Pagina 1 van 1
YaMoRC updaten
Geplaatst: 26 aug 2024, 20:04
door OBBinN
Hola,
Heb sinds van de week mijn 2e YaMoRC module onder de baan gehangen. Ik was ergens op een topic gestuit met problemen die dankzij een update verholpen waren. De 1e module, YD6016LN-CS, en de 2e module, YD6016ES-CS, zijn via UTP kabel en ES-link verbonden. Nu is de LN al wat ouder en kan dus oudere firmware bevatten, wat heb ik precies nodig om de update juist te kunnen draaien, zonder alles onder de baan vandaan te moeten schroeven. Ik had iets gelezen over een USB ding die je er tussen moet doen ofzo, maar snap er de ballen even niet van.
Wie-o-wie kan mij duidelijk vertellen of laten zien wat ik precies nodig heb om de LN module te kunnen updaten.
Bvd

Re: YaMoRC updaten
Geplaatst: 26 aug 2024, 20:23
door Ipharra
Hoi Wouter
Hier heb je een USB kabel voor nodig met aan de ene kant een normale brede USB steker die in de computer/laptop gaat en aan de andere kant een passende steker die in de USB aansluiting van de LN module past. Verder heb je de configuratie software nodig. In de configuratie van de LN module kunt je hier een optie vinden om een update uitte voeren. Ook kun je u via de ES-link ook de andere CS modules updaten vanuit dezelfde configuratie opties.
Geplaatst: 26 aug 2024, 20:29
door DTS
Geplaatst: 26 aug 2024, 20:32
door Ipharra
Hoi ben ik weer, heb even gezocht, heb ooit een foto van deze kabel hier gepost. Is in deze post te vinden
viewtopic.php?p=4229#p4229
Kabel wel aansluiten zonder dat ze verbonden zijn met de centrale, dus even de loco netverbinding loskoppelen.
Geplaatst: 27 aug 2024, 06:35
door OBBinN
Helder! Bedankt

Geplaatst: 27 aug 2024, 09:34
door OBBinN
Gelukt om de YD6016LN-CS te updaten, hier stond nog de eerste firmware versie op. Echter kan de de 2e module niet vinden/bereiken. Nu is er een handleiding voor het configureren etc, maar deze is enkel in het Duits, laat dat nou niet mijn taal zijn. Kan ik dit ergens makkelijk vertalen of is er ook een Nederlandse handleiding voorhanden?
Geplaatst: 27 aug 2024, 10:32
door Ben Spoorman
De gebruiksaanwijzing van het config menu is er alleen in het Duits. Maar ga er eens mee spelen, de menu's zijn intuitief (vind ik) zodat je helemaal geen gebruiksaanwijzing nodig hebt.
De andere module zit aan de ES-link. Als je in het config programma daar op klikt (ES-IN Link) zie je het verschijnen.
En dan zie je dit, klik op ES-OUT Link en er opent zich een nieuw beeld met de button voor het updaten.
Gr, Ben.
Geplaatst: 27 aug 2024, 11:20
door OBBinN
Alleen dat linker menu die blijft bij mij laden en er komt niets uit. Heb ze al opnieuw gestart, pc opnieuw gestart. Zit verbonden via een UTP categorie 5 kabel.
Ben Spoorman schreef: ↑27 aug 2024, 10:32
De gebruiksaanwijzing van het config menu is er alleen in het Duits. Maar ga er eens mee spelen, de menu's zijn intuitief (vind ik) zodat je helemaal geen gebruiksaanwijzing nodig hebt.
Klopt, was al bezig geweest met gewoon puur kijken, maar er gebeurde niets, vandaar.
Geplaatst: 27 aug 2024, 11:35
door OBBinN
Ik heb de Duitse handleiding vertaald naar het Nederlands. Ik ga die eens bestuderen..
Geplaatst: 27 aug 2024, 12:59
door Ipharra
De CS modules updaten doe je via de LN configuratie, dus met losgekoppeld loco net verbing en via USB kabel. De configuratie van de LN opstarten dan op de ES link klikken en in het dan verschijnende venster de CS modules aanklikken, de configuratie hiervan opent dan en kun je via de ES out aan te klikken de CS modules updaten. Voor update gebruik je dus alleen de USB verbinding via de LN module.
Geplaatst: 27 aug 2024, 13:07
door Ben Spoorman
OBBinN schreef: ↑27 aug 2024, 11:20
Alleen dat linker menu die blijft bij mij laden en er komt niets uit. Heb ze al opnieuw gestart, pc opnieuw gestart. Zit verbonden via een UTP categorie 5 kabel.
Zit de UTP kabel wel in de juiste poort van de 6016ES, de S88N-OUT poort dus?
En je hebt toch niet een ESLink verbinding tussen 6016LN en 6016ES EN een UTP kabel tegelijk aangesloten?
Geplaatst: 27 aug 2024, 13:15
door OBBinN
Nee, heb ESlink naar rj45 verloopstukken erop zitten en daar zit de UTP kabel in. Zoals ik het begreep kan je dan wel configuratie aanpassen van de andere modules, via de S88 aansluiting niet.
Geplaatst: 27 aug 2024, 13:48
door OBBinN
Vreemd, maar ik ben er. Heb er voor de zekerheid een andere UTP kabel tussen gestoken en die pakt gelijk op. Erg vreemd want de kabel die ik had gemaakt deed het tijdens het testen ook gewoon volledig. Ook geen crosslink-kabel gepakt want ik heb hem zelf gemaakt. Nu alles even terugplaatsen zoals het zou moeten en dan even kijken of het probleem er nog is en of ik de kabel moet vervangen.
In ieder geval bedankt voor de hulp!
* Nieuwe UTP kabel gemaakt en nu werkt het wel zoals het hoort. Blijkbaar toch ergens een foutje in geslopen.
Geplaatst: 27 aug 2024, 16:57
door Ben Spoorman
Mooi dat het opgelost is.
OBBinN schreef: ↑27 aug 2024, 13:15
Nee, heb ESlink naar rj45 verloopstukken erop zitten en daar zit de UTP kabel in.
Dat verloopje heb je niet nodig, je kunt de UTP kabel gewoon in de bus prikken.
Geplaatst: 27 aug 2024, 17:11
door OBBinN
Waarom wordt dat dan gemaakt?
Geplaatst: 27 aug 2024, 19:44
door Ben Spoorman
Om eventueel te combineren met de YD9100 als interface met de PC. De YD9100 heeft geen UTP aansluiting maar wel een ES-IN-link.

Geplaatst: 27 aug 2024, 19:52
door OBBinN
Ah oke, dus beter is dan gewoon om de verloopjes weg te halen en de UTP direct in de S88 bus te prikken? En dan kan ik gewoon nog updaten etc? Scheelt wel een hoop want die verloopdingen zitten niet echt stabiel..
Weer wat geleerd

Geplaatst: 27 aug 2024, 20:04
door DTS
En om de accesoiredecoders te programmeren. Die hebben 1 ES link aansluiting en zitten altijd los van een LN of RB module.
Overigens kan je het ook allemaal doen via de S88n aansluiting van een YD7xxx centrale.
Geplaatst: 28 aug 2024, 06:23
door Ben Spoorman
OBBinN schreef: ↑27 aug 2024, 19:52
Ah oke, dus beter is dan gewoon om de verloopjes weg te halen en de UTP direct in de S88 bus te prikken? En dan kan ik gewoon nog updaten etc?
Jazeker.
Geplaatst: 28 aug 2024, 08:06
door OBBinN
Top! Ga ik ze er straks tussenuit halen en omzetten!!