Dag, ik heb 40 jaar niets aan mijn modelbaan gedaan; nu pak ik het weer op.
Het eerste onderwerp waar ik tegenaan loop is digitale besturing.
Vraag 1: kan ik oude loc's ombouwen naar digitaal? Ik heb er nog 5 (2x FLM, 1x Trix, 1x Roco, 1x ?).
Zo ja, wat is daar dan voor nodig (printplaatje o.i.d.)?
Vraag 2: wat betekent "digitaal voorbereid"?
Analoog naar digitaal
Analoog naar digitaal
- Bijlagen
-
- Locs.jpg (194.7 KiB) 118 keer bekeken
In principe is elke lok om te bouwen.
De een wat makkelijker dan de andere.
B.v. de oudere flm daar moet je oa het motorschild van vervangen en zo zijn er wel meer moeilijkheden.
Digitaal voorbereid betekend dat er op de print in de lok een stekker met dummy zit.
Die dummy kan je dan vervangen voor een decoder met de zelfde aansluiting (let op er zijn een aantal verschillende aansluitingen).
De een wat makkelijker dan de andere.
B.v. de oudere flm daar moet je oa het motorschild van vervangen en zo zijn er wel meer moeilijkheden.
Digitaal voorbereid betekend dat er op de print in de lok een stekker met dummy zit.
Die dummy kan je dan vervangen voor een decoder met de zelfde aansluiting (let op er zijn een aantal verschillende aansluitingen).
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.
Groeten Hans
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.
Groeten Hans
Elke analoge loc is wel om te bouwen, net als wat Hans al schreef. Maar het kan ook zeer de moeite zijn om deze loc's in een mooie vitrine te zetten en op sites als Marktplaats, Ebay, Catawiki, enz. te kijken naar een al digitaal exemplaar. Een analoge locomotief ombouwen vraagt wel wat kennis en vaardigheden.
Hierbij moet je denken aan decoderkeuze (zijn ook veel verschillende merken), ruimte voor de decoder onder de kap (soms moet je bij oudere loc's het nodige van het frame afhalen om ruimte te maken), kan de decoders kunnen overweg met de aanwezige verlichting, enz.
Ook zal je moeten gaan kijken wat je wil met je baan. Hoe ga je de gedigitaliseerde loc's laten rijden? Daar is een controller voor nodig. Welke ga je gebruiken?
Misschien is het een overweging om te gaan kijken naar een startset met daarin een controller en een loc, die je nu analoog hebt.
Was zijn de loc's, die je hebt, 2- of 3-rail?
Hierbij moet je denken aan decoderkeuze (zijn ook veel verschillende merken), ruimte voor de decoder onder de kap (soms moet je bij oudere loc's het nodige van het frame afhalen om ruimte te maken), kan de decoders kunnen overweg met de aanwezige verlichting, enz.
Ook zal je moeten gaan kijken wat je wil met je baan. Hoe ga je de gedigitaliseerde loc's laten rijden? Daar is een controller voor nodig. Welke ga je gebruiken?
Misschien is het een overweging om te gaan kijken naar een startset met daarin een controller en een loc, die je nu analoog hebt.
Was zijn de loc's, die je hebt, 2- of 3-rail?
Met vriendelijke groet,
Cor
Cor
Spoor n zo te zien. Dus geen gedoe met motor schildjes.
Ombouwen naar digitaal is in principe mogelijk. Moet je soms wel een beetje ruimte maken, voor de decoder, door een printplaatje in te korten of een stukje metaal weg te slijpen.
Hangt er ook vanaf hoe handig je bent en of je foutjes durft te maken; er zal een keer een decoder in rook opgaan. Zelf heb ik het ook gedaan met mijn 50 jaar oude locjes.
Begin rustig aan met een startsetje met een hand regelaar of een 2de hands multi maus. Dan weet snel genoeg of het wat voor je is.
Groetjes,
Gerard
Ombouwen naar digitaal is in principe mogelijk. Moet je soms wel een beetje ruimte maken, voor de decoder, door een printplaatje in te korten of een stukje metaal weg te slijpen.
Hangt er ook vanaf hoe handig je bent en of je foutjes durft te maken; er zal een keer een decoder in rook opgaan. Zelf heb ik het ook gedaan met mijn 50 jaar oude locjes.
Begin rustig aan met een startsetje met een hand regelaar of een 2de hands multi maus. Dan weet snel genoeg of het wat voor je is.
Groetjes,
Gerard
Pr8baan, Nederland 60~70 jaren, mijn jeugd
N-spoor, z21, iTrain, Mac mini
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/view ... an#p247635
N-spoor, z21, iTrain, Mac mini
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/view ... an#p247635
En voor een aantal loks en zo is er ook een ombouw kit te koop bij spoorlaar.nl als je in N bezig bent.
Ik heb zelfs in een Fleischman 2assig prutslokje een decoder kunnen stoppen.
Ben nu bezig met de ombouw van een wadloper met de printen van spoorlaar.
Een vaste hand en goed soldeerstation zijn wel van belang.
Ik heb zelfs in een Fleischman 2assig prutslokje een decoder kunnen stoppen.
Ben nu bezig met de ombouw van een wadloper met de printen van spoorlaar.
Een vaste hand en goed soldeerstation zijn wel van belang.
Fleischman z21 en YD7001 en DCC-EX centrales.
Mobiele baan 2x 100x50 cm met YD7001, DR4018, DR4088 en DCCNext.
Mobiele baan 2x 100x50 cm met YD7001, DR4018, DR4088 en DCCNext.