bedrading wissels.

Erik-B
Contacteer:

bedrading wissels.

Bericht door Erik-B »

Terwijl ik nog flex rail terug aan het leggen ben, denk ik toch even aan de volgende actie. Voeding draden solderen. Zodus kom ik ook met wissels in aanraking. Zie ik iets niet of zie ik spoken.? Mijn gevoel zegt mij dat er iets “mis” is. Maar wat ?

Dus ik kom raad vragen aan de experten hier.

Het schema :
Afbeelding

Alle blokken zijn dubbel geïsoleerd ( de rode streepjes in het schema). Onderaan de DCC voeding die een aftakking heeft naar de blokken. (Voor de duidelijkheid heb ik de terugmelding even weggelaten.)
Ook loopt er een DCC voeding naar de relais uitgangen van de ESU-switchpilot-extention. Vandaar naar het puntstuk v.d. wissels. Groene lijn. Vanuit de NO en NC contacten gaat er ook twee draadjes voor de voeding van wissel-1
Nu wissel-2. Er is geen isolatie tussen wissel-1 en wissel-2.
Puntstuk gaat ook weer naar de com. van de Esu.
Heeft wissel-2 ook nog een DCC voeding nodig of voldoet mijn schema?
Of moet ik ook Wissel-1 scheiden van wissel-2?
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.4, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Ben Spoorman

Bericht door Ben Spoorman »

Wissel 1 zit aan wissel 2 vast en beiden worden dus gevoed. Extra draden zijn niet nodig.

Wat ik niet begrijp is waarom je dubbele scheidingen maakt, dat is overbodig. Een dubbele scheiding pas je alleen maar toe tussen twee verschillende DCC voedingen via boosters en daar is hier geen sprake van.

Bram

Bericht door Bram »

Een dubbele scheiding mag wel, denk ik. Naar het heeft alleen maar nadelen: het kost meer bedrading eb het maakt de stroomtoevoer (iets) minder betrouwbaar. De scheidingen maak je denk ik, om stroomdetectie mogelijk te masken. (Ik kan de Z21 centrale niet) Die scheidingen moet je plaatsen in aan de kant waar de detectie plaatsvind.

Overigens, je geeft de polen aan met plus en min (P en N) . Dat bestaat niet bij DCC. Je zet bij DCC een soort gepulseerde wisselspanning op de rails. Noem ze liever A en B. Bij een keerlus bijvoorbeeld worden A en B gewoon verwisseld.

Misschien kan iemand die de centrale wel kent me verbeteren of mij stellingen bevestigen.
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.

hvdkooij
Contacteer:

Bericht door hvdkooij »

I zou conseqent het puntstuk van de wissel direct afsluiten met een isolator op de aangrenzende rail staven. En die isolator dus niet doortrekken over de doorlopende staaf van de volgende wissel zoals je nu doet van Wissel 1 naar Wissel 2. Als je dat consequent aan houdt raake je ook met complexere situaties niet in de problemen.

Als je geen detectie hoeft te doen dan ben je in principe klaar met isolatoren.

Voor de rest is het afhankelijk van de grote van de baan hoeveel draden je wil trekkken.

En het is een heldere tekening wat het meedenken een stuk makkelijker maakt.
Fleischman z21 en YD7001 en DCC-EX centrales.
Mobiele baan 2x 100x50 cm met YD7001, DR4018, DR4088 en DCCNext.

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

@Bram: Ik weet het , het is geen DC maar DCC, pulsen van -18V naar +18V met een zwevende nul. Of het nu 'P' & 'N' is of 'X' & 'Y' of 'A' & 'B' of 'plus' & 'min' of '+' & '-' , what’s in a name.? Als je maar het onderscheid kunt maken en onderweg geen kortsluitingen maakt. Ik hou ‘P’ & ’N’ aan omdat dat nu toevallig zo op de Z21 staat aangeduid.

@Ben. Alles gescheiden :
-a) Omdat ik de rails aan elkaar zet met “Trackswell”. Ook tussen de rails en de wissels gebruik ik “Trackswell.”
-b) Omdat me dat is aangeraden, in het begin door ‘J.B’ , van ineens alles dubbel te scheiden. "Kan je later alle kanten op" ;) .

@hvdkooij: - de wissels zijn aan elkaar, omdat dat zo beschreven staat in de handleiding van DTS “Wisselstraten schakelen” . Alleen mijn bovenstaande situatie stond er niet in, dus ik begon te twijfelen.
De wisselstraat of een paar afzonderlijke wissels zijn wel aangesloten op een bezetmelder. Maar die melder word niet gebruikt in iTrain. (vervanger van een diode brug; overal zelfde spanning op de rail’s. Tip kwam ik ergens tegen in een of ander handleiding van DTS ;) )
Ik trek maar draden , zoals ik ook in het schema heb getekend. Ook een ‘P’ & ’N’ vanuit de ‘(ESU’ naar de wissel. Aan ieder zelfstandige wissel dus 3 draden. Maakt het voor mij eenvoudig.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85, Centr= Z21, Mac15.4, RailModeller, iTrain-plus V5.x, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Ben Spoorman

Erik-B schreef: 13 mei 2025, 17:41
-b) Omdat me dat is aangeraden, in het begin door ‘J.B’ , van ineens alles dubbel te scheiden. "Kan je later alle kanten op" ;) .
Ja, ook de verkeerde kant. :D :D

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Nu even de volgende stap: een wisselstraat met twee engelse wissels.

Bij de eerste benadering, na het lezen van de bijsluiter van Peco is één en ander toch nog niet duidelijk.
Ben ik te oud, of ben ik te dom? In ieder geval, ik begrijp in eerste instantie, nog niet hoe de vork in de steel zit.
Peco tekent wel één wissel en geeft aan dat de vier uiteinden moeten geïsoleerd worden. Doch hoe zit dat als er nog een engelse wissel bijkomt en nog eens een gewone wissel om samen een wisselstraat te maken. Ik dacht :-( dat in een wisselstraat alle wissel vast aan elkaar zijn, zonder scheiding !

Rest me dus eerst even één en ander zichtbaar te maken op papier en een soort schema te maken, zoals ik het zie en denk, van de wissels en de aansluitdraden. Tevens heb ik de aanliggende blokken getekend en ook waar ik al weet dat er scheidingen moeten komen met “Trackswell”

Afbeelding

De puntstukken zijn verbonden met de tegenoverliggende relais verbonden aan de tegenoverliggende servo ( puntstuk aan Servo S1 kant naar contact S2 en omgekeerd. Puntstuk aan servo S2 kant naar contact van S1)

De middelste draden die aan de wissel zijn vastgemaakt is niet meer dan een verbinding naar de twee buitenste rail’s. Doch volgens mij, heb ik hier een knoert van een kortsluiting. Als ik de middenstukken van de twee engels wissels voed en dan wissel W5 omleg krijg ik een knoert van een kortsluiting. Ben ik mis ?

Moet ik tussen de twee engelse wissels ook een scheiding aanbrengen?
Wat is jullie ondervinding?

Misschien zit er ook nog ergens een addertje onder het gras en zie ik niet waar er nog iets verkeerd is of ontbreekt. Dan hoor ik het ook graag.
Grtz Erik

Ben Spoorman

Erik-B schreef: 18 mei 2025, 18:30
Moet ik tussen de twee engelse wissels ook een scheiding aanbrengen?
Ja want van elke engelsman moet aan beide zijden de puntstukken geïsoleerd worden. Immers ze krijgen de correcte spanning via het polarisatie relais.

Erik-B
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Thanks dat is duidelijk. Isolatie = scheiding tussen twee Engelsmannen en tussen Engelsman en W5
Grtz Erik

hvdkooij
Contacteer:

Bericht door hvdkooij »

Dit was het punt wat ik wilde maken. Door altijd een isolatie te doen direct na een puntstuk voorkom je onduidelijke situaties. Ongeacht het type wissel wat je toepast.
Fleischman z21 en YD7001 en DCC-EX centrales.
Mobiele baan 2x 100x50 cm met YD7001, DR4018, DR4088 en DCCNext.

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”