Aantal terugmelders/blokken per keerlus

De keerlusoplossing met stroomdetectie en bezetmelding
Rien

Aantal terugmelders/blokken per keerlus

Bericht door Rien »

Goedemiddag,

Ik heb een aantal KeerPlus 3 modules in mijn baan. De keerlussen zelf zijn redelijk groot zo'n 2,5 tot 3 meter lengte voor n schaal, deze zijn op het ogenblik uitgerust met elk 3 terugmelders. nu komt het bij mij regelmatig voor dat er een trein net op de keerlus staat en dat er dan juist een volgende trein aan komt rijden die ook van de keerlus gebruik wil maken maar er niet op kan omdat deze bezet is. De trein die op de keerlus staat te wachten wil namelijk over het sppor weg waar juist die andere trein aankomt of dat spoor gereserveerd heeft. Het zou mooi zijn als de aankomende trein ook op de keerlus kan rijden waarna de geparkeerde trein kan vertrekken.
Ik rij met iTrain en daarin is het nog niet mogelijk om dit te realiseren met treinen die een vaste route rijden. daarom mijn vraag of het mogelijk is het keerlus blok bijvoorbeeld op te delen in 2 blokken met een extra melder. graag jullie mening hierover.
M.v.g.
Rien

Ben Spoorman

Bericht door Ben Spoorman »

Dat kan, geen probleem als je het extra blok maar buiten de keerlusmodule houdt. Maak de ompoolsectie net even wat groter dan je langste trein dan is er nooit een probleem.

hvdkooij
Contacteer:

Bericht door hvdkooij »

Uitgaande van een maximale trein lengte van 120 cm zou je de keerlus aan het ruim de helft van de bocht laten zijn. Ongeveer 20cm voor de in en uit rij secties. Dat is royaal meer dan een lok lang is in N. Met 120 cm er tussen kom je dan op 160 cm lengte voor dat blok. Dan kun je er nog een blok bij maken zodat je 2 treinen door de keerlus kan halen vermist dat blok minimaal 120 lang is + de lengte voor je detectie stukken.
Fleischman z21 en YD7001 en DCC-EX centrales.
Mobiele baan 2x 100x50 cm met YD7001, DR4018, DR4088 en DCCNext.

Plaats reactie

Terug naar “KeerPlus3”