DCC-EX voedings spannning

hvdkooij
Berichten: 58
Lid geworden op: 29 apr 2023, 20:54
Locatie: Hattem
Contacteer:

DCC-EX voedings spannning

Bericht door hvdkooij »

Hoi, Ik heb gemerkt dat het rij gedrag van mijn loks blijkbaar afhankelijk is van de voedings spanning van de DCC controller.

Ik ben begonnen op een testbaan met een z21 start en die heeft 18V voeding. Daar heb ik dus ook mijn loks op ingeregeld qua maximale snelheid. Recent mijn DCC-EX gebouwd met de 8874 motorshield. Om voor de definitieve baan aan de slag te kunnen. En daar begon ik met een 12V voeding. Maar dan gaan de loks opeens stukken trager. En lijken ze ook minder trekkracht te hebben.
Dus ik heb er nu een 19V voeding opgezet en dat lijkt me toch een stuk beter rijden met de eerste lok die ik er op heb gezet. Die rijdt dan weer op schaal met de maximum snelheid.

Is er een goede reden om op lagere spanning te gaan werken? Alle decoders geven aan dat ze zeker 20V aan moeten kunnen als voeding.

De uitdaging is denk ik dat ik een mix heb van een ICE set die ik wel ongeveer op maximale schaal snelheid wil kunnen hebben. Maar ook een aantal rangeer loks die dan weer gepaste lage snelheden wil geven.

Ik vermoed dat ik uiteindelijk op een compromis uit kom van 15V voor dit doel.

Groet, Hugo.
Fleischman z21
Testbaan.

Momfer
Berichten: 104
Lid geworden op: 10 sep 2021, 21:36
Locatie: Zwolle

Bericht door Momfer »

Hallo Hugo,

Met het EX8874 motorschild is het verstandig om de voedingsspanning aan de ingang op ongeveer 15 Volt te houden voor n-spoor. Dit schild werkt met mosfets en kent een bijna te verwaarlozen spanningsverlies tussen voedingsspanning en de feitelijke baanspanning. De L298 schilden (Arduino, Deek Robot, DIY More, e.a.) hebben een groter spanningsverschil van ongeveer 2V.
Hoewel decoders volgens de richtlijnen hogere spanningen moeten kunnen verdragen, zijn er verschillende redenen om een lagere spanning aan te houden:
  • Warmteontwikkeling in de decoder
  • Warmteontwikkeling in de motor
  • De maximale werkspanning van Keep Alives. Deze zijn veelal maar geschikt voor spanningen tot 16V en een extra marge aanhouden in deze is bijzonder verstandig
Te lage schaalsnelheden zijn meestal wel te corrigeren met nieuwe instellingen in de CV's van de decoder.
Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”