Bovenleiding ervaringen: Sommerfeldt vs. Viessmann
Geplaatst: 13 jun 2024, 16:30
Goedemiddag leden,
Ik ben momenteel nog volop bezig met het houtwerk en sporen aanbrengen maar daarna zal het niet meer lang gaan duren voordat ik een keuze moet gaan maken voor bovenleiding.
Voor zover ik weet zijn er momenteel twee grote spelers op het gebied van bovenleiding, namelijk Sommerfeldt en Viessmann.
Ik heb van beide merken een mast besteld om ze eens goed onder de loep te nemen, wat mij opviel was:
- De masten van Viessmann zijn een stuk duurder dan de masten van Sommerfeldt. Daarvoor krijg je wel heel gedetailleerde masten terug;
- De masten van Sommerfeldt zijn een stuk betaalbaarder en naar mijn idee iets minder gedetailleerd (vooral de mast zelf);
- De mast van Sommerfeldt voelt een een stuk steviger aan dan die van Viessmann. De masten zelf voelen beide zelf stevig aan, maar bij de Viessmann voelt de arm een beetje losjes aan. Ik heb het idee dat als er tijdens het rijden iets fout gaat en de bovenleiding komt los dat de arm ook wordt losgetrokken. Komt dat vaker voor of heb ik net even pech met deze mast?
- De mast van Sommerfeldt staat echt los van het spoor terwijl er bij Viessmann een verbinding (voetje) is met het spoor, naar mijn idee net even wat fraaier.
Wat zijn jullie ideeën bij deze masten? Herkennen jullie dit of hebben jullie een andere kijk hierop? Of kennen jullie nog andere merken die ik nog niet heb genoemd (mijn baan krijgt een Duits IV/V thema).
Groetjes!
Ik ben momenteel nog volop bezig met het houtwerk en sporen aanbrengen maar daarna zal het niet meer lang gaan duren voordat ik een keuze moet gaan maken voor bovenleiding.
Voor zover ik weet zijn er momenteel twee grote spelers op het gebied van bovenleiding, namelijk Sommerfeldt en Viessmann.
Ik heb van beide merken een mast besteld om ze eens goed onder de loep te nemen, wat mij opviel was:
- De masten van Viessmann zijn een stuk duurder dan de masten van Sommerfeldt. Daarvoor krijg je wel heel gedetailleerde masten terug;
- De masten van Sommerfeldt zijn een stuk betaalbaarder en naar mijn idee iets minder gedetailleerd (vooral de mast zelf);
- De mast van Sommerfeldt voelt een een stuk steviger aan dan die van Viessmann. De masten zelf voelen beide zelf stevig aan, maar bij de Viessmann voelt de arm een beetje losjes aan. Ik heb het idee dat als er tijdens het rijden iets fout gaat en de bovenleiding komt los dat de arm ook wordt losgetrokken. Komt dat vaker voor of heb ik net even pech met deze mast?
- De mast van Sommerfeldt staat echt los van het spoor terwijl er bij Viessmann een verbinding (voetje) is met het spoor, naar mijn idee net even wat fraaier.
Wat zijn jullie ideeën bij deze masten? Herkennen jullie dit of hebben jullie een andere kijk hierop? Of kennen jullie nog andere merken die ik nog niet heb genoemd (mijn baan krijgt een Duits IV/V thema).
Groetjes!