Bovenleiding ervaringen: Sommerfeldt vs. Viessmann

dickpagie

Bovenleiding ervaringen: Sommerfeldt vs. Viessmann

Bericht door dickpagie »

Goedemiddag leden,

Ik ben momenteel nog volop bezig met het houtwerk en sporen aanbrengen maar daarna zal het niet meer lang gaan duren voordat ik een keuze moet gaan maken voor bovenleiding.

Voor zover ik weet zijn er momenteel twee grote spelers op het gebied van bovenleiding, namelijk Sommerfeldt en Viessmann.
Ik heb van beide merken een mast besteld om ze eens goed onder de loep te nemen, wat mij opviel was:

- De masten van Viessmann zijn een stuk duurder dan de masten van Sommerfeldt. Daarvoor krijg je wel heel gedetailleerde masten terug;
- De masten van Sommerfeldt zijn een stuk betaalbaarder en naar mijn idee iets minder gedetailleerd (vooral de mast zelf);
- De mast van Sommerfeldt voelt een een stuk steviger aan dan die van Viessmann. De masten zelf voelen beide zelf stevig aan, maar bij de Viessmann voelt de arm een beetje losjes aan. Ik heb het idee dat als er tijdens het rijden iets fout gaat en de bovenleiding komt los dat de arm ook wordt losgetrokken. Komt dat vaker voor of heb ik net even pech met deze mast?
- De mast van Sommerfeldt staat echt los van het spoor terwijl er bij Viessmann een verbinding (voetje) is met het spoor, naar mijn idee net even wat fraaier.

Wat zijn jullie ideeën bij deze masten? Herkennen jullie dit of hebben jullie een andere kijk hierop? Of kennen jullie nog andere merken die ik nog niet heb genoemd (mijn baan krijgt een Duits IV/V thema).

Groetjes!

Albert

Bericht door Albert »

Heb je er al eens over nagedacht hoe je de rails wilt schoonmaken wanneer er bovenleding op zit. Goeie raad misschien: “niet aan beginnen, het is een drama!”
Je kunt overwegen alleen masten te plaatsen zonder de leidingen daartussen. Dan is het nog te doen.
Mvg Albert

Gebruiker van iTrain, DR5000, Peco (code 55)

c-rails

Bericht door c-rails »

Tja, natuurlijk kun je schoonmaken als een tegenargument gebruiken, maar voor dergelijke problemen zijn ook wel weer oplossingen te bedenken.

Ik weet en heb gelezen, dat veel mensen de voorkeur geven aan de masten van Sommerfeldt. Natuurlijk is de prijs een voordeel, maar het los kunnen plaatsen naast de rails biedt voordelen. Het nadeel van de masten van Viessmann is, dat het voetje een vaste maat heeft naast het spoor. De bovenleiding komt dan ook in een rechte streep boven de rails, terwijl in het echt het zigzaggend is geplaatst vo een evenredige slijtage van de pantograaf.
Nu heb je de masten bekeken met 'je neus' erop en zie je alle details. Op de baan wordt het een eenheid en zullen de details minder tot niet opvallen. Alleen loop jij het risico, dat je hoofd elke keer als je naar de masten kijkt van Sommerfeldt het stemmetje laat horen, dat die van Viessmann gedetailleerder waren.
Dan is er ook nog de optie om beide te gebruiken, namelijk de één voor dichtbij en ander voor ver weg. Al met al het maken van een keuze en geen existentieel dilemma. :D
Met vriendelijke groet,
Cor

Ben Spoorman

Bericht door Ben Spoorman »

c-rails schreef: 14 jun 2024, 08:41
Het nadeel van de masten van Viessmann is, dat het voetje een vaste maat heeft naast het spoor. De bovenleiding komt dan ook in een rechte streep boven de rails, terwijl in het echt het zigzaggend is geplaatst vo een evenredige slijtage van de pantograaf.
Dan moet je even aan de studie Cor want masten staan altijd op een vaste afstand van het spoor. Het zigzaggen doe je met de draad vanuit de uitlegger.

c-rails

Bericht door c-rails »

En aan de studie geweest en Ben, je hebt gelijk. Nog een rudimentair gedachte uit de oude 3L-periode uit het jaar kruik. Ik zie op betere afbeeldingen inderdaad meerdere bevestigingsmogelijkheden voor de 'draad".

Dick (naar ik vermoed), excuus voor de onjuiste informatie en Ben bedankt voor het corrigeren.
Met vriendelijke groet,
Cor

Plaats reactie

Terug naar “Materiaal bespreking”