Keerlusmodule en aansluiting

WesleyMiguel1984

Keerlusmodule en aansluiting

Bericht door WesleyMiguel1984 »

Goedemiddag,
ik ben al lange tijd bezig met modelspoor, maar techniek is nooit mijn sterkste punt geweest.
Nu ben ik bezig met een gelijkstroom digitale modulebaan, een daarin moet dit sporenplan komen.
Aansluiting + en -.jpg
Aansluiting + en -.jpg (67.06 KiB) 1362 keer bekeken
Nu is mijn vraag waar moet ik nu precies wat aansluiten?
Links buiten beeld komt de keerlus (waarvoor ik een keerlus module heb)
Voor de duidelijkheid heb ik de + en - er ook bij gezet wat de bedoeling is.
Voor mijn gevoel moet er dan sowieso in de keerlus een keerlus module komen, maar ik denk ook een of andere module in de boog naar rechts vanaf het enkelspoor tussen beide wissels.
Graag jullie hulp hierbij. Alvast bedankt.

OBBinN
Contacteer:

Bericht door OBBinN »

Op die 'keer driehoek' moet ook een keerlusmodulle komen (anders kortsluiting)
Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook

Ben Spoorman

Bericht door Ben Spoorman »

Ja dat wist hij al maar de vraag was hoe..... ;)

Kijk hier voor een voorbeeld: https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/view ... 5&start=20

Zoals je ziet wordt het wissel en een stukje spoor daaronder ook meegepakt, dit om te zorgen dat een hele treinlengte in het om te polen deel past. Het is op basis van een Rosoft module die overigens niet meer leverbaar is maar DTS en ook LDT hebben gelijkaardige keerlus modulen met in principe dezelfde werking.

Gr, Ben.

WesleyMiguel1984

Top bedankt ben voor de duidelijke uitleg in de link😉
En ik gebruik nu inderdaad ook al de keerlus module van DTS, waarvan ik er ook nog 1 heb liggen voor de andere keerlus, dan weet ik dat ik dus dezelfde ook nog moet aanschaffen voor de driehoek.

WesleyMiguel1984

Ben Spoorman schreef: 12 jun 2024, 10:39 Ja dat wist hij al maar de vraag was hoe..... ;)

Kijk hier voor een voorbeeld: https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/view ... 5&start=20

Zoals je ziet wordt het wissel en een stukje spoor daaronder ook meegepakt, dit om te zorgen dat een hele treinlengte in het om te polen deel past. Het is op basis van een Rosoft module die overigens niet meer leverbaar is maar DTS en ook LDT hebben gelijkaardige keerlus modulen met in principe dezelfde werking.

Gr, Ben.
Nog even een vraagje, ik krijg er geen problemen mee als ik die Engelse wissel van piko (55224) er in hou?
De keerlus module voor de keerlus komt buiten beeld gemonteerd, en de extra keerlus module komt dus in de driehoek, maar aangezien ik het dubbelspoor kruis met de wissel, moet de isolatie voor de wissel komen (vanaf het enkel spoor gezien) denk ik dan?

Ben Spoorman

Ik begrijp je vraag niet goed, wat bedoel je met het Piko wissel er in houden?

Zoals ik het begrijp is dit de situatie: links een keerlus in rood getekend met de 2 scheidingen in blauw en voorts de driehoek met de 3 scheidingen in blauw die je kunt aansluiten conform de link die ik gaf.
Aansluiting + en -.jpg
Aansluiting + en -.jpg (91.17 KiB) 1275 keer bekeken

WesleyMiguel1984

Ben Spoorman schreef: 13 jun 2024, 06:01 Ik begrijp je vraag niet goed, wat bedoel je met het Piko wissel er in houden?

Zoals ik het begrijp is dit de situatie: links een keerlus in rood getekend met de 2 scheidingen in blauw en voorts de driehoek met de 3 scheidingen in blauw die je kunt aansluiten conform de link die ik gaf.

Aansluiting + en -.jpg
Oké Dankje zo weet ik genoeg.

WesleyMiguel1984

Waar ik eigenlijk nog even een vraag over heb, ik ben inmiddels begonnen met de bouw hiervan, echter bij de keerlus heb je normaal natuurlijk 3 secties zoals op dit schema te zien is (bij de keerlus module die ik gebruik).
Als ik het aansluit zoals hier wordt aangegeven kom ik maar op 2 secties uit.
Nu is mijn vraag wat is precies sectie 1, 2 en 3?
Naar mijn idee is vanaf de wissel van het enkel spoor beide kanten sectie 1, dan het deel waar de trein in past sectie 2 en dan vlak voor het hoofdspoor (dubbelspoor) sectie 3.

Afbeelding

Ben Spoorman

Hoofdspoor is dubbelspoor, wat bedoel je daar mee? Het is enkelspoor.

Ik zie 3 secties, hoe kom je er bij dat het er maar 2 zijn? Doe wat er staat zou ik zeggen.

Gr, Ben.

WesleyMiguel1984

Voor de driehoek die er in zit heb ik zover ik begrepen heb ook een keerlus module nodig. Echter met de keerlus module die ik heb moeten er 3 secties zijn, een inrij sectie, de tussen sectie waar de trein volledig in past en een uitrij sectie.
Waar moet ik die precies op aansluiten, of zou ik die alleen moeten aansluiten op de hoogte vanaf het enkel spoor de driehoek in naar rechts omdat dat stuk omgepoold moet worden?
In principe linksaf naar de keerlus blijft natuurlijk de +/- gelijk deze veranderd pas in de keerlus met een andere keerlus module.

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”