DSN-VC288 aansluiting

Voor alle digitale vragen en problemen
hvdkooij
Contacteer:

DSN-VC288 aansluiting

Bericht door hvdkooij »

Hoi,

Ik zit even te stoeien met een DSN-VC288 V/A meter. De beschrijving is gebaseerd op een extra shunt. Dus dat even terug vertaald naar mijn toepassing met een 15V voeding.

Ik gebruik een 5.1 plug en contra plug om tussen voeding en gebruiker (YD-7001) te plaatsen.

Dan kom ik op de volgende aansluiting:
- Kleine rode en gele draad samen met een losse 1.5 mm2 draad aansluiten op de plus zijde van de ontvangende plug (waar dus de voeding op zit).
- De losse 1.5mm2 draad gaat naar de plus zijde van de zendende plug (waar dus de YD-7001 op zit)
- De dikke zwarte draad van de unit gaat naar de min zijde van de ontvangende plug (voeding)
- De dikke roder draad gaat naar de min zijde van de zendende plug (YD-7001)

De spanning wordt dan correct weer gegeven. Maar het stroom gebruik blijft op 0.00 A staan. De YD-7001 werkt gewoon.
Dit blijft ook zo als ik een wissel motor om zet.

Nu wil ik op zich wel geloven dat de YD-7001 erg weinig stroom nodig heeft. Maar dat het zo weinig is dat wil er niet in.

Heb ik dan de datasheet verkeerd gelezen? Of is de unit gewoon niet correct? (Lees: Ampere meter defect) Of is het gebruik inderdaad zo laag dat ik geen 10 mA trek op 15V?
Het matched ook het schema op https://www.bbiri-centre.com/product-pa ... lt-ammeter
Fleischman z21 en YD7001 en DCC-EX centrales.
Mobiele baan 2x 100x50 cm met YD7001, DR4018, DR4088 en DCCNext.
https://hugo.vanderkooij.org/modelspoor/

denobis

Bericht door denobis »

Ik denk toch dat je een aansluiting fout gemaakt hebt.
Kijk goed naar het schema.
Ik heb de zelfde unit in mijn test bank ingebouwd en het werkt perfect.
Bijlagen
20240303_113540kl.jpg
20240303_113540kl.jpg (228.67 KiB) 98 keer bekeken
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

hvdkooij
Contacteer:

Bericht door hvdkooij »

Helaas zie ik geen schema in je afbeelding. Dus daar wordt ik niet wijzer van.

denobis

Bericht door denobis »

Staat op de site in je eigen draadje.
Bijlagen
tCad1.png
tCad1.png (59.95 KiB) 70 keer bekeken
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

hvdkooij
Contacteer:

Bericht door hvdkooij »

Die heb ik wel tig keer nagezien. En zo zit de bedrading zoals ik ook beschreven heb.
Dus dit is geen constructieve bijdrage. Want ik hoor je nergens zeggen dat de beschrijving niet matched met het schema.

De Ampere meter zit in de afgaande lijn met rood aan de belasting en zwart aan de belasting.

Ik heb er 6 gekocht (2 setjes van 3) en nummer 2 heeft al direct 0.11A á 0.12A op de meter staan terwijl de belasting nog niet is aangesloten.
Met een belasting (Z21 zonder verder iets er aan) er op gaat die naar 0.22A á 0.23A wat aangeeft dat ik ongeveer 0.1A had mogen verwachten.

Er zitten stelschroefjes op en blijkbaar moet je ze zelf nog fiks afregelen.
Alleen hier verschilt de documentatie van de werkelijkheid. Want de print layout is inmiddels gewijzxigd blijkbaar. En uiteindelijk moet je gokken dat de stelschroef zonder label dan maaaar de stroom moet zijn want er staat een dikke V bij de andere.

Helaas was het afregelen van de eerste niet mogelijk. Want blijkbaar kan je dan nog verder onder nul komen. En dat is dodelijk voor de unit.

En de gebruikte draden zijn een crime. Het is bijna onmogelijk om de draad netjes te strippen.

Waarmee ik dus niet meer zo enthousiast ben om dit spul mee te nemen in mijn bouwplannen.

denobis

Bericht door denobis »

Als de bedrading werkelijk zit zoals het schema aangeeft dan moet het normaliter werken.
Ik heb meerdere van deze units gebruikt ben er nog niet 1 tegen gekomen die niet goed afgeregeld stond.
Als je een multimeter met een 10 amp stand bezit zet die dan eens over die rode en zwarte draad van de belasting heen en kijk dan of jee de waarde kan meten.
Misschien is het volgende plaatje wat duidelijker voor je.
Bijlagen
tCad2.png
tCad2.png (42.15 KiB) 48 keer bekeken

Groeten Hans

Plaats reactie

Terug naar “Digitale modelspoor”