Pagina 1 van 1
loc reageert niet zoals het zou moeten
Geplaatst: 30 jul 2025, 17:39
door Richard van Dijk
Hallo
Bij een loc heb ik het volgende probleem: op de baan kan ik een loc (Br147 van Fleischmann 739002 met een esu locpilot 5) een opdracht geven tot gaan rijiden. Dat doet deze dan ook braaf. Maar dan komt het probleem. Als ik dan wil dat de loc weer gaat stoppen heeft hij een eigen wil en gaat net zolang door totdat deze ergens tegenaan zou rijden (uiteraard voorkom ik dit). Als ik de loc op een testbaantje zet heb ik nergens problemen mee!
Ik snap even niet meer wat ik zou moeten doen of kunnen doen?
Wie kan mij helpen. Mijn leverancier snapt het probleem ook niet en op zijn testbaan rijdt de loc ook gewoon perfect.
Richard
Re: loc reageert niet zoals het zou moeten
Geplaatst: 30 jul 2025, 17:49
door Frits
Heb je ook andere locomotieven? En zo ja, reageren die wel goed?
Geplaatst: 30 jul 2025, 17:55
door Richard van Dijk
Ja ik heb ook andere locomotieven en die reageren wel zoals het moet. Het is echt alleen bij deze. Daarom vind ik het ook zo vreemd
Geplaatst: 30 jul 2025, 19:05
door Ben Spoorman
Kun je overweg met CV's lezen en schrijven?
Waarschijnlijk schiet je decoder in de "analoog stand" tijdens het rijden op een bepaald punt op je baan en is dan niet meer bestuurbaar. Wat je kunt doen is de analoog herkenning uitzetten, zie de handleiding van de Esu decoder. Zet dan ook gelijk Railcom uit als je toch aan het schrijven bent, dat wil ook nog wel eens gedoe geven. Tenzij je dat actief gebruikt natuurlijk, dan moet je het aan laten.
Gr, Ben.
Geplaatst: 30 jul 2025, 20:52
door Richard van Dijk
Hoi Ben.
Dank voor je reactie. Ja ik kan cv's lezen en schrijven.
Nu heb ik in de handleiding gekeken en daar staat dat ik CV 29 bit 2 en bit 3 op nul moet zetten. Dit heb ik inmiddels gedaan en geeft niet het gewenste resultaat. Of heb ik toch de verkeerde CV te pakken? Misschien weten de experts me hier in te helpen?
Wat ik wel heb gezien is dan de decoder nog op 14 stappen staat en ik de loc met 28 stappen probeer te bedienen. De cv waarde erbij gezocht en die geeft aan dat cv 29 bit 1 de waarde 2 moet hebben. Als ik dat invoer geeft mij Twin Center bij de bitwaarde een ?. Zou het mogelijk daar nog aan kunnen liggen?
Richard
Geplaatst: 31 jul 2025, 04:11
door Ben Spoorman
CV50 ook nog even op 0 zetten. En ja: aantal stappen centrale en decoder moeten overeen komen.
En dit:
Richard van Dijk schreef: 30 jul 2025, 20:52
De cv waarde erbij gezocht en die geeft aan dat cv 29 bit 1 de waarde 2 moet hebben. Als ik dat invoer geeft mij Twin Center bij de bitwaarde een ?.
Een bit staat aan of uit en heeft dus de waarde 0 of 1. Waarde 2 bestaat niet en daarom kun je het ook niet invoeren in je TC.
Geplaatst: 31 jul 2025, 07:55
door Albert
Beetje binair naar decimaal rekenen:
Als je CV29 de waarde 2 geeft dan staat bit 1 op 1.
Als je CV29 de waarde 1 zou zetten, dan staat bit 1 op 0 en bit 0 op 1.
Mvg Albert
Geplaatst: 31 jul 2025, 13:56
door Richard van Dijk
dank jullie wel voor jullie ideeën. Helaas heeft het niet geholpen. Ik begin nu toch langzaam het idee te krijgen dat het aan de decoder ligt en dan niet aan de instellingen. Zou een modelspoor winkel kunnen kijken of een decoder niet goed functioneert of is dat te veel gevraagd? Anders zit er niks anders op dan een andere decoder te gaan kopen en die te proberen.
Tenzij een van jullie nog een idee heeft?
Richard
Geplaatst: 31 jul 2025, 14:48
door JosS
Begrijp niet waarom je in bits probeert te programmeren. Als je CV29 de bytewaarde 2 geeft staat analoog uit. Overigens, als je enigszins in de buurt woont dan wil ik hem wel uitlezen op een esu lokprogrammer. Ik woon in Dronten.
Geplaatst: 31 jul 2025, 15:17
door bellejt
als ik met de programmersoftware analoog herkenning DC uitschakel op een lopi v5 dan geeft die CV50=1 . Voor AC geeft hij 2 .Je kan de software gewoon op je PC installeren en gebruiken.Verander de instelling die je wil en kies tools changed CV's en je krijgt het lijstje.
Als ik beide AC en DC uitschakel :
CV29 = 24
CV50 = 0
Geplaatst: 31 jul 2025, 17:09
door Richard van Dijk
Bellejt Welke software bedoel je precies?
Overigens dankzij jou doet de lok weer wat ik wil. alleen het remmen gaat nog niet naar mijn zin. weet jij welke cv daarvoor moet hebben? het is maar in 1 richting wat remmen slechter gaat.
JosS dank voor je aanbod om de decoder uit te lezen. Maar helaas is Dronten ff wat te ver weg hiervoor. De reden waarom ik in bits probeerde te was omdat Ben mij de tip gaf om analoog uit te schakelen en gelijk railcom. die opgezocht in de lijst en dan kom je op bit 2 en 3 uit van cv 29. zodoende.
Door de tip van Bellejt om CV 29 op 24 te zetten is het me gelukt om een luisterende lok te krijgen.
Richard
Geplaatst: 31 jul 2025, 17:51
door bellejt
je kan gewoon de lokprogrammersoftware op je PC zetten en gebruiken zonder dat je de programmer nodig hebt.Daarin pas je dan aan wat je wil en doe zoals ik zij. Je past gewoon alles aan wat je wil en dan tools cv .
Je hebt in de software ook de keuze welke decoder je gebruikt en kan zelfs als er een ouder model in zat overzetten naar een nieuw type
Geplaatst: 03 aug 2025, 11:07
door Marksintpancras
Beste Richard,
Ik denk dat Bellejt bedoeld dat je de software kan gebruiken om de decoder instellingen om te laten rekenen in de juiste bit waardes zodat jij zo kan invoeren.
Je voert jouw instellingen in de software en dan toolsCV en dan krijg je de juiste bit-waarden bij de CV's.