kurk of kurk?

Deel hier je ombouwverslagen, handige linkjes en blogs! Tip: Heb je veel te delen, vraag dan je eigen topic aan!
hvdkooij
Contacteer:

kurk of kurk?

Bericht door hvdkooij »

Ok,

De vraag klinkt wat maf maar met het bouwen ben ik met 2 mm kurk begonnen van een rest rol van 50cm breed en dat was best aardig spul. Maar daar ben ik doorheen en ik ben nu bezig met een rol van 1m breed die ik bij kurk24 kocht. ....

Maar kurk en kurk zijn dus echt wel verschillende dingen. Want die rol van kurk24 is kwalitatief echt wel teleurstellend. Voor de club gebruiken we 5mm kurk (van dezelfde leverancier) voor HO en dat gaat redelijk. Maar deze 2mm rol is niet fijn. Even los van het fenomeen dat ze de rol met tape plakken waardoor je dus gelijk een hoop kurk verknalt want dat scheurt.

Wat dat betreft wil het wel de moeite wezen om daar dus even goed kwaliteits onderzoek op te doen.

Voor het deel in het schaduw station is demping het belangrijkste. En met bisontix tussen kurk en tafel en vervolgens boekbinderslijm tussen rails en kurk lukt dat wel goed. De tafel werkt niet als klankkast. (Wat er er aan herinnert dat ik echt eens mijn bouw verslag moet bijwerken.)

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met meerdere leveranciers en daar verschil tussen opgemerkt hebben?
Fleischman z21 en YD7001 en DCC-EX centrales.
Mobiele baan 2x 100x50 cm met YD7001, DR4018, DR4088 en DCCNext.
https://hugo.vanderkooij.org/modelspoor/

c-rails

Bericht door c-rails »

Op een testbaantje heb ik ook 2 mm kurk gehad van dezelfde leverancier. De tape heb ik er niet afgetrokken, maar gewoon mee gelijmd. Maar de demping vond ik niet voldoende, dus voor mijn baan gaat er 4 of 5 mm komen.

Wat mijn verbaasd is dat je werkt met boekbinderslijm. Deze zuigt voor een deel in de kurk, waardoor je demping afneemt. Dan is 2 mm wel dun.

Wat je vraag betreft omtrent leveranciers, ik denk niet, dat het veel verschil uitmaakt. Er zijn niet zoveel toeleverende fabrieken. Eerder zal er een verschil zijn in land van herkomst en dat kun je een leverancier vragen.
Met vriendelijke groet,
Cor

Henk

Bericht door Henk »

Ik heb ook gebruik gemaakt van kurk van diezelfde leverancier, echter de 4mm variant en die met contactlijm aangebracht. Werkt naar tevredenheid.

Nu had ik een restje over en dacht die te gebruiken voor het laatste stukje van de modelbaan. Dat viel tegen, het binnenste deel van de rol heeft langdurig opgerold gestaan en bleef maar opkrullen ondanks diverse trucjes toegepast te hebben. Uiteindelijk een nieuwe rol besteld en dat ging weer goed.

Zowel te dun als te oud (of te compact opgerold) zou ik zelf niet gebruiken.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 | iTrain 5.1 icm Mac

c-rails

Bericht door c-rails »

Henk schreef: 16 aug 2025, 21:37 Nu had ik een restje over en dacht die te gebruiken voor het laatste stukje van de modelbaan.
Ook geprobeerd het vochtig te maken, uit te uitrollen en onder een plaat met karton eronder? Mijn ervaring is dat het dan wel wil.
Met vriendelijke groet,
Cor

bellejt

Bericht door bellejt »

hier gans het schaduwstation en spiralen op 4 mm degelijke kurk gekleeft met speciale spuitlijm en je hoort nauwelijks de treinen rijden.De zichtbare delen in merkur/noch spoorbedding.Wel wat duurder maar stukken makkelijker dan alles in te strooien

Henk

Bericht door Henk »

c-rails schreef: 18 aug 2025, 13:45 Ook geprobeerd het vochtig te maken, uit te uitrollen en onder een plaat met karton eronder? Mijn ervaring is dat het dan wel wil.
Ja, geprobeerd en het leek zich eerst ook goed te houden - na een week toch bollingen, liet het door de kracht los en dat kon ik op deze plekken absoluut niet hebben. Nu was dit restantje van de rol ook al een jaar of 6 oud. Vervolgens radicaal aangepast met een nieuwe rol (naar tevredenheid).
Henk | H0 | Rocoline | Z21 | iTrain 5.1 icm Mac

c-rails

Bericht door c-rails »

Henk schreef: 18 aug 2025, 21:29 Ja, geprobeerd en het leek zich eerst ook goed te houden - na een week toch bollingen, liet het door de kracht los en dat kon ik op deze plekken absoluut niet hebben. Nu was dit restantje van de rol ook al een jaar of 6 oud. Vervolgens radicaal aangepast met een nieuwe rol (naar tevredenheid).
En zo zie je maar weer, dat er verschil is in ervaringen. Mijn rol was meer dan 10 jaar oud. Ik heb er stukken vanaf gesneden, deze goed bevochtigd en vervolgens tussen karton en een plaat erop laten drogen. Vervolgens gelijmd met de aanbevolen (en daar gekochte) lijm bevestigd. Dat is al weer 2 jaar geleden en zit nog steeds als een huis.
Met vriendelijke groet,
Cor

DTS
Site Admin
Contacteer:

Bericht door DTS »

Ik werk al jaren met kurk24, bestel daar op maat gesneden in grote porties. Voor schaal N 2mm dik en 2cm breed.

In H0 3mm dik en ook 2 cm breed.

Ik verlijm het met flexibele lijm

Verstuurd vanaf mijn SM-S936B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | Digitale Infodagen 2025

Plaats reactie

Terug naar “Tips & Trics”