeelding

De beider sporen in een boog tussen de modules. Helaas is er te weinig ruimte om de bogen naast elkaar te leggen en 'uit te laten lopen' zodat het eilandperron niet in het gedrang komt. Door dit hier zo te doen, houdt ik rechts van Gilze-Rijen nog 2,5 meter over voor een heling naar het schaduwstation en hopelijk Oosterhout Vijf Eiken, het raccordement waar deze hobby allemaal om begonnen is!

Afbeelding

Het eilandperron is nu compleet en kan verder aangekleed worden. Met behulp van de 3D printer maak ik vertrekseinen welke met de OC32 worden aangestuurd. Maar die komen er pas veel later op te staan, want die zijn erg kwetsbaar!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Geplaatst: 12 jun 2022, 19:13
door Hoontje
Fotobom:

Vandaag weer oefenen met de nieuwe camera. Hier in elk geval de foto's. Bewegend beeld is er ook, maar dat moet ik nog verwerken...

Gewoon even wat random foto's rond station Gilze-Rijen 1:160 waarbij ik vooral speel met de 'manuele focus' en dieptewerking, motion-blur en scherpte...

Alles uit de losse pols, nog geen statief. Dat komt er nog wel natuurlijk!

Afbeelding

Afbeelding

Verschillende scherptes en dieptes op het perron...

Afbeelding

Afbeelding

Verschillende zaken in de achtergrond scherp, voorgrond 'vaag'. Leuke effecten zo!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Steeds verspringende scherpte, ene keer op het gebouw, dan weer op de electrakasten of het dwergsein...

Afbeelding

Ok, wat is het gebouw gehavend in al die jaren inmiddels :roll:

Afbeelding

Breedbeeld met scherpstellen op het wachtende NOCHje...

Afbeelding

Een langskomende trein is ook scherp, met iets bewegingsblur, terwijl we focussen op het NOCHje van net...

Afbeelding

Afbeelding

Wisselend focuspunt/scherpte-diepte bij langsrijdende kolentrein...

Het is nog veel uitzoekwerk, maar ik ben al heel blij dat ik eindelijk redelijk fatsoenlijke plaatjes uit m'n camera weet te krijgen. Enkele dagen geleden waren het vooral heel vage foto's met verkeerde instellingen...
Zo leer ik elke dag weer een stapje bij!

Op naar de video's!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Geplaatst: 23 jun 2022, 18:38
door DTS
Erg mooi die foto's, lekker bezig zo

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk

Geplaatst: 25 jun 2022, 16:30
door Marksintpancras
:D Lekker bezig Alwin.

:o Rode locomotieven vind ik persoonlijk mooier voor jouw lens dan die vage geel grijze snuiters :lol: :lol: :lol: :lol:

Geplaatst: 15 jul 2022, 06:02
door Hoontje
Mini update:

Afgelopen weken zeer weinig aan de baan kunnen doen door een ongunstig werkrooster. (veel nachtdiensten) En een te warme zolder! Daarnaast ging alle vrije tijd in Hoontje.nl zitten.

Wel kans gezien om een stootblok te tekenen en te printen voor de kopsporen van Tilburg Goederen. Het model is gemakkelijk schaalbaar, dus mocht er interesse zijn, dan hoor ik het wel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het juk is vast te klikken op de rails. Dan zit het gelijk stevig vast. Ik ben er erg blij mee. Eerst wilde ik er gewoon kopen, omdat tekenen veel tijd kost, maar goed, eenmaal bezig, was het ook weer zo gemaakt. Naast deze stootjukjen, ook nog wat vrijbalken gemaakt voor tussen de wissels.

Binnenkort alles eens aanzwengelen en kijken of er treinen willen rijden van Tilburg Goederen naar Gilze-rijen en vice versa!

Tot zover,

Groetjes

Hoontje

Geplaatst: 15 jul 2022, 06:03
door Hoontje
Marksintpancras schreef: 25 jun 2022, 16:30 :D Lekker bezig Alwin.

:o Rode locomotieven vind ik persoonlijk mooier voor jouw lens dan die vage geel grijze snuiters :lol: :lol: :lol: :lol:
Dankjewel. In de achtergrond staat een rode loc :lol:

Geplaatst: 18 jul 2022, 01:40
door Hoontje
Bouwupdate:

's Middags was het wat te warm, maar in de namiddag en avond even lekker archieffoto's van de aanleg van een van de losstraten te Tilburg GE kunnen kijken...

Afbeelding

De losstraat tussen de loodssporen en de 3 opstelsporen wordt aangelegd. Het weeghuisje staat nog in de woeste grond en kan wel een mooie bestrating gebruiken...

Afbeelding

Afbeelding

Met behulp van een SIK met platte wagen vol stenen en een vrachtwagen van de lokale stratenmaker, werkt een ploeg zich behoorlijk in het zweet...

Afbeelding

In de jaren '50 was alles nog gewoon handwerk! De zware stoepranden werden op hun plek gelegd door een krachtpatser. Ondertussen kijken verschillende werklieden toe. Ze puffen en steunen. Er moet nog zo'n 3km (in schaal, maar dat vertellen we ze niet) bestraat worden!

Anno 2022;

Afbeelding

De steentjes en stoepranden komen van HUGWA.pl...

Afbeelding

Eerst leg ik tapijttape neer, dat is dubbelzijdig en lekker sterk. Daarna met een pincet steentje voor steentje neerleggen. Zachtjes aandrukken en door...

Afbeelding

Detailopname van het straatwerk. De randen moet ik steentjes op maat gaan snijden. Dat gaat verrassend goed met een scherp scalpel. Het is wel echt steen, het breekt snel als je er met een mes kracht op zet...

Afbeelding

Verder zijn de beide bogen richting Gilze-Rijen 3.0. geballast. Als dit droog is, kan ik er draden aan solderen en de boel doorslijpen op de moduleovergang...

Afbeelding

Dan, beloofde foto's van het stootjuk wat veelvuldig was te vinden op Tilburg GE. Hier bewaakt het, het einde van het noordelijke kopspoortje naast de losweg. Alle scenery moet er nog omheen. Ook moet de rails nog geschilderd worden hier. Dus klik ik na het maken van de foto het stootjukje weer los...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met het Sikje, wat hier jaren geleden ook al hielp bij de aanleg van de losstraat :lol:

Mocht er interesse zijn in dit juk, dan laat het even weten. Er zijn al heel veel aanbieders van mooie stootjukken in onze schaal, maar goed, wil je deze, dan kan dat wel geregeld worden :D

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Geplaatst: 13 okt 2022, 08:53
door Hoontje
Bouwupdate:

Vandaag lekker kunnen knutselen. Althans, met autootjes mogen spelen. Voor Hoontje.nl heb ik nieuwe decals laten ontwikkelen en deze moeten natuurlijk getest worden! Dus de printer aangeslingerd en voertuigen voor mijn modelbaan uitgeprint, een DAF A414 bakwagen en een Commer Walk-thru. Deze laatste met open deuren.
De decals zijn erg strak geworden! Het ATO-logo is goed te lezen op de deuren! En de teksten zijn loepzuiver. Ik ben er erg blij mee!

Ook zijn de langverwachte en eigenlijk al opgegeven, straatsteentjes binnengekomen. Met excuses van de fabrikant, hij was het door een verhuizing helemaal vergeten. Als bedankje heeft hij er nog andere steentjes bijgedaan, eens kijken wat ik daarmee ga doen. Nu kan ik in elk geval wel de losweg helemaal afleggen... Ik weet wat ik aan het doen ben deze winter...

Goed, enkele foto's van de voertuigen;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo, nu eens de rommel opruimen die ontstaan is op de werkplek!

Fijne zondag allen!

Groetjes,

Hoontje

Geplaatst: 27 nov 2022, 22:41
door Hoontje
Bouwupdate:

Ok dan, vanmiddag stappen gemaakt en steentjes gelegd. Tot het weeghuisje was al gelegd. Veel van geleerd en vooral ook gezien dat het nog niet mooi genoeg was. Dus heb ik een groot deel herlegd.
Het zijn echt keramieke steentjes, dus vormvast en het legt lekker door. Maar goed, door de vorm van de losstraat en glooiende sporen, kreeg ik er toch een soort "scheur" in m'n straatwerk. Dat wordt opgelost met op maat gebroken stenen. Dat heb ik op sommige plekken langs de randen al gedaan. Later volgt vervuiling en groen.

Goed, foto's;

Afbeelding

Afbeelding

Toen ik vanmiddag begon met steentjes leggen, was ik tot hier gebleven...

Afbeelding

Een deel is weer herlegd omdat de ruimtes tussen de stenen wel heel grof werden...

Afbeelding

De stoeprand aan de voorkant lukt steeds beter. Tussen de ballast en de losstraat heb ik wat ruimte gemaakt. Met andere woorden, het schuim van de losweg wat weggesneden. Daar vallen de stoepranden nu in. En zitten direct op de juiste hoogte.

Afbeelding

Het resultaat tot vanavond...

Al bij al is nu ongeveer een kwart van deze losstraat gelegd... Ik ben dus nog wel even zoet!

Tot zover,

Groetjes

Hoontje

Geplaatst: 27 dec 2022, 00:06
door Hoontje
Fijne feestdagen iedereen!!!

Hier eindelijk tijd om weer wat te hobby'en.Ik heb eindelijk weer eens een Hoontje's How To af kunnen maken.

[youtube]YEAaUEDdn_Q[/youtube]

Deze hobby heeft zoveel leuke facetten!

Ondertussen zijn er nog wat rijen steentjes op de losstraat bijgelegd én zijn er weer wat draadjes getrokken onder de baan... Allemaal nog niet foto waardig, dat komt nog wel...

Ondertussen ben ik met Hoontje.nl bezig om een demo uit te werken, die zal te zien zijn op de beurs in Rijswijk in januari 2023. Wat precies ga ik nog niet vertellen. Het is géén 3D printer in actie, daarvoor is het apparaat me te kostbaar om te verplaatsen. Daarnaast zijn er anderen die dat al laten zien. Wat het wel is? We zien elkaar op de beurs! :mrgreen:

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje